پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

منطقه آزاد ماکو در مسیر تبدیل به یکی از قطب های دیتا سنتر کشور

قرارداد پروژه سرمایه گذاری و احداث بزرگترین دیتا سنتر شمال غرب کشور در منطقه آزاد ماکو، بین سازمان منطقه آزاد ماکو و شرکت آسیاتک با حضور قائم مقام دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ويژه اقتصادی به امضاء رسید.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو، قائم مقام دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی امروز دوشنبه (21 شهریورماه) در آئین امضای قرارداد سرمایه گذاری و احداث مرکز داده هزار رکی (دیتاسنتر) در منطقه آزاد ماکو گفت: با توجه به سیاست گذاری های جدید و اقدامات و برنامه های دبیرخانه شورایعالی، در نظر داریم با همکاری معاونت اقتصادی دبیرخانه و همت مدیران سازمان های مناطق آزاد کشور بتوانیم زیرساخت های مناسب و مطمئنی را در حوزه های مختلف بویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای سرمایه گذاران ایجاد کنیم.

حمید برومند افزود: برخورداری از مرکز داده قوی و مطمئن، پایه و اساس سرمایه گذاری ها در دیگر بخش های فناوری اطلاعات در مناطق آزاد کشور است و این قرارداد می تواند شروعی برای جذب سرمایه گذاران دیگر در حوزه فناوری اطلاعات در این مناطق باشد.

برومند ادامه داد: همکاران ما در دبیرخانه شورایعالی و سازمان های مناطق تمام تلاش خود را بکار می گیرند تا زمینه لازم برای حضور بیش از پیش سرمایه گذاران را در بخش های مختلف فراهم کنند.

 

** احداث بزرگترین مرکز داده کشور در منطقه آزاد ماکو

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز در این آئین گفت: این رویداد آغازی است بر احداث یکی از بزرگترین مراکز داده مورد نیاز برای شبکه ملی اطلاعات کشور و ارائه خدمات به شرکت ها و کسب و کارهای مختلف ارائه کننده خدمات در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات  و منشایی برای صادرات خدمات دیتا سنتر و میزبانی داده در سطح کشورهای  منطقه است.

عبدالرحیمی با اشاره به اهمیت مراکز داده برای امنیت اطلاعات از یک سو و کاهش هزینه های شرکت های مختلف برای نگهداری داده ها در عصر اطلاعات و ارتباطات افزود: از این نظر سرمایه گذاری در این حوزه طبق سیاستگذاری های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور پیگیری می شد که بعد از مذاکرات صورت گرفته، شرکت آسیاتک به عنوان سرمایه گذار این طرح به دلیل موقعیت جغرافیای منطقه آزاد ماکو در دروازه مبادلات جمهوری اسلامی ایران با اروپا و ترکیه و دسترسی آسان به شبکه ای بین المللی با توجه به مزیت ها و مشوق های قانونی منطقه آزاد در حوزه مالیات و معافیت های گمرکی تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز پروژه،  اقدام به سرمایه گذاری می کند.

وی به اهمیت منطقه آزاد ماکو و مرز بازرگان به عنوان محل عبور فیبر بین الملل نوری نیز اشاره کرد و افزود: این مهم به همراه مزیت های قانون چگونگی اداره مناطق آزاد و معافیت ها و مزایای واردات شرکت آسیاتک را مجاب به سرمایه گذاری تا 800 میلیارد تومان کرد که می تواند به ارتقای سطح خدمات میزبانی داده در سطح ملی و صادرات این خدمات به کشورهای منطقه کمک کند.

 

** منطقه آزاد ماکو به چهارمین قطب دیتا سنتر کشور تبدیل می شود

مدیرعامل شرکت آسیاتک نیز در این آئین گفت: با اجرای این طرح منطقه آزاد ماکو به عنوان چهارمین قطب دیتا سنتر کشور مطرح خواهد بود.

محمدعلی یوسف زاده افزود: آسیاتک از سال 82 تا 1401 تغییراتی در صنعت و نوع مجوزها داشته و اصلی ترین تغییر آن دریافت پروانه اچ سی تی است.

یوسف زاده به اهمیت توسعه شبکه ملی ارتباطات کشور اشاره کرد و گفت: طرح کلانی از شبکه ملی در لایه های مختلف در  شورای عالی فضای مجازی و نهاد های بالادستی بررسی شد و در نهایت به جمع بندی لایه های شبکه ملی رسیدیم. این شبکه هر چقدر به روز باشد دیتای آن به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شود.

مدیرعامل شرکت آسیاتک با بیان اینکه نسل سوم خدمات دیتاسنتر را در ماکو تجربه می کنیم ابراز امیدواری کرد: ما می توانیم در قطب بین الملی مرکز داده در ماکو هم به سرزمین اصلی و هم سایر کشورهای همجوار خدمات ارائه دهیم.

وی گفت: برای مرکز داده نیازمند دسترسی به شبکه بین المللی و ملی ارتباطات و  برق کافی یا دسترسی به گاز برای تولید برق هستیم که ماکو دارای این امکانات است و می تواند به عنوان هاب اصلی مرکز داده ها تبدیل شود.

گفتنی است؛ این پروژه با ظرفیت هزار رک در 4 فاز عملیاتی طراحی شده و بالاترین ضریب دسترسی به نقاط فیبر بین الملل را دارد.
با ایجاد قطب دیتا سنتر ماکو بستر برای شرکت های نوپا و استارت آپ های حوزه فناوری اطلاعات در این منطقه با استقبال چشم گیری مواجه می شود.
ایجاد قطب‌های مراکز داده تحول بزرگی در ارائه خدمات پیشرفته فناوری اطلاعات و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را در پی داردو باعث رونق گرفتن کسب‌وکارهای داخلی و افزایش مزیت‌های نسبی آنان در ارائه خدمات پیشرفته و نوین نسبت به رقبای خارجی می شود.

 

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین