پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

پس از اتمام مرمت کاخ سردار ماکو، ساخت فیلم “اقبال السلطنه” کلید خورد

سرپرست روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد ماکو روز چهارشنبه در آیین آغاز تصویربرداری این فیلم مستند در منطقه آزاد ماکو گفت: سردار ماکو برای نخستین بار در فیلم مستند اقبال السلطنه در رسانه ملی به مردم ایران و جهان معرفی می شود.

غلامرضا مشایخی افزود: مستند اقبال السلطنه به تهیه کنندگی صدا و سیمای مرکز آذربایجان غربی و همکاری سازمان منطقه آزاد ماکو، همچنین کارگردانی و نویسندگی «احد عبادی» کارگردان و فیلم ساز با سابقه سینما، به مدت ۴۰ دقیقه با هدف معرفی سردار مرتضی قلی خان بیات ماکو ملقب به اقبال السلطنه برای اولین بار تولید می شود.

وی، با بیان اینکه باید شخصیت های تاریخی به صورت دقیق به مردم شناسانده شوند، افزود: ضروریست؛ ظلم ستیزی،‌ آزادی خواهی، عدالت طلبی و مردم داری سرمایه های تاریخی از جمله سردار ماکو را به مردم نشان داد.

وی در ادامه، با اشاره به برنامه های روابط عمومی سازمان منطقه آزاد ماکو اظهار داشت: در سال 98 ده ها فیلم و تیزر کوتاه در معرفی ‌جاذبه های تاریخی و طبیعی منطقه آزاد ماکو با هدف جذب گردشگر و نمایش زیبایی های منطقه، توسط مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد ماکو تولید شده و اکنون تلاش ها بر این است که این پروژه با عنوان زندگی سردار ماکو همزمان با نمایش زیبایی های کاخ سردار، اثری فاخر و ماندگار باشد.

مشایخی، با بیان اینکه این فیلم ۴۰ دقیقه ای خواهد بود، گفت: از چندین ماه پیش تحقیقات در خصوص زندگی سردارماکو با همکاری و مشاوره شبانه روزی تیم 8 نفره از محققان تاریخ و ادبیات با سرپرستی محقق بزرگ، دکتر علی صمدی ماکوئی و تاییدیه های لازم از سازمان صداوسیما آغاز شده بود که امید است با همکاری مستمر تیم های حرفه ای و تخصصی نتایج مطلوب حاصل گردد.

سرپرست روابط عمومی سازمان منطقه آزاد ماکو اعلام کرد، فیلم اقبال السلطنه شامل روزهای به قدرت رسیدن سردار ماکو تا افول قدرت وی را به تصویر می کشد که بخش عظیمی از تصویربرداری ها در داخل محدوده کاخ انجام می شود. در این اثر 150 نفر از هنرمندان بومی منطقه به ایفای نقش خواهند پرداخت که این تعداد از میان بیش از 500 نفر داوطلب حضور در فیلم انتخاب شده اند.

شایان ذکر است: کاخ سردار ماکو پس از وقفه ای طولانی، منتظر اتمام عملیات بازسازی و مرمت بود که در سالهای 98 و 99 با دستور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو عملیات بازسازی و مرمت آن از سرگرفته شد و با پیگیری های مستمر دکتر عبدالرحیمی به مرحله آماده سازی و بازدید علاقه مندان رسیده است. این مکان پس از اتمام عملیات تصویربرداری فیلم “اقبال السلطنه” مورد بازدید علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

مرتضی‌قلی‌خان اقبال‌السلطنه بیات ماکو متولد ۱۲۴۳ه‍.ش/ ۱۸۶۳م/ ۱۲۸۰ه‍.ق فرزند تیمورخان اقبال‌السلطنه، حکمران ماکو، سرحددار ایران و رئیس ایل بیاتهای ماکو بود که در اواخر صفویه به محافظت مرز ماکو مشغول بودند؛ این طایفه از همان هنگام بر تحکیم موقعیت خود اقدام کردند تا این که توانستند در اواسط سلطنت قاجار به قدرت مسلط ناحیه شمال غرب کشور تبدیل شوند.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

2 دیدگاه دربارهٔ «پس از اتمام مرمت کاخ سردار ماکو، ساخت فیلم “اقبال السلطنه” کلید خورد»

با سلام خدمت تمامی عزیزان زحمتکش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو.
آز شنیدن خبر کلید خوردن مستند اقبال السلطنه بسیار خرسند شدم . لذا نظر اساتید دست اندر کار این پروژه را به کتاب ((اقبل السلطنه مرتضی قلی خان بیات ا)) چاپ ۱۳۹۵ .انتشارات یاران. تبریز. نوشته انور چنگیزی اوغلو ۲۰۱۱ دانشگاه باکو و ترجمه اینجانب _جعفر شعاعی فر جلب می نمایم . امیدوارم برای اساید محترم مفید فایده قرار بگیرد .۰۹۱۴۹۶۳۷۶۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین