پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

چرخ های خیاطی بانوان منطقه آزاد ماکو، اقتصاد خانواده را می چرخاند

صدای چرخ های خیاطی و بافندگی در کارگاه ها و در کارگاه های کوچک در منازل بانوان منطقه آزاد ماکو، نوید بهرمندی از توانمندی بانوان در چرخش بخشی از اقتصاد خانواده ها را می دهد.


به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو، اشتغال 200 نفر از بانوان در کارخانه تولیدی پوشاک برسام در شهرک صنعتی شماره یک که با سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد ریالی توسط بخش خصوصی راه اندازی شده است و فعالیت بیش از 500 کارگاه خیاطی در منازل منطقه؛ یکی از موضوعاتی است که نقش آفرینی زنان در مدیریت اقتصاد خانواده و پیشرفت اقتصادی کشور را پررنگ می کند.

از سوی دیگر تغییر نگرش مردم نسبت به استفاده از پوشاک ایرانی می تواند سبب ارتقای کیفیت تولید، توسعه و اشتغال پایدار شود. بنابراین با برنامه ریزی کارآمد و مشارکت آگاهانه زنان در عرصه های اقتصادی می توان در جهت درون زایی و پویایی تولیدات بانوان حرکت کرد تا اینگونه اقتصاد مقاومتی در خانواده ها نیز تحقق یابد.

**مشاغل خانگی برای رونق کسب و کار حمایت می خواهند

ناهید علیزاده بانویی که در منزل خیاطی می کند و اقتصاد خانواده با دستان توانمند اون می چرخد می گوید: درصورت ارائه تسهیلات با بهره کم به این مشاغل خانگی می توانیم با تجهیز و بروز رسانی امکانات، تولیدات با کیفیت و حتی بهتر از نوع خارجی ارائه دهیم.

وی می گوید: اغلب مشتریان من خانم ها هستند و برای سفارش لباس گاها از یک ماه قبل وقت می گیرند و این نشان می دهد بازار عرضه برای تولید وجود دارد و درصورت حمایت مسئولان بسیاری از زنان نیازمند می توانند دراین خصوص درآمدزایی کنند.

*** پارچه های وارداتی ارزان تر از تولیدات داخل است

زهرا محمدی نیز با اشاره به اینکه عمده پارچه های موجود در بازار به صورت مساوی از نوع وارداتی و تولید داخل هستند، می گوید: پارچه های خارجی وارداتی ارزان‌ تر از تولیدات داخلی هستند و این خود عاملی است برای اینکه خریداران تمایل به خرید پارچه تولید داخل نداشته باشند.

وی می گوید : در یک خبر می خواندم طبق آمار بانک مرکزی صنعت نساجی و به ویژه پوشاک در کشور ما روبه نزول است تا حدی که باعث شده پوشاک و پارچه قاچاق به راحتی در بازار عرضه شود.

مینا کریم زاده دیگر بانوی اهل روستاهای بورالان است که دریک خانه کوچک مشغول خیاطی است. او یک دستگاه چرخ خیاطی دارد و می گوید مکانم برای فعالیت مناسب نیست.
او مدرک فنی و حرفه ای خیاطی دارد و از 2 سال قبل خیاطی را شروع کرده است و می گوید در این روستا سه خیاط دیگر وجود دارد و تعدادی از زنان دیگر روستا به گلیم بافی مشغولند و بازار خوبی داریم.

وی هم لباس کُردی و مانتو شلوار می دوزد و از درآمدش راضی است و می گوید نیاز به حمایت دولت برای رونق کسب و کارم دارم.

** بانوان به منظور برخورداری از حمایت خوداشتغالی به انجمن بانوان توانمند و کارآفرین مراجعه کنند.

رئیس انجمن بانوان توانمند و کارآفرین ماکو نیز می گوید: طی نشست هایی که با مسئولین سازمان منطقه آزاد ماکو داشتیم  آموزش رایگان خیاطی و ارائه مدرک فنی و حرفه ای از کم ترین حمایت هایی است که می توانیم انجام دهیم.

سیمین درخشان می گوید: طی نشست های جداگانه اخیربا مشاور امور بانوان دبیرشورای عالی مناطق آزاد  و مدیر صندوق کارآفرین امید آذربایجان غربی، قول مساعد به حمایت و مساعدت از مشاغل خانگی دادند که امیدواریم محقق شود.

وی افزود: بانوانی که عضو انجمن بانوان توانمند و کارآفرین ماکو نیستند می توانند با مراجعه به این انجمن از توانمندی هایشان بهرمند شد.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین