پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

مطالعات احیا و باززنده سازی شهر قدیم ماکو با رویکرد گردشگری در حال انجام است

در جلسه ای که با حضور مدیرعامل،‌ معاونین و مشاورین طرح برگزارشد، مطالعات و باززنده سازی شهر قدیم ماکو با رویکرد گردشگری و حفاظت از بافت قدیمی شهر مورد بررسی قرار گرفت.

در حاشیه این جلسه مدیرشهرسازی و مطالعات جغرافیایی سازمان منطقه آزاد ماکو در گفت و گو با پایگاه خبری گفت:‌ بر اساس توافق صورت گرفته با سازمان میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و گردشگری، این طرح از قلعه قبان شروع و تا مسجد جامع شهر انجام می شود.

آرش صادقیان این طرح را بعنوان یک طرح بی نظیر در سطح ملی عنوان کرد و افزود: مطالعات این طرح توسط سازمان منطقه آزاد ماکو و بر مبنای پیش بینی برای ثبت جهانی آن در حال انجام است.

وی افزود: در این طرح علاوه بر رویکرد گردشگری،‌ یک اقدامی بسیار عمیق در زمینه کنترل سیلاب و حفاظت پوشش گیاهی منطقه انجام می گیرد. لازم به ذکر است در این خصوص مطالعات درزه نگاری روی سنگ ها و صخره ها نیز انجام شده است تا پاسخگوی تمام جنبه های گردشگری و حفاظت بافت تاریخی باشد.

مدیرشهرسازی و مطالعات جغرافیایی با اذعان بر اینکه شهر قدیم ماکو نشان هويت فرهنگي و تاريخي آن است و حفظ و احياي معماري سنتي شهر ماکو دغدغه مسئولین منطقه آزاد می باشد خاطرنشان ساخت: ماکو ی قدیم داراي بافت تاريخي فاخر و ارزشمندي است كه نياز به احيا و باز زنده سازی دارد.

وي اضافه کرد: این بافت و قلعه قبان به عنوان ميراث گرانبهايي از گذشتگان بوده و بخش هويتي، تاريخي جوامع بشري امروزي محسوب مي شوند و حفظ و احياي اين محلات موجب ايجاد نشاط و سرزندگي در شهر و ايجاد توازن ميان كالبد فضاي بافت قديم و جغرافيايي جديد در راستا و چارچوب توسعه مناطق و نواحي شهري متعادل و پايدار می گردد.

*** آغاز مطالعات تدوین ضوابط و الگوهای نمادهای ساختمانی شهر ماکو

آرش صادقیان از تدوین ضوابط جامع و کامل در مورد نمای شهری ماکو نیز خبر داد و گفت: با حضور مدیرعامل سازمان،‌ معاونین و مشاوران جلسه ای در خصوص تغییر اساسی در ضوابط و مقررات نماهای ساختمانی و شهری برگزارشد .

در این جلسه نیز گزارشی از مطالعات بر ساخت و سازهای فعلی با رویکرد آسیب‌شناسی معضلات کیفی نماهای شهری در همه ابعاد ارائه شد و مقرر گردید شکل نماهای ساختمان در شهر ماکو براساس دستورالعمل ابلاغی و صدور پروانه ساختمان ها ملزم به ارائه نقشه نما خواهند بود.

مدیرشهرسازی و اطلاعات جغرافیایی سازمان منطقه آزاد ماکو با اذعان بر اینکه هم اکنون راهنمای این طرح در حال تدوین است ادامه داد: براساس یک اصل مهم در ساخت‌ و سازهای شهری، سازندگان موظفند در احداث بناهای شهری به حقوق شهروندان احترام بگذارند و نمای ساختمان را که به نوعی در معرض دید تمام شهروندان است، بر اساس ویژگی های هماهنگ و هویت بخش به منظر شهر بسازند.

وی خاطرنشان کرد: تغییر عمده‌ای که در نوع مصالح و نحوه‌ اجرای ساختمان ها ایجاد شده است، که بیشترین تأثیر را بر زیبایی شناختی شهرها دارد؛ لذا در این طرح تمامی موارد مد نظر قرار گرفته و مقرر است در مرحله بعد با هماهنگی شهرداری ماکو؛ شورای شهر؛ ضمن برگزاری دوره های آموزشی برای مهندسان، اجرایی گردد.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین