پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

درخواست مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از رئیس جمهور برای تدبیر ملی جهت بازگشایی کامل مرز بازرگان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو طی نامه ای به دکتر روحانی ضمن تشریح وضعیت مرز بازرگان طی دوماه گذشته، خواستار دستور رئیس جمهور برای اقدام مشترک و جدی وزارتخانه های امورخارجه، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و اموراقتصادی و دارایی گردید.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو،‌ محمدرضا عبدالرحیمی در این نامه خطاب به ریاست جمهور ایران نگاشته است: مرز تجاری و مسافری بازرگان بعنوان قدیمی ترین مرز زمینی کشور و دروازه ارتباطی با ایران و بخش قابل توجهی از کشورهای آسیای میانه با اروپا که در قلمرو منطقه آزاد ماکو واقع شده، از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به نحویکه بالغ بر ۴۰ درصد صادرات جاده ای، ۲۵ درصد واردات جاده ای، ۴۸ در اصل ترانزیت بین مرزهای جاده ای و ۱۵ درصد از کل ترانزیت عبوری از قلمرو کشور از مرز بازرگان صورت می پذیرد.

وی با اشاره به اینکه به دنبال شیوع ویروس کرونا و پیامدهای ناشی از آن، دولت ترکیه طی چند نوبت نسبت به انسداد و تشدید محدودیتهای تردد بخصوص برای ناوگان ایرانی در این مرز اقدام نموده که كماكان محدودیت مذکور ادامه دارد افزوده است: در تاریخ سوم اسفندماه ۹۸ این مرز بصورت کامل به روی همه ناوگان باری و عبور و مرور مسافر بسته شد که این اقدام موجب توقف و سرگردانی ۲۳۰ کامیون حامل محموله های به مقصد ایران در خاک ترکیه و ۲۴۰ کامیون حامل محموله های ترانزیتی و ۱۳۰ کامیون حامل محموله های صادراتی در خاک ایران گردید.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در ادامه اظهار داشته است: متعاقبا در تاریخ سیزدهم اسفندماه ۹۸ طرف ترک با استقرار قرنطینه صحرایی ویژه مسافران و رانندگان نسبت به پذیرش کامیون ها و مسافران صرفا با ملیت ترک با ظرفیت ۱۰۰ کامیون و ۶۰ مسافر در روز اقدام نمود، لیکن عليرغم پیگیری ها کامیون های ایرانی و کامیون های با ملیت غیر ترک اجازه ورود به خاک ترکیه را نیافتند. در تاریخ ۱۲ فروردین ماه سالجاری با انفجار خط لوله گاز صادراتی ایران به ترکیه در خاک این کشور که هنوز خط لوله مذکور نیز اصلاح نشده است و ساعات کار گمرک در طرف ترک که تا قبل از این ۲۴ساعته بود به ۲ ساعت در روز تقلیل یافت و نهایتا در آخرین مرحله از تشدید محدودیت ها از تاریخ بیست و دوم فروردین ماه ۹۹ مجددا مرز بصورت کامل مسدود گردید و گمرک ترکیه حتی از پذیرش کامیون های با ملیت ترک که قصد ورود به این کشور از مرز بازرگان داشتند، سرباز زد که این امر موجبات سرگردانی ۴۵۰ کامیون ترکیه ای در این سوی مرز را فراهم نموده و این وضعیت تاکنون ادامه دارد.

عبدالرحیمی در بخش دیگری از این نامه با اذعان بر اینکه بررسی الگوی تبادلات تجاری ترکیه از طریق سایر مرزهای جاده ای با کشورهایی که از جهت میزان شیوع و مدیریت کنترل ویروس کرونا به هیچ وجه وضعیت بهتری نسبت به کشورمان ندارند ادامه داده است: مطالعه دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت کشور ترکیه در خصوص نحوه ورود و خروج و تردد ناوگان باری از مرزهای این کشور، این موضوع را بر هر ناظر بی طرف و منصف عیان خواهد نمود که در پس این جریان و بهانه جویی طرف ترک برای انسداد مرز بازرگان شاید اهداف دیگری مد نظر است.

عبدالرحیمی در این نامه با اشاره به احتمال طراحی و هدایت قدرت های فرامنطقه ای در راستای اهداف شوم منزوی ساختن کشورمان در تجارت بین المللی و حذف از مسیر ترانزیت و تبادلات منطقه ای و بین المللی خواستار دستور رئیس جمهور برای بررسی موضوع در شورای عالی امنیت ملی شده است.
-بکارگیری همه ظرفیتهای دستگاه دیپلماسی با همکاری وزارتخانه های امورخارجه، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، اموراقتصادی و دارایی برای مذاکره با مقامات ترکیه برای بازگشایی کامل مرز بازرگان به روی ناوگان حامل کالاهای وارداتی و صادراتی و ترانزیت
-اهتمام ویژه به برقراری اتصال شبکه ریلی ایران و ترکیه با احداث راه آهن تبریز – کارس که پیشتر در کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران و ترکیه مورد توافق قرار گرفته و با برقراری مسیر یکپارچه ریلی از چین به خاورمیانه و جنوب مرکز اروپا می تواند اثر جدی در ارتقاء جایگاه کشور در ترانزیت کالا بین شرق و غرب و استفاده موثر از مزیت های تولیدی کشور جهت ایفای نقش جدی در زنجیره تامین کالای جهانی داشته باشند.
-ارتقاء زیر ساخت حمل و نقل جاده ای حد فاصل تبریز تا مرز بازرگان که در شأن مهمترین مسیر ترانزیت جادهای کشور نبوده-فعال شدن جدی دستگاه دیپلماسی و وزارتخانه های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی به منظور مذاکره و ایفای نقش جدی کشور در طرح کمربند و راه دولت چین با هدف ارتقاء سهم کشور از ترانزیت و جریان تبادل بین المللی کالا و تامین مالی توسعه زیرساخت های ترانزیت، ترانشیپ و لجستیک و ترانزیت بین المللی با مشارکت و سرمایه گذاری شرکت های چینی با استفاده از منابع صندوق های پشتیبان طرح و بانکهایی نظیر بانک توسعه آسیایی (ADB) یا بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا (AIIB}
از دیگر درخواستهای مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از رئیس جمهور می باشد.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین