پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

تحول صنعت گردشگری منطقه آزاد ماکو با ظرفیت سازی در جاذبه ها

گردشگری در کشور همسایه مان ترکیه به صنعتی پر منفعت تبدیل شده است که این مقوله سبب پویایی اقتصاد، ارزآوری و اشتغال زایی در آن کشور شده بطوریکه طبق اعلام مقامات ترکیه، در نوروز 97 نزدیک به 300 هزار نفر گردشگر به آن کشور سفر کرده اند.

این میزان خروج گردشگر از کشور یک زنگ خطری است که باید با برنامه ریزی مناسب در جهت بهبود کیفیت و تقویت گردشگری و جذب توریسم به منطقه گام برداشت و با توسعه این مهم در بخش داخلی و خارجی، جایگاه منطقه  را در عرصه بین الملل ارتقا بخشید.

***تحول صنعت گردشگری منطقه آزاد ماکو با ظرفیت سازی در جاذبه ها

به گزارش…   با نگاهی به میزان سفرهای داخلی در سال های گذشته متوجه می شویم که هر چه قدر زیرساخت ها و بسترهای گردشگری در کشور بهبود یابد، به همان اندازه گردشگری داخلی نیز رشد خواهد یافت.

در منطقه ای چون منطقه آزاد ماکو که از انواع جاذبه های طبیعی، باستانی، فرهنگی و دیگر عامل های جذب گردشگر برخوردار است، باید بتوان این شاخص ها را به عنوان مهم ترین ابزار در جهت تقویت گردشگری داخلی ارتقا بخشید.

هر گونه بی توجهی و اهمال کاری در این راستا، فرصت سوزی در این حوزه به شمار می رود زیرا کشور به دلیل فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم ها به شدت نیازمند صنعتی جایگزین است تا تکیه صرف بر منابع نفتی و درآمدهای حاصل از آن، جای خود را به منابع درآمدی حاصل از گردشگری بدهد.

نگاه ویژه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو به استفاده از اندیشمندان این حوزه و الگوگیری از موفقیت کشورهایی که توانستند با اتکا بر ارزش های مالی ناشی از گردشگری، اقتصاد خود را بهبود ببخشند، می تواند منشاء اقدامات موثر برای رونق این صنعت در منطقه آزاد ماکو  باشد.

همچنین افزودن زیرمجموعه های متنوعی چون گردشگری سلامت به بسته های گردشگری موجود و رونق آن، خواهد توانست در ارتقای وضعیت صنعت گردشگری مفید واقع شود.

** توسعه گردشگری بر مبنای تحقیقات علمی و مطالعات دانشگاهی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در نشست با مدیران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان گفت: برای توسعه صنعت گردشگری منطقه باید به صورت علمی به بررسی راه های افزایش کمیت، کیفیت و بررسی نقاط مثبت و منفی آن پرداخت واین مقوله بایستی بر پایه مطالعات دانشگاهی و تحقیق های علمی استوار باشد.

غلامرضا سلیمانی با اشاره به ایجاد اندیشکده توسعه ای با استفاده از اساتید دانشگاه شریف در منطقه افزود: شاید بتوان بر اساس مشاهده های عینی، تمرکز، تجربه گرایی و رصد دقیق سفرها در داخل کشور تا میزانی به ویژگی های گردشگری داخلی دست یافت اما بطور دقیق نمی توان نتیجه گیری کرد، و باید مطالعات علمی و پژوهشی در این خصوص صورت گیرد تا بتوان در حوزه گردشگری تحولی اساسی در منطقه انجام داد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی که باید در این خصوص انجام داد معرفی جاذبه های ناشناخته این منطقه است که بعنوان آثار تاریخی ثبت شده اند و در صورت معرفی و تشویق ماکو به گردشگران ایرانی یقینا یکی از مقاصد سفر مردم در داخل قرار می گیرد.

مدیر آژانس گردشگری و ایرانگردی نیز در گفت و گو با خبرنگار ما معتقد است: ارتقای کیفیت سفر در کشور نیز اتفاق افتاده است با وجود این که کیفیت سفرهای داخلی با تعریفی که از سفرهای استاندارد وجود دارد، فاصله زیادی دارد. در گذشته سفر تنها یک نوع جابه جایی بود که بیشتر در مبدا و مقصد تعریف می شد، در حالی که در چند سال گذشته به مسیر سفر و طول راه تا رسیدن به مقصد و جاذبه های آن نیز توجه و تاکید می شود. توقفی که اینک گردشگران در مسیر مسافرت دارند، به عنوان ساعت های خوش و خاطره انگیز سفر به شمار می رود.

حسن یزدانی افزود: کنجکاوی مسافران در جریان سفر و گرفتن اطلاعات برای این که بدانند در طول سفر چه جاذبه هایی وجود دارد تا آنها بتوانند از آن بازدید کنند، نشان از این تحول دارد. به ویژه اگر آمار بازدید از مرکزهای فرهنگی، موزه ها و مجموعه های تفریحی، توریستی و تاریخی مورد توجه قرار گیرد، نشان می دهد اقبال عمومی به ویژه در چند سال گذشته به طور کامل متفاوت شده است.

مدیرگردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو نیز گفت: افزایش تعداد گردشکر و اقامت در نوروز 97 نسبت به مورد مشابه، و بازدید از بناهای تاریخی نشان می دهد، سفر دیگر به جابه جایی خلاصه نمی شود و افراد به دنبال جذاب تر کردن سفرهای خود هستند و توجه به حوزه های میراث فرهنگی و تاریخی بیشتر شده و این یعنی هویت یابی و جذاب تر کردن سفر به طور قطعی رخ داده است.

مهدی عبدالهی تصریح کرد: در زمینه اقامتگاه ها نیز چادر خوابی و برپایی کمپ ها، مدارس و … نشان می دهد که باید هزینه های سفر را کاهش داد البته ناگفته نماند برخی افراد حتی با وجود رفاه اقتصادی ترجیح می دهند که سفر را در دل طبیعت و با بر پا کردن چادر تجربه کنند.

وی اذعان داشت:  هرکجا که چادر دیده شد، نباید برداشت کرد که کیفیت سفر پایین آمده است چرا که در همه جای دنیا، چنین تجربه هایی از سفر وجود دارد، به ویژه در اروپا و آمریکا که گردشگران در آخر هفته ها با یک کوله پشتی و از روی نقشه در مقاصد خاص چادر برپا می کنند که این یک مدل از سفر رفتن محسوب می شود.

مدیرگردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو گفت:اسکان مسافران نوروزی در اقامتگاه های ارزان قیمت، خوابگاه ها، مهمانپذیرها و مسافرخانه ها و یا در چادرها در سالن های ورزی در منطقه آزاد ماکو  نشان از علاقمندی انان به حداقل یک شب اقامت در منطقه دارد که در صورت تامین زیرساخت های گردشگری می توان انتظار داشت مسافران شب اقامت به چندین برابر آمار فعلی برسد.

 

** زیباسازی محیط شهری و مسیرهای گردشگری

یکی از مسافران در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به وضعیت نامطلوب آسفالت مسیرهای جاذبه های تاریخی گفت: ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی در تمامی بناها و جاذبه های دیدنی و همچنین زیبایی مبلمان شهری برای مسافران بسیار حائز اهمیت است.

علی پیغامی گفت: گردشگران و مسافران به دنبال ثبت خاطرات خوب همراه با آسایش هستند ودرصورت عدم تامین آن قطعا برای بار دوم با اکراه به آن شهر سفرخواند کرد.

 

**گردشگری سلامت، گامی در راستای تحول صنعت گردشگری کشور

فعال حوزه گردشگری و پزشک عمومی نیز گفت: گردشگری سلامت از حوزه هایی است که با تکیه بر آن می توان سبب رونق صنعت گردشگری شد. بخش هایی که مربوط به «گردشگری پزشکی» است، هنوز خیلی با ایده آل ها و مطلوب ها فاصله دارد و باید پیوند جدی تری میان دانشگاه علوم پزشکی، وزارت امور خارجه، میراث فرهنگی، نظام پزشکی و … شکل بگیرد تا بتوان همه خدمات بیماران و افرادی را که آمده اند، از خدمات درمانی استفاده کنند، مهیا کرد.

دکتر عزیزی تصریج کرد: مناطق مرزی بخصوص منطقه آزاد ماکو به دلیل همجواری به جمهوری نخجوان و ترکیه  برای جذب توریست درمانی نیازمند کارهای اصولی است و آژانس های مسافرتی و دفاتر خدماتی باید تعریف درستی از آن ارایه کنند.

وی افزود: اما بخشی که مربوط به «گردشگری سلامت» یعنی بیشتر به گذران اوقات فراغت، دوره های ریکاوری، بازتوانی های روحی- جسمی و … است، به نظر می رسد قابلیت ماکو در این زمینه بسیار زیاد است و در این بخش دهکده های سلامت، آب های درمانی موجود در منطقه  و دیگر مراکز مختلفی که شکل گرفته است، خدمات خوبی می توان ارائه داد.

وی اضافه کرد: اینک بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری های گردشگری کشور با تمرکز بر گردشگری سلامت  «health tourism» در حال شکل گرفتن است ومسئولین منطقه آزاد ماکو باید نگاه ویژه ای در این زمینه داشته باشند.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین