پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

واکاوی نقش رسانه ها در ارتقای فرهنگ شهرنشینی و توسعه

استاد ارتباطات دانشگاه و امام جمعه ماکو در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو با واکاوی نقش رسانه ها در جامعه‌ پویا و آ گاه به اطلاعات روز، گفت: هرچند توسعه رسانه ها به ویژه رسانه مکتوب و بصری از وضعیت خوبی برخودار است اما سهم اندکی نصیب اطلاع رسانی در جهت فرهنگ شهرنشینی شده است.

دکتر ایوب رنجبری با اشاره به  مشکلات شهر و شهر نشینی منطقه آزاد ماکو به لزوم فرهنگ سازی با کمک رسانه‌ها را تاکید کرد .

وی به لزوم به کار گیری ترفند های علمی در رسانه‌ها در جهت برآورد کردن نیاز اطلاعاتی مخاطبین تاکید کرد و افزود: امروزه با گسترش تکنولوژی مدرن و به وجود آمدن شبکه های اجتماعی مجازی، حضور رسانه های بصری بیشتر از پیش احساس می‌شود .

*** اطلاع رسانیِ رسانه گامی تاثیر گذار در کم شدن هزینه ها

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر مسئولین رسانه‌ ها و خبرنگاران بتوانند مشکلاتی از قبل فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه، رانندگی، فرهنگ آپارتمان نشینی، برخورد با همسایه و هزاران مشکل دیگر را با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی حل کنند هم هزینه کمتری بر جامعه تحمیل می شود و هم فرهنگ مردم بهتر ارتقاء می‌یابد .

*** رسانه ها نقش کلیدی در تعیین سرنوشت کشور دارند

وی تصریح کرد: رسانه ‌ها و وسایل ارتباط جمعی در عصر امروز نقش کلیدی در تعیین سرنوشت و توسعه کشورها دارند و این منشا بسیاری از تحولات معاصر، راهنما و کنترل کننده جریان ها و تحولات در جهان به شمار می رود .

امام جمعه ماکو گفت: خبرگزاری های مستقر در منطقه آزاد ماکو باید به معضلات موجود در جامعه از جمله بحث های، کارتون خوابی، ریختن نخاله های ساختمانی و زباله های منازل در محل های شهری، وجود مشکلات بهداشتی و… بپردازند .

*** نهادینه کردن فرهنگ شهرنشینی ایرانی، اسلامی رسالت اصلی رسانه ها

دکتر رنجبری بر لزوم نهادینه کردن زندگی ایرانی، اسلامی در فرهنگ شهرنشینی، اشاره کرد وگفت: پرداختن رسانه های جمعی به موضوعاتی مثل فرهنگ ایرانی و ترویج هرچه بیشتر آن در جامعه میتواند از وجود بسیاری از مشکلات بکاهد.

وی ادامه داد: عملکرد رسانه ها باید به گونه ای باشد که فرهنگ اصیل ایرانی در جامعه ترویج یابد در غیر این صورت رسانه نقش مخرب در جامعه و شهرنشینی را خواهد داشت.

*** مسئولین باید از رسانه در جهت انعکاس عملکرد خود بهره ببرند

امام جمعه ماکو یکی از عوامل توسعه شهرنشینی را ورود رسانه به انعکاس عملکرد ادارات و سازمان های خدمات رسان به مردم عنوان کرد و ادامه داد: خبرگزاری های معتبر ارتباط مستقیمی با مقوله توسعه شهری و به تبع آن توسعه همه جانبه جوامع دارد .

*** مردم باید با رسانه همگام باشند

حجت الاسلام رنجبری تاکید کرد: آگاهی بخشی یکی از مهمترین وظایف رسانه ها است به نحوی که افراد جامعه را در قبال بسیاری از پدیدها مطلع کرده و یا راه مقابله با مشکلات را آموزش می دهد و درصدد رواج فرهنگ اصیل ایرانی باشد .

وی بر لزوم همیاری مردم با رسانه ها اشاره کرد و گفت: مردم میتوانند مشکلات اطراف خود را به صورت تخصصی بررسی و آماده کنند و در خدمت رسانه ها قرار دهند تا رسانه ها نیز با انعکاس این مشکل زمینه را برای حضور مسئولین و حل آن مشکل فراهم نمایند

***مسئولین از رسانه ها بهره ببرند

امام جمعه ماکو گفت: در صورت همکاری مسئولین با رسانه ها، شهروندان از طریق رسانه ها درباره پروژه ها یا سازه هایی که در شهر سکونتش در حال ساخت است، آگاهی به دست می آورند به گونه ای که از فواید آن بر زندگی خود کسب اطلاع میکنند

وی بر نتایج حضور رسانه های جمعی در ترویج فرهنگ شهرنشینی متذکر شد و اظهار داشت: اگر مشکلات و یا حتی کارها و اقدامات اساسی که در فضای مجازی منتشر می شود قطعا شهروندان آن جامعه احساس هویت جمعی می کند و همکاری بیشتری با مدیران شهر می کنند .

امام جمعه ماکو ادامه داد: یکی از دلایل پیشرفت فرهنگ شهرنشینی در کشورهای توسعه یافته، توسعه رسانه های جمعی است .

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش تاثیر گذار رسانه در عملکرد مدیران، گفت: رسانه ها اولین و آخرین راه حل مشکلات شهری و اداری است و اگر خبرنگاران نتوانند به خوبی از این منبع مناسب بهره برداری کنند جامعه رشد و توسعه را به خود نخواهد دید.

*خبرنگار:تندرست*انتشاردهنده:سیدذبیح اله امام زاده

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

5 دیدگاه دربارهٔ «واکاوی نقش رسانه ها در ارتقای فرهنگ شهرنشینی و توسعه»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین