پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

توسعه مناطق آزاد شاخص مهم کارنامه موفق دولت تدبیر و امید

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، فعالیت های ارزشمند مناطق آزاد کشور در حوزه های عمرانی، اقتصادی، گردشگری و تامین مالی بارعایت اصول شفاف سازی را کارنامه موفق دولت تدبیر و امید برشمرد.

به گزارش فرینا، حمیدرضا مومنی در شانزدهمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد کیش، فعالیت های مناطق آزاد کشور در حوزه های مختلف را مهم و مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به محدودیت ها و تحریم های ظالمانه دشمنان در عرصه های بین المللی و اقدامات ارزشمند مناطق آزاد، دولت تدبیر و امید از کارنامه موفقی برخوردار است.

مومنی افزود: برخی از اقدامات ارزشمند مناطق آزاد کشور در دوره دولت تدبیر و امید 5 برابر فعالیت دولت های گذشته است.

او، حضور افراد متخصص و مجرب در منطقه آزاد کیش را مبین وحدت مدیریت حاکم بر این منطقه عنوان کرد و اظهار داشت: تلاش های مدیران عامل سازمان منطقه آزاد کیش از ابتدای آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید در این منطقه جای قدردانی دارد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سفر به جزیره کیش را آغاز نخستین ماموریت کاری خود در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد عنوان کرد و اظهارداشت: با حضور افراد متخصص و مجرب در سازمان منطقه آزاد کیش شاهد اقدامات ارزشمندی در حوزه های مختلف این جزیره هستیم.

مومنی بر لزوم اهمیت تدوین نقشه راه برای فعالیت های عمرانی و اقتصادی مناطق آزاد تاکید کرد و گفت: طبق برنامه ریزی مدون و براساس اخلاق حرفه ای باید تمام وظایف محول شده در حوزه مدیریتی خود را به طور شایسته به سر انجام برسانیم.

او با اشاره به این که شش ماه زمان از دوره دولت تدبیر و امید باقی مانده است اظهار داشت: در راستای تغییر و تحولات و سرعت بخشیدن به پیشرفت اقدامات عمرانی و توسعه طرح های اقتصادی باید تمام توان و تلاش خود را به کار گرفت.

مشاور رئیس جمهور، بر اهمیت نقش و جایگاه دبیرخانه شورا یعالی مناطق آزاد برای تحقق طرح های ارزشمند در این مناطق اشاره کرد و گفت: از سال 1372 و ایجاد نخستین منطقه آزاد کشور تا کنون سه نسل منطقه آزاد در ایران پدیدار شده است.

مومنی، با اشاره به روند ایجاد مناطق آزاد در جهان و آخرین اقدامات اصلاحی در حوزه مناطق آزاد بین المللی در چین اظهار داشت: مناطق آزاد «کیش، قشم و چابهار» نسل نخست و 4 منطقه آزاد دیگر کشور نسل دوم مناطق آزاد محسوب می شوند و با تصویب 8 منطقه آزاد دیگر در ایران به عنوان نسل سوم، کارشناسی دقیق عملکرد مناطق آزاد کشور ضروری است.

او با بیان این که در مناطق آزاد از نظر «جانمایی، مساحت، ماموریت و تلفیقی منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی و وجود سایردستگاه های اجرایی» کارشناسی دقیق انجام نشده است افزود: جزیره کیش به عنوان نخستین منطقه آزاد ایران قابل مقایسه با دیگر مناطق آزاد کشور نیست و به عنوان منطقه ای منحصربفرد در حوزه های اقتصادی و گردشگری در سطح ملی مطرح است.

مشاور رئیس جمهور، نقش اساسی 4 حوزه مناطق آزاد، دبیرخانه شورایعالی، دولت و سایر دستگاه ها در توسعه و پیشرفت کشور را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: مناطق آزاد کشور با وجود چالش های متعدد باید الگوی توسعه و انتقال دانش فنی، فناوری و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی باشند.

مومنی با اشاره به این که مناطق  آزاد در ساختار مالی، نیروی انسانی و برنامه ای دچار یک سری مشکلات عمده هستند گفت: با خام فروشی زمین نمی توان مناطق آزاد را اداره کرد بلکه باید ساختار نیروی انسانی در این مناطق  مورد توجه قرار گیرد.

او در ادامه با تاکید بر ضرورت تدوین طرح جامع در ساختار برنامه ای مناطق آزاد و با بیان این که موفقیت دبیرخانه در راهبری فعالیت حوزه مختلف ضامن عملکرد موفق مناطق آزاد است، اظهار داشت: باید نقشه راه توسعه و ایجاد زیرساخت های مناطق آزاد مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، جزیره «جبل علی» را نمونه یک منطقه آزاد پیشرو و موفق در حوزه های مختلف عنوان کرد و گفت: در جزیره «جبل علی» قبل از آغاز فعالیت ها، طرح جامع در جهت ایجاد زیرساخت ها، دستورالعمل ها، قوانین و مقررات تدوین و تصویب شد و فعالیت ها در چهارچوبی مشخص و پیش بینی شده قرار می گیرند.

مومنی در همین خصوص بر اهمیت نقش دولت در ساختار مالی از جمله ایجاد زیر ساخت های مناطق آزاد اشاره و خاطرنشان کرد: با  اعضای مجمع تخصصی می توانیم به یک اجماع زود هنگام برسیم تا مشکلات پیش رو مرتفع شود.

شایان ذکر است؛ در شانزدهمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد کیش، معاونان سازمان و مدیران عامل شرکت های تابعه در خصوص تامین منابع مالی، اصلاح شیوه نامه ها و قرارداد ها، راه اندازی طرح های عمرانی متوقف شده، تشکیل شورای حقوقی، ورود به بازار سرمایه، ساماندهی شرکت های تابعه با تشکیل کمیته های حسابرسی، ایجاد درآمدهای پایدار، فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و تقویت اقتصاد فرهنگ، ساماندهی سواحل کیش، طراحی 39 کاربری در سواحل کیش، توسعه هندورابی، تعیین تکلیف سنواتی سازمان منطقه آزاد کیش، تامین بیمه تکمیلی کارکنان سازمان و بومیان کیش، اجرای طرح مسکن ملی، پیش بینی زمینی با تراکم 1000 واحد برای مسکن ساکنان کیش، رشد چند برابری جذب اعتبار در طرح های عمرانی، رونق صنعت گردشگری و ایجاد صندوق زمین و ساختمان گزارش های جامعی ارائه کردند.

گفتنی است؛ «حميدرضا مومني» و هیات همراه، به منظور بازدید از چند پروژه سرمایه گذاری و عمرانی به این جزیره سفر کردند.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین