پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

کشاورزان منطقه آزاد ماکو در مصرف آب صرفه جویی کنند

شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در اطلاعیه ای از کشاورزان شهرستان های ماکو، شوط و پلدشت خواست تا به دلیل کاهش نزولات آسمانی و تداوم خشکسالی در مصرف آب صرفه جویی کنند. 

در این اطلاعیه آمده است:

با توجه به تغییرات اقلیمی و کاهش نزولات آسمانی و تداوم خشکسالی از یکسو و بهره برداری بی رویه از منابع آب سطحی و زیرزمینی از سوی دیگر،  موجب کاهش شدید مخازن سدها و خصوصأ سد ماکو گردیده است که ادامه روند کنونی خطرات بالقوه به بهره برداران، ذی نفعان، کشاورزان و مصرف کنندگان محترم آب شرب شهرهای ماکو ، شوط و بازرگان و تعدادی از روستاهای واقع در مسير خط انتقال آب شرب را در پی خواهد داشت.

لذا در خواست می گردد :

  • با توجه به اینکه بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی می باشد کلیه کشاورزانی که اراضی آنها دارای حق ابه از منابع آب سطحی و یا دارای چاه کشاورزی مجاز می باشند با خودداری از افزایش سطح زیرکشت بهاره در جهت کاهش مصرف آب و بهره برداری بهینه از منابع آب اقدام گردد.

 

  •  از هر گونه توسعه اراضی کشاورزی اعم از تبدیل اراضی ملی به کشاورزی، دیم به آبی، زراعی به باغی و هر گونه عملیاتی که منجر به افزایش برداشت از منابع آب شود اکیدا خودداری گردد.

 

  • ضمن رعایت الگوی کشت ، از کشت محصولات با نیاز آبی زیاد و کشت دوم اکیدا خودداری گردد.

 

  • از حفر هر گونه چاه غیر مجاز و برداشت غیر مجاز از منابع آب سطحی ( رودخانه یا کانال ) اکیدا خودداری گردد.

در خاتمه اعلام میدارد ، با توجه به موارد ذکر شده از کلیه ذینفعان و خصوصا کشاورزان محترم پایاب سد ماکو در شهرستان های ماکو ، شوط و پلدشت در خواست می گردد ضمن توجه ویژه به اطلاعیه های صادر شده از سوی امور منابع آب ماكو بمنظور بهره برداری مناسب از منابع آب موجود نهایت همکاری را در مدیریت مصارف آب با نمایندگان و مامورین شرکت بهره برداری پایاب سد ماکو مبذول فرمائید .

شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین