پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

قرائت ترتیل جزء چهارم قرآن کریم

#رمضان_المبارک
#ختم_قرآن

? از فرصت دعا و نماز شب در شبهای ماه رمضان استفاده کنید
? جزء  چهارم قرآن کریم
? ویژه ختم قرآن در ماه مبارک رمضان

?? هر روز یک جزء از قرآن تقدیم خواهد شد
#التماس_دعا

 

مهم ترین نکات جزء چهارم قرآن کریم بدین شرح است

1) جزء چهارم با ادامه بحث انفاق شروع مي شود و خداوند مي فرمايد براي رسيدن به مقام ابرار ,از آنچه كه دوست داريد انفاق كنيد و ما را به دشوارترين عبادات يعني مجاهده در انفاق مال دعوت مي نمايد كه بدينوسيله تعلق و وابستگي به مال دنيا نيز كه از غرائز انسان است از بين برده مي شود.

2) همچنان كه گفتيم چكيده سوره آل عمران درباره دعوت مؤمنين به وحدت در مقابل اهل كتاب و مشركين مي باشد. آيات 93 تا 120 به مؤمنين كمك مي نمايد تا شبهه هاي اهل كتاب را پاسخ داده و جلو توطئه هاي آنان را بگيرند.

3) يكي از اين شبهات ,مربوط به حلال كردن بعضي غذاهايي بود كه به خاطر مجازات در آئين هاي قبلي حرام شده بود و مي گفتند كه پيامبر شما صادق نيست ,كه در آيات 92 تا 95 به اين شبهه پاسخ مي دهد.

4) در مورد ايراد شبهه تغيير قبله از بيت المقدس به مكه مي فرمايد كه كعبه قبل از ساير معابد ,به دست ابراهيم (ع) بنا شده است و اولين خانه اي است كه براي عبادت مردم بنا شده است.

5) خداوند پي در پي در مورد تفرقه هشدار مي دهد و مي فرمايد در مقابل توطئه ها با چنگ زدن به ريسمان الهي وحدت خود را حفظ نمايند.” واعتصموا بحبل الله جميعا ولا تفرقوا “.

6) در آيات 121 تا 180 به زحمات مؤمنين در دومين جنگ يعني جنگ احد پرداخته مي شود. در اين آيات وضعيت مؤمنين ,قدرت آنان و لطف خدا با فرستادن پنج هزار ملك و شكست مسلمانان در جنگ به خاطر نافرماني از دستورات رسول اكرم (ص) ,شهادت حمزه سيدالشهداء و ياران با وفايش در اين جنگ بيان مي شود.

7) با مطالعه مجاهدت هاي مسلمين در صدر اسلام مي بينيم كه اگر اطاعت مؤمنين وارسته از رسول گرامي نبود اينك ما از نعمت اسلام بهره مند نبوديم .

8) در ادامه به سوره مباركه نساء مي رسيم كه در آن مسائلي از قبيل احكام مربوط به مُحَرَّمات ازدواج ,تعدّد زوجات ,مهريه و فلسفه آن ,ارث ,نماز ,جهاد ,شهادت , تجارت و نيز مطالبي در مورد اهل كتاب بيان مي شود.

9) سوره نساء ياد آوري مي شود كه همه ما از يك انسان خلق شده ايم و سپس به طرح صله ارحام مي پردازد كه رعايت آن باعث مي شود كه جوامع مؤمنين خود را از يكديگر دانسته و با بجاي آوردن صله ارحام پايه هاي خانواده وسپس اجتماع را مستحكم نمايند.

10) در قسمت ديگري كسانيكه سعي در خوردن مال يتيم دارند تهديد مي شوند و بدينوسيله از حقوق ايتام دفاع مي شود و اين مقدمه اي بر بحث ارث است كه در ادامه بيان مي شود.

11) مطالب مربوط به ارث در زماني مطرح مي شود كه افكار جاهلي ,زنان و كودكان را از حق مسلم خود در ارث محروم كرده بودند.

12) سپس مطالب مربوط به ازدواج و مهريه بعنوان پشتوانه اجتماعي زنان مطرح شده كه در آن زمان گام ديگري براي حمايت از حقوق زنان در مقابل افكار جاهلي آن دوران مي باشد.

13) در ادامه تهديد گناهكاران به مجازات و جاري نمودن حد بر افراد زناكار بيان شده است كه در كنار صله ارحام ,قانون ارث و ازدواج مي تواند جامعه اي سالم و بدون هر گونه ظلم و ستم را به افراد بشريت عرضه نمايد.

14) بحث توبه ,اميد هر گناهكاري را به بازگشت به سوي خداوند و جبران كوتاهي هايش پس از انجام گناه زياد كرده وفرصت دادن دوباره به جمعي كه مستحق عذابند از لطف و بزرگواري خداوند حكايت دارد.

15) در پايان جزء چهارم حكم تحريم ازدواج با محارم آورده شده است كه اين امر موجب ايجاد محيطي پاك و سالم در خانواده ميشود و نيز همانطور كه امروزه ثابت شده است ,ازدواج با فاميل درجه يك باعث ايجاد ضعف و بيماري در فرزندان مي شود.


پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین