پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

تجربه های موفقیت آمیز سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو

مدیران صنایع و سرمایه گذارانی که در دولت تدبیر و امید برای تولید و اشتغالزایی وارد منطقه آزاد ماکو شده اند از تجربه های موفقیت آمیز سرمایه گذاری و برخی از تسهیلات و مزیت های این منطقه نظیر معافیت مالیاتی و فرصت های کم نظیر تجاری و گاها از مشکلات و موانع خود سخن می گویند.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو، این منطقه با پنج هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از مناطق آزاد هفت گانه ایران است که در 24 مرداد سال 1389 تصویب شده است و با توسعه زیرساخت های صنعتی و تجاری در سال های اخیر به موقعیتی ممتاز برای سرمایه گذاری در مقایسه با سایر نقاط کشور رسیده است.
سرعت بخشی انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی از اهداف تشکیل این منطقه به شمار می رود.
سرمایه گذار و تولیدکننده فر برقی خوراک پزی در مورد مزیت های سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو گفت: حدود سه سال پیش مجوز فعالیت در منطقه آزاد ماکو به سهولت برای بنده صادر شد و در سال گذشته نیز مسئولان این سازمان با افزایش فضای کارخانه موافقت کردند و مساعدت های لازم را به عمل آوردند.
محرم محمدزاده افزود: دولت در حمایت از تولیدکنندگان در سال گذشته گام های خوبی برداشت و در سال های اخیر منطقه آزاد ماکو به بهشت سرمایه گذاران تبدیل شده است.
صنعتگر دیگری که در تولید انواع فر و بخاری در این منطقه مشغول به فعالیت است، گفت: واحد تولیدی ما در منطقه آزاد ماکو به سهولت تجهیزات و ماشین آلات لازم را بدون پرداخت هرگونه عوارض گمرکی از ترکیه وارد کرد و هم اکنون با راه اندازی این واحد برای 50 نفر اشتغال ایجاد شده است.
وی افزود: مشکلات بانکی یکی از مهمترین معضلات تولیدکنندگان منطقه است که امیدواریم با همت مسئولین این مشکل حل شود.
احمد ابراهیم پور افزود: در مدت 2 سال فعالیت این کارخانه نه تنها سرمایه ما برگشت یافته بلکه درصد هستیم تا با افزایش تعداد سوله ها و تجهیزات ظرفیت تولید را 2 برابر کرده و زمینه اشتغال 50 نفر دیگر را فراهم کنیم.
مدیر شرکت تولیدی ظروف پلاستیکی نیز با تاکید به فراهم بودن زیرساخت ها در منطقه آزاد ماکو برای سرمایه گذاری گفت: وجود فرودگاه و نمایشگاه بین المللی در منطقه آزاد ماکو باعث شده است تا بازاریابی برای محصولات تولیدی تسهیل شود.
سعید آزاد اندیش افزود: وجود پایانه صادراتی که به برکت دولت یازدهم در این منطقه احداث شده است در صادرات محصولات تولیدی داخل بسیار اهمیت دارد.
یک کارگر واحد تولیدی پلاستیک نیز با ابراز خرسندی از فراهم شدن زمینه اشتغال برای جوانان منطقه گفت: از وقتی ماکو به منطقه آزاد تبدیل شده است، شاهد راه اندازی واحدهای تولیدی متعدد و ایجاد اشتغال در این منطقه هستیم.
علی عزتی که 2 سال سابقه اشتغال در این کارخانه را دارد، افزود: تنها مشکل ما در بخش مسکن است که به دلیل گران شدن زمین و مسکن در ماکو و بالا رفتن هزینه رهن و اجاره مشکلاتی برای قشر کارگر ایجاد شده است.
زهرا ملکی یکی از شاغلان واحد تولیدی پوشاک ماکو نیز از ایجاد زمینه فعالیت برای بانوان در منطقه آزاد ماکو سخن گفت و ادامه داد: 2 واحد تولید پوشاک در دولت تدبیر و امید با 250 نفر اشتغال زایی راه اندازی شده و حدود 200 فرصت شغلی را در اختیار بانوان قرار داده است.
سرمایه گذار دربخش معدن نیز گفت: مشکلات فراوانی در زمینه تولید داریم که یکی از آنها عدم شماره گذاری ماشین آلات سنگین به شماره پلاک منطقه است .
خلیل پور افزود: ماشین آلات مورد استفاده در معادن و کارخانجات منطقه فرسوده است و به علت قیمت بالای آن امکان نوسازی وجود ندارد لذا در صورتی که مسئولین تمهیدات و تدابیری انجام دهند تا واردات ماشین آلات سنگین با شماره پلاک منطقه انجام شود این مشکل ما حل می شود.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو نیز دلایل عمده افزایش میزان سرمایه‌گذاری در منطقه را سیاست‌های حمایتی دولت تدبیر و امید دانست و اضافه کرد: این سیاست ها بهبود فضای کسب‌ و کار و ارائه خدمات موثر به سرمایه‌گذاران از طریق ایجاد زیرساخت‌ها و کاهش بوروکراسی اداری را دنبال کرده است.
اکبر نوبخت با اشاره به اینکه سیاست های حمایتی از سرمایه گذاران در این منطقه ادامه دارد، افزود: در طول 8 ماه در سال جاری 16 پروانه بهره برداری و 51  مجوز اقتصادی در این منطقه صادر شده است.
وی گفت: بهبود و رونق فضای کسب‌ و کار، ثبت شرکت در یک روز کاری، اعمال مزایا و معافیت‌های قانونی، فعالیت بورس کالا، تسریع در تکمیل طرح‌های عمرانی و بهره‌برداری از طرح‌های زیرساختی همچون مرکز همایش‌ها و نمایشگاه منطقه و حمایت‌های قانونی از دلایل افزایش علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی برای حضور در منطقه آزاد ماکو است.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز گفت: این منطقه با تکمیل زیرساخت ها می تواند نقش مهمی در توسعه آذربایجان غربی ایفا کند و فقر و محرومیت را از چهره این استان بزداید.
حسین فروزان با بیان اینکه ماکو در حال برداشتن گام های مثبت و بلند برای صنعتی شدن است، خاطر نشان کرد: استقرار صنایع مختلف نوید بخش توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه است.
وی به توسعه شهرک های صنعتی در این منطقه اشاره کرد و افزود: سرمایه گذاران داخلی و خارجی و به ویژه اروپایی، تمایل زیادی برای حضور و ایجاد فعالیت اقتصادی و تجاری در ماکو دارند.
به گفته وی یکی از مشکلات اساسی منطقه آزاد ماکو نبود زیرساخت‌ های حمل و نقل مناسب بود و برای رفع این مشکل سازمان منطقه آزاد ماکو اقدام به احداث بزرگراه مرگنلر- ماکو به طول 40 کیلومتر کرده است.
وی احداث فرودگاه بین المللی ماکو، احداث پایانه صادراتی، احداث نمایشگاه و مرکز همایش های بین المللی، توسعه و تکمیل راه های ارتباطی و ترانزیتی، احداث بازارچه مرزی، تکمیل طرح های صنعتی اشتغالزایی و توجه به صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری را برای پیشرفت و عمران منطقه دارای تاثیر فراوان دانست.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو همچنین به اهمیت برنامه ریزی دراز مدت برای نقش آفرینی ماکو در ایران 1404 اشاره کرد و گفت: ما با ارائه برنامه ها در شرایط مختلف جهانی باید با جذب سرمایه گذاران در این منطقه بر اساس سند چشم انداز ایران 1404 حرکت کنیم.

 منطقه آزاد ماکو تنها منطقه آزاد ایران در جاده ابریشم و دروازه اروپا است؛ معافیت مالیاتی 20 ساله از تاریخ بهره برداری انواع فعالیت های اقتصادی، آزادی کامل ورود و خروج سرمایه، آزادی مشارکت سرمایه گذار خارجی تا سقف 100 درصد و معافیت گمرکی برای ورود مواد اولیه، قطعات و ماشین آلات مورد نیاز کارخانه ها، فعالیت بورس کالای منطقه، اجرای کالای همراه مسافر و اعمال قانون ارزش افزوده برای کالاهای ساخته شده در منطقه آزاد به داخل کشور از مهمترین مزایای ثبت شرکت و فعالیت های اقتصادی در منطقه آزاد ماکو است.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین