پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

نوای دل انگیز تاریخ و طبیعت منطقه آزاد ماکو در گوش مسافران نوروزی

منطقه آزاد ماکو از مناطق گردشگر پذیر کشور است که با فرهنگ، تاریخ، طبیعت و هنر خود چشم های زیادی را خیره کرده و در ایام نوروز مسافران و مهمانان را برای داشتن لحظه آرامش در سفر بسوی خود فرا می خواند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو، همه ساله مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور مقصد سفر نوروزی شان منطقه آزاد ماکو است و با حضور در این منطقه از جلوه های طبیعی، جاذبه های گردشگری و آثار تاریخی آن لذت می برند.
مجموعه های تاریخی و گردشگری، زیبایی های طبیعی و کوه های سر به فلک کشیده، آبشارها و چشمه های خروشان، ماکو را به منطقه ای جذاب و دیدنی تبدیل کرده و بازدید از این جاذبه های گردشگری و تاریخی، خاطره ای خوش را برای آنها به همراه دارد.
در راستای آشنایی بیشتر مسافران و گردشگرانی که قصد دارند در ایام تعطیلات نوروزی به منطقه آزاد ماکو سفر کنند برخی از جاذبه های گردشگری، طبیعی و تاریخی این منطقه را معرفی می کنیم.

کوه سکار

موقعیت: جنوب شهر شوط
معرفی جاذبه: کوه سکار با ارتفاعی در حدود 2800 متر مکان مناسبی برای کسانی که مایلند کوهپیمایی طولانی داشته باشند، مناسب است و از جبهه شمال غربی و از روستای آرپالیق و از جبهه شمالی از روستای چاوگون می توان به این کوه صعود کرد.

کوه‌های آرارات

این دو کوه دوقلو در نقطه صفر مرزی بین ترکیه و ایران قرار گرفته است. هرچند هر دو کوه متعلق به کشور ترکیه هستند اما دامنه شرقی این کوه متعلق به ایران است. نکته جالب توجه اینکه بهترین منظره و چشم انداز آن از سوی ایران می‌باشد و چشم انداز کوه‌های آرارات از ترکیه و ارمنستان به زیبایی ایران نمی باشد. کوه های آرارات در اصطلاح محلی آغری داغ نیز گفته می شود که به نوشته متون کهن دینی محل فرود کشتی حضرت نوح می باشد.

ورزش های پروازی

منطقه آزاد ماکو به لحاظ داشتن ارتفاعات کوتاه و بلند، جایگاه ویژه‌ای برای ورزش‌های پروازی دارد. علاقمندان به این ورزش مفرح و ماجراجویانه کوه‌های ماکو را بهشت گلایدر و پاراگلایدر، کایت، موتورگلایدر و سایر وسایل پروازی می‌دانند. بعلت مرزی بودن منطقه، بهترین مکان جهت ایجاد ایستگاه بین المللی ورزش های پروازی می‌باشد.

قره کورپو یا پل سیاه

موقعیت: در شمال شهر ماکو ودر انتهای تنگه ماکو به طرف شهر بازرگان بر روی رودخانه قره سو حدود صد متر مانده به محل اتصال رودخانه مزبور با رودخانه زنگمار قرار گرفته است.
معرفی جاذبه: تاریخ ساخت این پل به دوره صفویه می رسد. پل سیاه بر روی صفحه سنگی رودخانه ساخته شده و به همین علت پی سازی برای این پل انجام نشده است و پی بنا شامل همان صخره های طبیعی کف رودخانه زنگمار است. این پل دارای 3 دهانه است که دو تا از دهانه ها چسبیده به کناره های رودخانه ولی دهانه وسطی به طول 6/3 متر و ارتفاع 8/1 متر در وسط رودخانه واقع شده است. پایه های پل در جهت مخالف آب رودخانه دارای آب شکن های نیم دایره به فطر 5/3 متر است و تمامی پایه ها و آب شکن ها با لاشه سنگ های سیاه و سفید وبا ملات آهک سساخته شده اند. مصالح پل را سنگ های سفید و سیاه آتشفشانی و سنگ های لاشه وقلوه سنگ با ملات آهک تشکیل می دهد و ظاهرا وجه تسمیه پل به خاطر استفاده از سنگ های سیاه آتشفشانی بوده است. نوع مصالح و فرم طاق روی چشمه باقیمانده، بیننده را به یاد بنای قره کلیسا می اندازد. پل سیاه با توجه به عملکرد آن فاقد تزئینات خاص معماری است و دقت در اجرای سنگ های تراشیده شده در این اثر قابل توجه است

آب گرم معدنی ایستی سو

موقعیت: شمال شهر ماکو
معرفی جاذبه: این چشمه، یک چشمه آب گرم با املاح بسیار بالا می باشد و آثار رسوب گذاری در دهانه چشمه و جوی های انتقال آب به خوبی قابل مشاهده است . این محل دارای سه حوضچه اصلی می باشد. حوضچه چشمه اصلی با ابعاد 5*5 در قله تپه ای به ارتفاع تقریبی پنجاه متر قرار دارد. این تپه خود از رسوب گذاری آب چشمه به وجود آمده است. در فاصله بیست متری چشمه اصلی و بر روی راس تپه رسوبی استخری با ابعاد 10*10 برای استفاده بانوان تعبیه شده است. مابین استخر بانوان و حوضچه چشمه اصلی نیز آثاری از چشمه های آب جوشان مشاهده می شود.آب چشمه اصلی توسط یک کانال دستکند در دل رسوبات تپه با طول تقریبی 60 متر به استخر تفریحی منتهی می شود که به صورت رایگان مورد بهره برداری مردم محلی و گردشگران قرار دارد.

منشورهای بازالتی ماکو

موقعیت: در 25 کیلومتری جاده ماکو به سمت چالدران از محدوده روستاهای گردشگری گجوت- باشکند
معرفی جاذبه: در 25 کیلومتری ماکو در کنار جاده ماکو – چالدران ذخیره گاه سنگی نادری قرار گرفته است که زمان تشکیل آن به دوره سوم زمین شناسی بر می گردد. ستون های منشورهای بازالتی ماکو یکی از نمونه های کم نظیر جهان است که حاصل انجماد گدازه های آتشفشانی است. در این منطقه، انقباض ناشی از انجمادگدازه و نیروی کششی در سه جهت موازی با سطح گدازه و توده آذرین در جهت قائم، ستون های شش گوش مستقیم خلق کرده است. ذخیره گاه سنگ های منشوری بازالتی شهرستان ماکو از کانون های مهم ژئوتوریسم یا گردشگری زمین شناسی در کشور می باشد.

چشمه ثریا

موقعیت:
منتهی الیه شمالی دشت بورالان و در نقطه صفر مرزی ایران و ترکیه و در فاصله حدود 90 کیلومتری شهر ماکو
معرفی جاذبه:
این چشمه در مرز ایران و ترکیه واقع شده است. از بزرگترین و پر آب ترین چشمه های کشور به حساب می آید. چشمه ثریا با زیبایی های خاص خود در پای کوه های آرارات منبع ایجاد رودخانه ای در این محدوده است که حتی قابلیت قایقرانی در آن وجود دارد. این منبع آبی از چشمه های بزرگ و کوچک جوشان فراوانی تشکیل شده و با آب زلال خود تالاب بورالان ماکو را در وسعتی در حدود 250 هکتار تشکیل می دهد. چشم اندازهای زیبا و نیزارهای اطراف این چشمه از پتانسیل های بالای گردشگری این محدوده به شمار می آید. چشمه ثریا منبع اصلی تالاب بورالان ماکو بوده و یکی از سرشاخه های رودخانه مرزی ارس به حساب می آید.

دریاچه سد ارس

موقعیت: جنوب شرقی منطقه آزاد ماکو و در حدود 35 کیلومتر جاده پلدشت – جلفا در مجاورت سد ارس

معرفی جاذبه: تفرجگاه ساحلی ارس پتانسیل بسار بالایی در جذب گردشگر، اشتغال زایی و درآمد زایی را دارا می باشد. با توجه به آرام بودن آب و گستردگی سطح دریاچه سد از پتانسیل بسیار بالایی در جهت اجرای ورزش های آبی در سطح ملی برخوردار است. از جمله امکانات موجود در این تفرجگاه می توان به رستوران، بوفه، اسکله قایق های تفریحی و صیادی، آلاچیق و … اشاره کرد.

سو دره سی ـ دره رند

موقعیت:
غرب منطقه آزاد ماکو، در شمال شرقی شهر ماکو
معرفی جاذبه:
چشم انداز جذاب به تبع جریان داشتن رودخانه ساری سو در این دره به همراه تعداد زیادی آبشارهای طبقه ای و منفرد بلند و کوتاه و همچنین نمای ارتفاعات صخره ای مجاور و پوشش درختان بید و نیزارهای دره و هوای بسیار مطبوع این فضا عاملی گردیده که این فضا روزانه جاذب گردشگران فراوانی از سکونت گاه های شهری و روستایی اطراف از جمله شهرهای ماکو و بازرگان، روستاهای رند و علی آباد و… باشد. این دره با توجه به پتانسیل های مزبور و همچنین وجود اراضی با قابلیت بالا جهت توسعه مراکز رفاهی – تفریحی از نقاط شاخص گردشگری منطقه آزاد ماکو محسوب می گردد.

روستای ییلاقی قره‌خاچ

موقعیت: غرب منطقه آزاد ماکو و در ارتفاعات جنوبی شهر ماکو
معرفی جاذبه: این روستا یکی از مهمترین محورهایی است که طی سالیان اخیر با توجه به طبیعت بکر و زیبایی که دارد مورد توجه گردشگران بوده است. علاوه بر طبیعت بکر و زیبای روستای قره خاچ و چشم انداز مناسب آن نسبت به منطقه، وجود جاذبه های طبیعی از جمله چشمه چنگیز بلاغی، تپه تریان که در فصول سرد سال با توجه به شیب مناسب و بارش برف کافی جاذب گردشگران و علاقمندان تفریحات زمستانی از جمله اسکی و تیوب سواری است از دیگر جاذبه های این منطقه محسوب می گردد.

روستای گردشگری قره خاچ

موقعیت: غرب منطقه آزاد ماکو و در ارتفاعات جنوبی شهر ماکو
معرفی جاذبه: این روستا یکی از مهمترین محورهایی است که طی سالیان اخیر با توجه به طبیعت بکر و زیبایی که دارد مورد توجه گردشگران بوده است. علاوه بر طبیعت بکر و زیبای روستای قره خاچ و چشم انداز مناسب آن نسبت به منطقه، وجود جاذبه های طبیعی از جمله چشمه چنگیز بلاغی، تپه تریان که در فصول سرد سال با توجه به شیب مناسب و بارش برف کافی جاذب گردشگران و علاقمندان تفریحات زمستانی از جمله اسکی و تیوب سواری است از دیگر جاذبه های این منطقه محسوب می گردد.

روستای گردشگری گجوت

موقعیت: کیلومتر 8 جاده ماکو – بازرگان و از سه راهی گجوت به باشکند
معرفی جاذبه: در این روستا با توجه به آب و هوای مطبوع، وجود باغات و نزدیکی به شهرهای ماکو و بازرگان ویلاسازی های قابل توجهی در حال شکل گیری است. علاوه بر آن تعداد باغ رستوران های سنتی قابل توجهی در این محور در حال فعالیت هستند که با اجرای موسیقی های محلی و طبخ غذاهای محلی پذیرای گردشگران هستند.

دره رند

موقعیت: غرب منطقه آزاد ماکو، در شمال شرقی شهر ماکو
معرفی جاذبه: چشم انداز جذاب به تبع جریان داشتن رودخانه ساری سو در این دره به همراه تعداد زیادی آبشارهای طبقه ای و منفرد بلند و کوتاه و همچنین نمای ارتفاعات صخره ای مجاور و پوشش درختان بید و نیزارهای دره و هوای بسیار مطبوع این فضا عاملی گردیده که این فضا روزانه جاذب گردشگران فراوانی از سکونت گاه های شهری و روستایی اطراف از جمله شهرهای ماکو و بازرگان، روستاهای رند و علی آباد و… باشد. این دره با توجه به پتانسیل های مزبور و همچنین وجود اراضی با قابلیت بالا جهت توسعه مراکز رفاهی – تفریحی از نقاط شاخص گردشگری منطقه آزاد ماکو محسوب می گردد.

 

ادامه دارد

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

یک پاسخ به «نوای دل انگیز تاریخ و طبیعت منطقه آزاد ماکو در گوش مسافران نوروزی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین