پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

معادن منطقه آزاد ماکو، شاهراه جهش تولید و تقویت اقتصاد ملی

منطقه آزاد ماکو به لحاظ داشتن معادن و پتانسیل های معدنی منحصربفردترین منطقه آزاد ایران و بلکه دنیاست.

معادن شاهراه کاهش وابستگی به اقتصاد نفتی و افزایش تولید ناخالص داخلی به شمار می روند و به اذعان کارشناسان تقویت اقتصاد ملی و پیوند آن با اقتصادهای منطقه ای و جهانی در گرو توجه به بخش معدن و استفاده بهینه از این ظرفیت است.

مدیر تسهیل تولید،‌ صنایع و معادن سازمان منطقه آزاد ماکو در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری گفت: معادن متعدد سنگ تزئینی با رنگهای متنوع (تراورتن و مرمریت)، مصالح ساختمانی (آهک، گچ و شن و ماسه)، منیزیت، سیلیس و نیز ذخایر و پتانسیل های قابل توجه بازالت، مس، زرنیخ و آهن هماتیتی نشان دهنده منطقه ای غنی از مواد معدنی مختلف است.

آرش یوسف زاده افزود: علاوه بر این معادن و ذخایر، بررسی ها و مطالعات انجام شده توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران (ایمیدرو) که در قالب دو پهنه اکتشافی تعریف و اجرا شده است آثار و اندیس های قابل توجهی از بوکسیت و فسفات نشان می دهد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با همت همه فعالین حوزه معدن در منطقه اعم از متخصصان بخش خصوصی، معدنداران و مسئولین فنی معادن، در سالهای اخیر شاهد وضعیت رو به رشد در همه آمارها و شاخص ها به ویژه در تعداد معادن فعال منطقه هستیم.

یوسف زاده با بیان اینکه پس از رکود بی سابقه معادن سنگ تزئینی در سالهای 92 و 93 و تعطیلی اغلب معادن منطقه و کشور، تعداد معادن فعال منطقه به 10 مورد تقلیل پیدا کرده بود اظهار داشت: در حال حاضر تعداد معادن فعال منطقه 20 مورد می باشد که از رشد 100% برخوردار است.

وی ابراز امیدواری کرد این روند در سالهای آتی نیز ادامه داشته باشد و علاوه بر افزایش تعداد معادن فعال منطقه، با بهره برداری از ذخایر جدید مکتشفه سایر انواع مواد معدنی و برگزاری مزایده های معدنی و واگذاری به افراد دارای اهلیت و صلاحیت و توانمند، شاهد افزایش تنوع آنها نیز باشیم.

مدیر تسهیل تولید،‌ صنایع و معادن سازمان منطقه آزاد ماکو فعالیت های معدنی منطقه را در سه محور عنوان کرد و بیان داشت: فعالسازی معادن،‌ انجام اکتشاف های به روز و سیستماتیک و ایجاد و توسعه بخش فرآوری سه محوری است که با بهره¬گیری از علمی ترین و مدرن¬ترین روشها و امکانات در حد توان پیگیری می شود.

یوسف زاده گفت: علاوه بر این، این سازمان جهت تقویت ساختارهای مدیریتی و بهبود امور و فرآیندها از سال 94 سعی در ایجاد سازمان نظام مهندسی مستقل و ترغیب به ایجاد سایر نهادهای تخصصی و صنفی حوزه معدن از جمله خانه معدن (یا خانه صنعت و معدن) و انجمن تخصصی امور معدنکاران نمود که با همکاری و پیگیری جدی معدنکاران باسابقه منطقه در حال حاضر خانه معدن منطقه آزاد ماکو ایجاد گردیده و نمایندگی نظام مهندسی معدن نیز در در ساختمان و قسمت میز خدمت سازمان منطقه آزاد ماکو مستقر می باشد.

وی در پایان گفت: در خاتمه با اتکال به خداوند بزرگ، آینده ای روشن و پرامید را برای بخش معدن منطقه آزاد ماکو متصورم و در سال آتی رونق و افزایش چشمگیر تولید معادن منطقه را پیش بینی می نمایم.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین