پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

بافت فرسوده تهدیدی برای ماکو / لزوم مشارکت دولت در نوسازی این بافت

توسعه و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و روستایی، علاوه بر نوسازی واحدها برای اسکان ایمن‌تر شهروندان، رویکردی کاربردی برای رونق ظرفیت‌های گردشگری، توسعه شهری، افزایش اشتغال و کاهش بزهکاری‌های اجتماعی در منطقه آزاد ماکو است.
بافت فرسوده ماکو تهدید جدی در مواقع بحران است که باید با حمایت های دولت نوسازی شود.

رئیس اداره راه و شهرسازی ماکو گفت: محدوده بافت فرسوده این شهر از مدرسه پیش ساخته تا اول بیمارستان فجر به صورت شمالی و جنوبی است و حوزه عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی به تسهیلات بافت فرسوده و نقشه های آن نظارت دارد.

اسلام شادلو افزود: به صاحبان ساختمان هایی که در بافت فرسوده شهر واقع شده به منظور نوسازی و بهسازی ساخنمانشان 300 میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می شود.

وی با اشاره به اینکه بافت های فرسوده شهری مطابق قانون بر اساس سه شاخص ناپایداری ، نفوذ ناپذیری و ریزدانگی بایستی ساماندهی شوند افزود: تخفیف 50 درصدی پروانه ساختمانی و تخفیفات نظام مهندسی از جمله امتیازات ارائه شده به شهروندان است.

رئیس اداره راه و شهرسازی ماکو با اشاره به نحوه ثبت نام وام نوسازی گفت : ثبت نام به صورت اینترنتی است و پس از تایید مدارک توسط اداره عمران و بهسازی شهری ثبت‌نام کننده را به بانک عامل معرفی می‌کند .

شادلو افزود: با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید نگرش دولت به مقوله بافت های فرسوده، نگرشی ویژه است که این مهم به خصوص در بافت های فرسوده شهری و مدارس به وضوح به چشم می خورد.

این مسئول گفت: مالکان و صاحبان بافت فرسوده در مناطق روستایی می توانند برای نوسازی و بازسازی واحد های خود از تسهیلات روستایی 18 تا 20 میلیون تومانی با کارمزد چهار درصد استفاده کنند.

وی گفت : خوشبختانه با ایجاد منطقه آزاد ماکو، کمیسیون ماده ۵ در سازمان منطقه آزاد برگزار می شود و روند افزایش تراکم و تغییر کاربری در این کمیسیون تسهیل شده و باعث افزایش روند  بهسازی بافت فرسوده می شود .

رییس راه و شهرسازی ماکو به لزوم افزایش محدوده بافت فرسوده این شهر اشاره کرد و گفت : از اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل درخواست افزایش محدوده بافت فرسوده را داشتیم که طی جلسه مورخه 96/11/10 استارت افزایش محدوده بافت فرسوده زده شد. لذا اقدامات اولیه این طرح از طریق شهرداری انجام می شود و پس از طرح در کمیته فنی منطقه ازاد ماکو و بررسی های لازم در کمیسیون ماده 5 مصوب خواهد شد.

رئیس هلال احمر شهرستان ماکو نیز در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به کمبود امکانات برای رویارویی با زلزله با توجه به بافت فرسوده شهری گفت : عدم وجود راه فرعی جهت تردد خودروهای امدادی در مواقع بحرانی در برخی مناطق بافت فرسوده موجب خسارت های جبران ناپذیری می شود .

اسماعیل زاده از شروع به کار طرح خادم خبر داد و گفت :طرح خادم (خانواده آماده در مخاطرات) جهت شناسایی میزان استحکام و مقاومت ساختمان های مسکونی و آموزش های لازم به همشهریان با هدف پیشگیری و کاهش اثرات بلایای طبیعی است .

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی  ماکو و قرار گرفتن آن در بین دو کوه گفت :تثبیت و فیکس نمودن سنگ‌های در لبه ریزش در دامنه‌های حوزه شهری به دلیل عدم استحکام کافی، تهدیدی برای منازل مسکونی است.

رئیس آتش نشانی شهرستان ماکو نیز  گفت : در صورت وقوع بلایای طبیعی از جمله زلزله و آتش سوزی با توجه به ماشین رو نبودن برخی محلات از جمله محدوده محله مقبره امکان امداد رسانی سریع و کامل نیست وبهسازی و نوسازی این محدوده بالاخص تعبیه خیابان فرعی جهت تردد خودروهای امدادی ضروری است.
کوروش جعفرزاده با اشاره به اینکه بافت های فرسوده شهری به دلیل مغایر بودن با ضوابط شهرسازی جدید، نفوذناپذیری، قدیمی و مستهلک بودن، تهدیدی برای شهروندان است اضافه کرد:  تراکم ساختمانی بالا، مشکلات بهداشتی، دسترسی نداشتن به درون بافت، ناامنی در برابر زلزله، آسیب پذیری و معضلات اجتماعی از مشکلات بافت های فرسوده ماکو است که اقدام مداخله ای از جمله بهسازی، نوسازی و بازسازی این بافت ها را برای رفع این معضلات ضروری کرده است.

*خبرنگار:قویدل*انتشار:امام زاده

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین