پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

تداوم راهبرد ‘ هزینه برای زیرساخت؛ زمینه برای تولید’ در منطقه آزاد ماکو

توسعه اقتصادی در مناطق آزاد نیازمند سرمایه گذاری در طرح های زیربنایی و روبنایی است؛ راهبردی که در منطقه آزاد ماکو با وجود فضاسازی های برخی از منتقدان به بار نشسته و زمینه برای تولید و اشتغال را فراهم کرده است.
به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو به نقل از ایرنا برخی ها با طرح ضرورت صادرات محور بودن مناطق آزاد، سیبل دستاوردهای این مناطق در دولت تدبیر و امید را نشانه رفته اند اما کارشناسان اقتصادی معتقدند که سرمایه گذاری در زیرساخت های مناطق آزاد لازمه تولید، اشتغال و صادرات است.
تامین زیرساخت های لازم در جوان ترین و در عین حال بزرگترین منطقه آزاد کشور که پیش از این محرومیت هایی در بخش های زیربنایی و روبنایی داشته نیز از اهمیت دوچندان برخوردار است.
نگاهی به اجرا و تکمیل طرح های مختلف عمرانی در منطقه آزاد ماکو همچون پایانه صادراتی، فرودگاه، نمایشگاه بین المللی، راه های ارتباطی و … طی سال های اخیر، راهبرد اصولی این سازمان در تامین زیرساخت های لازم را به نمایش می گذارد.
این سازمان از ابتدای آغاز به کار تا اوایل دیماه 1396 بالغ بر سه هزار و 494 میلیارد ریال برای طرح های عمرانی و زیرساختی این منطقه هزینه کرده است.
احداث فرودگاه در منطقه آزاد ماکو به علت فاصله زیاد این منطقه با تبریز و ارومیه و در راستای پاسخ به نیاز شهروندان و سرمایه گذاران در خرداد 1393 در دستور کار قرار گرفت و پروازهای آن در سایه مدیریت جهادی در این سازمان طی اوایل سال جاری دایر شد؛ برای احداث این زیرساخت مهم ارتباطی تاکنون یکهزار و 69 میلیارد ریال هزینه شده است و تکمیل آن همچنان ادامه دارد.
پایانه صادراتی منطقه آزاد ماکو یکی از طرح های مهم بخش بازرگانی و ترانزیت در شمال غرب کشور به شمار می رود که عملیات اجرایی آن در اسفند 1392 آغاز شد و در بهمن سال 1394 با 286 میلیارد ریال هزینه و 12 هکتار مساحت به پایان رسید.
این دستاورد دولت تدبیر و امید در حوزه حمل و نقل منطقه آزاد ماکو نه تنها بسیاری از بحران ها و مشکلات سال های پیشین شرکت ها و رانندگان را برطرف کرده بلکه ظرفیت ترانزیتی این منطقه را نیز 50 درصد افزایش داده و با کاهش متوسط زمان صادرات به سه ساعت، این منطقه را به کریدور صادرات کشور تبدیل کرده است.
عملیات اجرایی ساختمان نمایشگاه بین المللی منطقه آزاد ماکو نیز در شهریور 1394 آغاز شد و در شهریورماه 1395 با 10 هزار مترمربع مساحت و 128 میلیارد ریال هزینه خاتمه یافت.
این نمایشگاه از آبان سال گذشته تاکنون هفت نمایشگاه فرش و صنایع دستی، توانمندی های بانوان، مبلمان و لوازم منزل و توانمندی های تولیدی، صنعتی، معدنی، کشاورزی و صادراتی و … را میزبانی کرده است.
سازمان منطقه آزاد ماکو با توجه به تکمیل ظرفیت شهرک های صنعتی منطقه و به منظور افزایش تعداد واحدهای تولیدی صنعتی، طراحی و احداث سایت صنایع سبک و شهرک سنگ و صنایع سنگین را در دستور کار قرار داده و آماده سازی شهرک صنایع سبک و مطالعه و احداث شهرک سنگ و صنایع سنگین را آغاز کرده است.
این سازمان با توجه به سخت گذر بودن راه های مواصلاتی منطقه تاکنون 545 میلیارد ریال برای توسعه راه های ارتباطی هزینه کرده است.
احداث بزرگراه از گیت ورودی تا بازرگان، احداث بزرگراه ماکو – بازرگان، احداث جاده کمربندی بازرگان به مجموعه لجستیک، تعریض جاده پلدشت تا سه راهی محور ترانزیتی، تعریض جاده شوط تا سه راهی محور ترانزیتی، تعریض جاده بازرگان – ساری سو و … تنها بخشی از راهبرد این سازمان برای تسهیل تردد در این منطقه به شمار می رود.
فعالیت های این سازمان در سال های اخیر را نمی توان در بخش های فرهنگی و اجتماعی نیز نادیده گرفت و احداث بوستان امام خمینی (ره) ماکو با 353 میلیارد ریال هزینه تا زمان حاضر، احداث پارک بانوان شوط، احیاء کاخ موزه باغچه جوق، بهسازی ایوان فرهاد و منظرسازی مجموعه تاریخی- گردشگری قلعه قبان تنها بخشی از راهبرد این سازمان برای توسعه گردشگری در این منطقه به شمار می رود.
در سایه همین راهبرد اصولی سازمان منطقه آزاد ماکو، سرمایه گذاری های کلانی در بخش صنعت و معدن توسط بخش خصوصی در این منطقه صورت گرفته که سرمایه گذاری 75 میلیون دلاری شرکت هندی ‘کابی آلیاژ’ برای تولید مواد فروآلیاژ از جمله آنهاست.
سرمایه گذاری هایی نیز برای احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت تولید 500 مگاوات برق، صنایع پتروشیمی، تولید کربنات کلسیم(آریا ورنا) و انتقال خط تولید پوشاک برسام از ترکیه به ماکو در این مدت صورت گرفته است.
کارخانه تولید ترانسفور ماتور با حجم سرمایه گذاری 844 میلیارد ریال و 13 میلیون دلار به صورت ارزی، کارخانه تولید کاغذ سنگی با حجم سرمایه گذاری 197 میلیارد ریال، مس قره تپه با سرمایه گذاری 14 هزار میلیون ریال، بابک مس ایرانیان (هلدینگ میدکو) با سرمایه گذاری 13 هزار و 600 میلیون ریال و شرکت اردوند با سرمایه گذاری 17 هزار و 500 میلیون ریالی در زمینه اکتشاف ماده معدنی سیلیس از دیگر سرمایه گذاری بخش خصوصی در این منطقه به شمار می رود.
سرمایه گذاری های بخش خصوصی در این منطقه در بخش صنعت خلاصه نمی شود و سرمایه گذاری های مشترک و کلانی نیز در بخش های خدماتی همچون احداث شهرک لجستیک و ترمینال چند منظوره نوبت دهی و خدماتی برای رانندگان صورت گرفته است.
بخش کشاورزی منطقه آزاد ماکو نیز از سرمایه گذاری های کلان بخش خصوصی بی نصیب نمانده و شرکت های مطرحی چون ‘یک و یک’ در زمینه مجتمع های کشت و صنعت و طرح های کشت و صنعت وارد میدان شده است.
به گزارش ایرنا منطقه آزاد ماکو به عنوان یکی از هفت منطقه آزاد کشور به لحاظ محدوده جغرافیایی منطبق بر شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در دولت تدبیر و امید راه اندازی و به الگویی برای اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومتر مربع بوده و به تنهایی بیش از 75 درصد کل مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده و دومین منطقه آزاد بزرگ دنیاست.
این منطقه در مجاورت کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان قرار دارد و طول مرزهای جمهوری اسلامی ایران در این منطقه با این کشورها به ترتیب 130 و 140 کیلومتر است.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین