پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

منطقه آزاد ماکو مقصدی مناسب برای صخره نوردان

هر گردشگری که بخواهد از طریق اروپا و به صورت زمینی به ایران وارد شود و یا هر گردشگری که بخواهد زمینی از طریق مرز بازرگان از ایران خارج شود باید از شهر ماکو گذر کند.
شهری طولی با بیش از 13 کیلومتر و عرضی از 300 متر تا 2 کیلومتر در میان دره ای آرمیده است که تاریخی کهن را بر شناسنامه خود دارد. با سیری در تاریخ، از تمدن های باستانی اورارتویی تا اواخر دوره قاجاریه را می توان در ماکو دید.
اما شهر ماکو فارغ  از تاریخ کهن و پرزرق و برق خود، یک ویژگی منحصر به فردی را نیز دارد که در بین مناطق آزاد ایران و حتی دنیا آن را مجزا می کند و آن طبیعت سنگی و صخره ای آن است.
ضلع شمالی شهر ماکو دیواره سنگی عظیمی است بطول بیش از 8 کیلومتر که مصابه دیواری سنگی یکپارچه شهر را دربر گرفته است. ارتفاع این دیواره سنگی از کف دره مابین 150 تا 600 متر می باشد که یکی از شگفتی های طبیعت جهان را در دل خود جای داده است.
بزرگترین کلاهک سنگی خمیده دنیا کوه قیه؛ کلاهک خمیده سنگی دنیا با شیب منفی 40 درجه در این دیواره شهر را به احاطه خود درآورده است که قلعه باستانی ماکو در زیر این کلاهک قرار دارد.
توضیح این مطالب برای این نکته بود که بهشت صخره نوردی و سنگ نوردی را معرفی کنیم. ماکو با توجه به داشتن دیواره های عظیم سنگی که کوهستان های چیرکین، قیه، سبدداغی، قارلی داغ، تیکمه و …  در کل منطقه 500 هزار هکتاری پراکنده می باشد مکان بسیار ایدالی برای برگزاری تورها و فستیوالهای منطقه ای، ملی و بین المللی سنگ و صخره نوردی است.
هر چند دو فستیوال صخره نوردی با همت سازمان منطقه آزاد ماکو به صورت ملی و بین المللی در منطقه برگزار شده و باعث تعجب صخره نوردان کشوری از وجود چنین پتانسیلی در کشور شد اما زمینه برای کار و سرمایه گذاری در این بخش فراهم می باشد.
با توجه به قرار گرفتن منطقه آزاد ماکو بر دروازه اروپا و

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
مختار سلمانی
مختار سلمانی
عکاس و خبرنگار

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین