پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

هم افزایی و مشارکت مردمی برای توسعه منطقه آزاد ماکو تحول آفرین است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو شامگاه دوشنبه در دیدار با روئسای ستادهای دکتر روحانی، دبیران احزاب و اصلاح طلبان گفت: برای عبور از مشکلات و فراز و نشیب های منطقه آزاد ماکو نیازمند هم افزایی و همکاری تمام مردم و جریانات سیاسی منطقه  هستیم که باعث می شود تحولی در توسعه اتفاق بیافتد.

دکتر سلیمانی گفت: دولت تدبیر و امید تاکنون خدمات بسیار ارزشمندی را به مردم ارایه کرده که نادیده گرفتن این خدمات اوج مظلومیت دولت دکتر روحانی است.

وی با اشاره به اینکه تمام اهتمام دولت حرکت در مسیر توسعه است افزود: توسعه بر محور قانونمداری اولویت دولت تدبیر و امید در مناطق آزاد است.

سلیمانی با اشاره به محدودیت منابع دولتی گفت: مدیریت سازمان منطقه آزاد ماکو در تلاش است در فعالیتهایی که عهده دار است از مشارکت مردم استفاده کند چرا که هم افزایی توان مردم به دارایی های دولت نتایج بزرگی را به دنبال دارد.

وی پرهیز از حواشی و سیاسی کاری در توسعه اقتصادی را خاطر نشان شد و تصریح کرد: ترجیح دادن منافع شخصی به منافع ملی بخاطر مسائل سیاسی کار پسندیده ای نیست، بنده این سازمان را در حالی تحویل گرفتم که وضعیت مالی خوبی نداشت و تا دوماه آینده بعد از بررسی کامل اوضاع سازمان منطقه آزاد ماکو، گزارشی از آنچه تحویل گرفتم همراه با برنامه های آتی به مردم شریف ارائه خواهم کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو اقدامات پوپولیستی و عوام فریبانه را در این مقطع حساس به ضرر مردم و نظام خواند و گفت: مشکلات به وجود آمده شاید در کوتاه مدت تاثیری در روند اجرای پروژه ها داشته باشد ولی ما بحران های پیچیده تر و بدتر از آن را پشت سر گذاشتیم و جای نگرانی نیست.

وی با اذعان بر اینکه مردم باید ناظر بر اقدامات و تصمیمات خادمانشان باشند ادامه داد: اگر انحرافی در سکان تصمیمات و اقدامات بود باید با انتقاد سازنده بتوانیم در چهارچوب قانون به مسیر درست هدایت کرد.

سلیمانی با اشاره به اینکه باید به توسعه فراگیر و پایدار توجه ویژه ای داشت گفت: توسعه پایدار در گرو مشارکت مردم و آینده نگری  در فرآیند توسعه اتفاق می افتد.

وی با انتقاد از روند بروکراسی های موجود در منطقه برای صدور مجوزهای اقتصادی گفت: نباید زمان صدور مجوز فعالیت اقتصادی بیشتر از سرزمین اصلی باشد و به سرمایه گذاران محترم قول می دهم که مشکلات بروکراسی و اداری اضافی را حل و فصل کنم .

سلیمانی در ادامه به اهمیت حقوق شهروندی و حق مردم درباره آن اشاره کرد و گفت: ما موظف هستیم تمامی اقدامات، هزینه ها و عملکرد را بطور شفاف در اختیار مردم و سرمایه گذاران قرار دهیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اذعان بر اینکه در این منطقه اقدامات توسعه ای باید بیشتر مورد مطالعه قرار می گرفت اظهار داشت: متاسفانه در این منطقه توسعه سازه ای بیشتر از توسعه غیرسازه ای رشد کرده و توسعه نرم افزاری همگام با پیشرفت سخت افزاری نبوده است.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به وجود شرایط لازم برای تبادلات مرزی، منطقه آزاد ماکو می تواند به مرکز لجستیک ترانزیت کالا  تبدیل شود و ظرفیت لازم را در این راستا دارد.

وی به ایجاد اندیشکده توسعه ای در منطقه آزاد ماکو اشاره کرد و گفت: باید برای منطقه آزاد ماکو بر اساس هویت و المان های مشخص شده که هیچکدام از 6 منطقه آزاد دیگر آن را ندارند، برند سازی کنیم .

سلیمانی در ادامه با اشاره به سابقه همکاری خوب ایران و ترکیه  در منطقه آزاد ماکو گفت: می توان با دعوت از طرف ترک و اجرای پروژه های مشترک با آنان به لحاظ نیروی کار و انرژی ارزان در این منطقه در راستای شعار سال و اشتغالزایی حرکت کرد.
وی لزوم تعمیق همکاری های دو طرف در حوزه پوشاک را پیشنهاد داد و افزود : ترک ها از اجرای پروژه های مشترک با ایران بخصوص تولید پوشاک در ایران استقبال می کنند.

سلیمانی انرژی ارزان، معافیت های مالیاتی، هاب لجستیک،  دسترسی آسان به کشورهای حوزه دریای سیاه  و نیروی کار ارزان را از جمله مزیت های منطقه آزاد ماکو دانست.

او مسئله اشتغال را بسیار پراهمیت عنوان کرد و اضافه کرد: یکی از آسیب‌های اجتماعی را بیکاری است که افراد نمی توانند شادابی و سرزندگی کافی را داشته باشند لذا  فرهنگ کارآفرینی را باید ابتدا از خود ایجاد کنیم تا بتوانیم جامعه ای سرزنده و نشاط آوری را داشته باشیم.

وی با اشاره به این که مهارت کلید رفاه فردی و رشد اقتصادی جامعه است افزود: با کمک اندیشکده توسعه ای در نظر داریم با استفاده از اساتید دانشگاه صنعتی شریف و اقتصاد دانان بزرگ کشور مهارت کارآفرینی را در منطقه آموزش داده و نهادینه کنیم .

سلیمانی با اشاره به استفاده از صندوق سرمایه های خرد گفت: برنامه های اعتبارات خرد از رهیافت های مهم فقرزدایی در دهه های اخیر است که با ایجاد و گسترش فعالیت های درآمدزا توسعه جوامع محلی را تسهیل می کند.

شایان ذکر است در این نشست فعالان سیاسی به بیان نکته نظرات خود در خصوص منطقه آزاد ماکو پرداختند

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین