پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

بازدید مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ويژه از پروژه بزرگ سد کرم آباد منطقه آزاد ماکو

حمیدرضا مومنی مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به اتفاق معاونین و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از سد مخزنی و شبكه آبیاری و زهكشی «كرم آباد» كه با اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید در مدت كمتر از سه سال احداث شده، بازدید کردند.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو، سد كرم آباد كه در نوع خود در صنعت سدسازی كشور كم نظیر است، در حوضه رودخانه مرزی ارس قرار دارد و سال ۹۸ توسط رئیس جمهور افتتاح شده است تا با بهره برداری کامل از این پروژه ۲۰ هزار هکتار از اراضی پایاب این سد توسط شبکه های اصلی و فرعی آبرسانی شده و تحول عظیمی در صنعت کشاورزی منطقه ایجاد خواهد شد.

 

این سد در 11 خرداد سال 1395 و در سفر اول رییس جمهوری و اعضای هیات دولت به آذربایجان غربی كلنگ زنی شد. این پروژه شامل 3 ایستگاه پمپاژ از رود ارس و ایستگاه های میانی؛ خط لوله انتقال آب و مخزن سد است که تا به امروز بیش از 2 هزار میلیارد تومان توسط دولت هزینه شده است. زمین های پایاب این سد، تا 20 هزار هکتار می باشد که از حق آبه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه ارس آبیاری خواهد شد.

حجم ذخیره مطلوب بیش از 57 میلیون مترمكعبی این سد نشان دهنده نقش و اهمیت آن در ذخیره سازی آب های سطحی و برداشت سهم ایران از آب رودخانه ارس می باشد؛ و اجرای این طرح نشان دهنده اهتمام دولت تدبیر و امید به توسعه مناطق مرزی است.

بدنه این سد از نوع خاكی با هسته رسی بوده و طول تاج آن 2 هزار و ٤٠٠ متر با حجم تنظیمی 57.3 میلیون مترمكعب آب است.

اهداف مهم این طرح استفاده از حق آبه قانونی جمهوری اسلامی ایران در مناطق مرزی و ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی در منطقه می باشد و با بهره برداری صددرصدی از این طرح، تحول عظیم اقتصادی و اجتماعی، توسعه پایدار در بخش كشاورزی و ایجاد اشتغال وسیع برای مردم این مناطق را شاهد خواهیم بود.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین