پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

محدودیت یا تسهیل امور در مناطق آزاد؛ مسئله این است

مناطق آزاد کشور، یکی از پراستعدادترین نقاط در حوزه ارتقاء سطح تولید ملی به حساب می آیند. با درنظر گرفتن زیرساخت ها و سرمایه گذاری های کلانی که در این مناطق از کشوردر طول چند سال گذشته صورت گرفته، می توان گفت که مناطق آزاد با توجه به مزیتهای نسبی که با سرزمین اصلی دارند، می توانند به عنوان سکانداران اقتصاد ملی با محوریت تولید در شرایط بحرانی کشور باشند.

متاسفانه در چندماه گذشته شاهد تصویب مصوباتی در هیات دولت بودیم که این قوانین جدید و خارج از روح، قانون مصوب مناطق آزاد کشور، فعالین اقتصادی و تجار و سرمایه گذاران مناطق آزاد را با مشکلات عدیده ای روبه رو کرده است.

مباحثی همچون موضوعات ثبت سفارش، موارد مربوط به تخصیص ارز به فعالیت های تجاری در مناطق آزاد و حوز ههای مالیاتی در کنار مشکلات ریشه دار گذشته که در خصوص عدم واگذاری امور دستگاه های دولتی عمدتا درآمدزا به سازمان های مناطق آزاد کشور، باعث کم رنگ تر شدن مزایای این مناطق به نسبت سرزمین اصلی گردیده و نارضایتی هایی را برای فعالین و سرمایه گذاران مناطق آزاد به وجود آورده است.
شاید لازم باشد به چند نکته از زبان فعالین اقتصادی و سرمایه گذاران این مناطق که جزء سرمایه های اصلی موجودیت مناطق آزاد کشور هستند، اشاره کنم؛ که گمان می برم تصمیم گیران و تصمیم سازان راس کشور، عمدا و یا سهوا فراموش کرده اند.

بی تردید در بدو راه اندازی مناطق آزاد در دل مناطق عمدتا محروم و بدون هیچ زیرساختی، حضور فعالین اقتصادی و همراهی سرمایه گذاران باعث پیشرفت و توسعه و آبادانی در کنار برنامه ها و اهداف مدیران توانمند مناطق آزاد بوده است.

تک تک شما عزیزانی که در راس تصمیم گیری حوزه های اساسی کشور قرار گرفته اید، به هیچ عنوان ریسک حضور در نقاطی محروم را حتی یک لحظه هم بر خودو سرمایه خود نمی پذیرید.

اگر نگاهی پر غرور و عزتمند بر میزان اشتغال زایی در مناطق آزاد کشور که مسلما یکی از بزرگترین دغدغه های دهه های مختلف کشور بوده، بیاندازید؛ با افتخار بر این آمارها می بالید، آیا یکبار فکر کرده اید که ریالی در این خصوص، دولت های محترم  مختلف هزینه و یا بودجه ای پرداخت کرده اند که این میزان اشتغال زایی و آبادانی در مناطقی دور افتاده به وجود آمده است؟
بیاییم تجربه های شکست خورده را در حوز ههای اقتصاد آزاد با ایجاد محدودیت و توجیه نظارت دوباره تجربه نکنیم. از قدیم گفته اند که ساختن بسیار دشوار و تخریب کردن بسیار آسان است. بی شک اگر شما بزرگواران و دلسوزان نظام مقدس جمهوری اسلامی جای مدیران عامل مناطق آزاد بودید و تلاش، زحمت و پیگیری آنها در جهت جذب سرمایه گذاران که همانا سرمایه های واقعی مناطق آزاد کشور هستند را نظاره گر بودید، قطعا مصوباتی را تصویب می کردید که سد راه این سرمایه های واقعی چرخه اقتصاد کشور نباشد.

نقد و حرف من بر عملکرد نیست، بلکه بر خواسته بر حق مناطق آزاد کشور است که همانا اجرای قانون تصویب شده مناطق آزاد و گرایش به تسهیل در تجارت آزاد با همسایگان ایران می باشد.
شاید در این برهه از زمان و حساسیت هایی که به واسطه خروج آمریکا از برجام و عدم پایبندی این کشور بر توافق نامه های بین المللی که خود نیز یکی از امضاکنندگان آن است، ایجاب می کند که با توجه و اهتمام بیشتر به ظرفیت های ذاتی و منطقه ای هر یک از مناطق آزاد کشور در کنار توانمندی های سرمایه گذاران فعال و پر توان این مناطق، گام هایی بلند و تاثیرگذار در مقابل تحریم ها و تاثیرات این دست رفتارهای خصمانه آمریکا برداریم. بی تردید هیچ ظرفیتی در کشور آماده و مهیاتر از مناطق آزاد در تامین نیازهای اساسی و مواد اولیه حوزه های اصلی اقتصادی کشور در دوران سخت تحریم نیست.
تجربه به ما ثابت کرده که بخش های خصوصی سرمایه گذاری و فعالین اقتصادی این بخش، خود صف شکن های بزرگ در مسیر اعتلای اقتصاد کلان کشور در شرایط بحرانی هستند. پس اعتماد کنید و مسیر این فعالین را در جهت شکوفایی اقتصاد کلان ملی بیش از پیش مهیا نمایید.
همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند که توجه و نگاه به داخل مرزها و استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های جوانان بااستعداد و پرتلاش ایران اسلامی، بی شک می تواند سنگ های بزرگی را از مسیر نظام مقدس جمهوری اسلامی بردارد، که این امر طی سال های گذشته در هشت سال دفاع مقدس و دوران سخت تحریم های ظالمانه به طور کامل خود را نشان داده است.

  • برگرفته از : شماره 365 هفته نامه مناطق آزاد
پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین