پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

احیای بافت فرسوده و مقاوم سازی خانه های زیرکوهی ماکو ضروری است

مدیر شهرسازی و اطلاعات جغرافیایی سازمان منطقه آزاد ماکو در پاسخ به سئوال خبرنگاران در خصوص وضعیت خانه های زیر کوهی و تصمیمات سازمان برای آنها گفت: بخشی از تعهدات ساماندهی این خانه ها، قبل از تاسیس سازمان منطقه آزاد ماکو داده شده بود که به دلایلی از جمله وجود معارض نمی‌توانستند وام برای ساخت بگیرند؛ اما اکنون در حال واگذاری اسناد برای رفع مشکلات هستند.
آرش صادقیان افزود: یک بخش دیگر مشکلات مربوط به این است که طرح جامع شهر ماکو مدون سال 85، نزدیک به 2200 خانوار را از محدوده شهری خارج می‌کند که به طور کلی شمال خیابان امیرکبیر به عنوان زیرکوهی از محدوده شهری خارج می‌شوند.
وی افزود: وقتی این خانه ها از محدوده شهر خارج می‌شوند اخذپروانه، نوسازی بناها و مجوزها امکانپذیر نیست.

این مدیر با اشاره به اینکه در مطالعات جامع شهر ماکو،  بررسی و مشخص نمودن خانه‌های زیرکوهی توسط مشاور انجام شده است، افزود: این مطالعات انجام شده و در حال تصویب است تا بخشی از این محدوده‌ها که مشکل ندارند و دچار حادثه سقوط سنگ و سیل نمی‌شوند بتوانند درون محدوده شهری باشند.

وی در خصوص بافت فرسوده شهر نیز گفت: با توجه به اینکه این موضوع مربوط به بخش سند ثبتی است طی جلساتی که با شهرداری داشتیم مشخص شد برخی املاک فاقد سند مادر هستند و صدور پروانه طبق قانون برای تفکیک‌هایی که صورت گرفته،  امکان‌پذیر نیست. بنابراین چندین جلسه برگزار شده و مقرر شد با همکاری دادگستری  به گونه‌ای عمل شود که این مشکل حل شده و بتوان موضوع نوسازی محله‌های فرسوده را اجرا کرد.

صادقیان تصریح کرد: در این محله‌ها تفکیک‌های اصولی انجام نشده و نظام شهرسازی خوبی ندارند و به لحاظ علمی آسیب‌پذیرند ولی سازمان طی جلساتی با همکاری امور شهری درصدد حل این مشکل است..

وی با بیان اینکه در مورد محدوده‌های بافت فرسوده صحبت‌هایی با مسوولان اداره راه و شهرسازی داشتیم ادامه داد:  باید بخش‌های جدیدی که واقعا دچار مسائل فرسودگی هستند به محدوده بافت فرسود الحاق شده تا بتوانند از شرایط بافت فرسوده و سیاست‌های بخش عمران و نوسازی اداره راه و شهرسازی در مورد این مناطق استفاده کنند. با این اقدامات بخشی از مسائل بافت‌های فرسوده حل خواهد شد

*** جانمایی مسکن مهربازرگان نامناسب بوده است

مدیر شهرسازی و اطلاعات جغرافیایی سازمان منطقه آزاد ماکو در پاسخ به سئوال خبرنگاران در خصوص مشکلات مسکن مهر بازرگان گفت: همانطور که مستحضرید قبل از ایجاد سازمان منطقه آزاد ماکو تغییر کاربری محدوده مسکن مهر انجام شد و  بنیاد مسکن مسئولیت احداث آن را بر عهده گرفت که متاسفانه بخشی از آن بعد از بهره برداری به علت رانش زمین مشکلات زیادی را برای بناهای آن منطقه به وجود آورد.

این مدیر با بیان اینکه جانمایی مسکن مهربازرگان نامناسب بوده و مسئولان بنیاد مسکن و مجموعه راه و شهرسازی وقت، با بی تدبیری باعث بروز این مشکلات شده اند، ابراز امیدواری کرد: سازمان منطقه آزاد ماکو با مطالعاتی که در این خصوص انجام داده درصدد رفع این مشکل است چرا که جان مردم در اولویت اول بوده  و سعی می کنیم تا با همکاری سازمان‌های دیگر مقاوم‌سازی این خانه‌ها انجام شود.

صادقیان ادامه داد: طبق دستورات مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو ، بازدیدها و بررسی‌های کارشناسانه و همکاری دوستان فنی و مهندسی و کارشناسانی از تهران، اقداماتی برای مقاوم‌سازی مجموعه انجام شده است.

وی میزان برآورد مقاوم سازی مجموعه مسکن مهر بازرگان را بالغ بر 8 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه بنیاد مسکن استان متولی این مجموعه  بوده است طی جلسات متعدد با مسئولین این نهاد، مقرر شد بخشی از این هزینه ها توسط بنیاد مسکن و شهرداری تامین شود؛

*** اختصاص زمین برای احداث مسکن اجتماعی اقشار کم درآمد

صادقیان مدیرشهرسازی و اطلاعات جغرافیایی سازمان منطقه آزاد ماکو  در ادامه گفت: سازمان ملی زمین و مسکن، بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان، خیرین مسکن ساز و سازمان بهزیستی در اجرای مسکن اجتماعی اقشار کم درآمد جامعه با یکدیگر همکاری می کنند و سازمان زمین و مسکن نیز مکلف شده به طور قانونی زمین مورد نیاز مسکن اجتماعی اقشار کم درآمد را در استان های مختلف کشور  تامین کند.
وی افزود: به همین منظور سازمان منطقه آزاد ماکو نیز  محلی را مشخص کرده و در خصوص مراحل واگذاری مقرر شده که لیستی از سوی راه و شهرسازی ارائه شود تا سازمان بتواند اقدامات بعدی را انجام دهد و با همکاری مدیریت املاک و مدیریت راه و شهرسازی مشکل افراد فاقد مسکن حل شود. آنچه که سازمان منطقه آزاد ماکو باید انجام می داد جانمایی محل و زمینی بوده که به اندازه کافی بتوانند در آن مستقر شوند که این امر به اندازه کافی انجام شده است.

 

*** توسعه گردشگری راهکار حل معضل بیکاری

قلعه قبان برند تاریخی ماکو است و اگر بخواهیم موضوع گردشگری منطقه آزاد ماکو را رشد دهیم و مساله اشتغال که به عنوان معضلی در منطقه است را حل کنیم، بدون شک یکی از راه‌های آن توسعه گردشگری بوده و قلعه‌قبان قلب گردشگری منطقه آزاد ماکو است. سازمان در این حوزه توجه ویژه‌ای داشته و تفاهمات اولیه با میراث فرهنگی برای ثبت جهانی این قلعه انجام شده است. مطالعات راهبردی برای کل مجموعه بناهای تاریخی ماکو انجام شده که از این تعداد 5 بنای تاریخی فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری در ماکو است . امیدواریم که مجموعه بافت تاریخی ، این منطقه را برای توسعه گردشگری و ارائه خدمات به گردشگران با همکاری شهروندان برای هتلینگ و خدمات گردشگری احیا کند.
در خصوص مرمت قلعه، اقدامات خواناسازی در  دیواره‌ها و راه دسترسی و احیای آن انجام شده و طرح کل محدوده توسط مشاور در حال بررسی  است تا انشالله از سال آینده زنده‌سازی بافت قدیم ماکو را کلید بزنیم. اگر این کار که یک پروژه بلندمدت و زمان‌بر است تا 5 سال آینده انجام شود همزمان احیای بافت تاریخی خنجرخان صورت بگیرد، انشااله می‌توانیم یک مجموعه شاخص ملی و حتی بین‌المللی را ثبت کنیم که گردشگران مختلفی را جذب کند. امیدواریم با این اقدامات به عنوان برند ماکو گردشگران به این منطقه مراجعه کرده و مجموعه زنجیره خدمات گردشگری که پیرو آن اتفاق می‌افتد اتفاقات بزرگ ملی را رقم بزند.

**خبرنگار:قویدل**انتشاردهنده:امامزاده

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین