پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

حضور فعال سازمان منطقه آزاد ماکو در همایش تجاری ایران و بلغارستان

سازمان منطقه آزاد ماکو ضمن حضور در همایش تجاری ایران و بلغارستان که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، با فعالان اقتصادی کشور بلغارستان گفت و گو و فرصت های سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو را تبیین کردند.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو وزیر اقتصاد بلغارستان در این همایش گفت: مبادلات تجاری ایران و بلغارستان در سال 2017 میلادی ۱۱۷.۴ میلیون دلار بود که نسبت به سال قبل ۱۴ درصد رشد داشت.

امیل کارانیکولوف اظهارداشت: فعالان اقتصادی بلغارستان علاقه به توسعه تجارت در ایران و اطراف ایران دارند و از شرکت‌های بلغاری می‌خواهم از این فرصت پیش آمده برای معرفی توانمندی‌ها ظرفیت‌ها و بررسی زمینه‌های همکاری مشترک استفاده کنند.

وی افزود: ایران موقعیتی استراتژیک در آسیا و منطقه خاورمیانه دارد و با جمعیت ۸۰ میلیونی از ظرفیت بالایی برخوردار است. وزیر اقتصاد بلغارستان با بیان اینکه روابط دو کشور در حوزه تجارت روبه گسترش است تصریح کرد: ظرفیت های زیادی برای توسعه روابط تجاری دوجانبه وجود دارد، همچنین مقررات حقوقی و قراردادی برای تسهیل تجارت در حال تنظیم است و مطمئنم توافقات انجام شده سبب گسترش روابط تجاری خواهد شد.

وزیر اقتصاد بلغارستان با بیان اینکه مبادلات تجاری ایران و بلغارستان در سال ۲۰۱۷ به میزان ۱۱۷.۴ میلیون دلار بود که نسبت به سال قبل ۱۴ درصد رشد داشت، گفت: از این میزان بیش از ۵۸ میلیون دلار واردات از ایران صورت گرفته و صادرات بلغارستان به ایران نیز بیش از ۵۸ میلیون دلار بوده است.

کارانیکولوف با بیان اینکه دولت بلغارستان بر توسعه روابط تجاری و صنعتی را ایران تاکید دارد، اظهارداشت: آمادگی داریم به شرکت‌های ایرانی که در بیمارستان فعالیت دارند همکاری بیشتری انجام دهیم.

وی ثبات سیاسی مالی و اقتصاد کلان را از اولویت های بلغارستان عنوان کرد و افزود: از سال ۲۰۱۰ تولید ناخالص داخلی بلغارستان رشد مثبت داشته و در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۳.۹ درصد و در ۲۰۱۷ بالغ بر ۳.۷ درصد بوده است. وزیر اقتصاد بلغارستان تأکید کرد: بلغارستان پایین‌ترین سطح مالیات را در اروپا دارد که این کشور را به یکی از مقاصد مناسب برای تجارت و سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.

*** سرمایه گذاری های مشترک اقتصادی در دستور کار ایران و بلغارستان

وزیر اقتصاد بلغارستان همچنین در حاشیه این همایش همکاری مشترک اقتصادی بین دوکشور را از اولويت هاي بلغارستان دانست و اين همكاري را فرصت خوبي جهت حفظ اولويت ها و كيفيت محصولات ، فن آوري هاي محيطي و دانش فني دو كشور دانست.

نیکولوف افزود: در حال حاضر روابط دوجانبه در حوزه تجارت رو به صعود است در سال ٢٠١٧ تجارت بين بلغارستان و ايران افزايشي بيش از ١٤ درصد در مقايسه با سال ٢٠١٦ رقم زده است و واردات از ايران نيز به ميزان بالاتر از ٥٨ ميليون دلار است.

وی اضافه کرد: بلغارستان به عنوان رئیس اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا بهترین تصمیم جمعی اتحادیه اروپا درباره ایران اخذ شود ضمن اینکه علت جلسه فوق العاده اتحادیه اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام، این است که به تعاملات اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا خللی وارد نشود.

نیکولوف گفت: فعالان اقتصادی بلغارستان نیز با هدف سرمایه گذاری و همکاری های مشترک به ایران آمدند و دولت بلغارستان از این فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها حمایت خواهد کرد زیار نفع آن علاوه بر ایران به ما و اتحادیه اروپا نیز خواهد رسید.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین