پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

منطقه آزاد تانگر-مد “Tanger-Med” را بشناسیم

“تانگر- مد”  یک بندر کانتینری در حدود 40 کیلومتری شرق تانگر، در کشور مراکش قرار گرفته است.

این یکی از بزرگترین بنادر در دریای مدیترانه و آفریقا است و در ژوئیه 2007 به بهره برداری رسید. ظرفیت اولیه آن 3.5 میلیون کانتینر حمل و نقلی بود.

پروژه Tanger-Med بزرگترین بندر آفریقا را در خود جای خواهد داد. این پروژه اولویت استراتژیک دولت مراکش برای توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه مراکش شمالی است.

این بخشی از سیاست اقتصادی است که مراکش در راستای صادرات براساس هشت بخش مشخص شده صادرات با تاکید خاص بر توافقنامه تجارت آزاد با اتحادیه اروپا تا سال 2012 به اجرا درآورده است. تکمیل پروژه “Tangier-Mediterranean” تأثیرات اقتصادی مهم در زمینه ایجاد مشاغل، ایجاد ارزش افزوده و سرمایه گذاری خارجی به بار خواهد آورد.

موقعیت خاص آن در تنگه جبل الطارق، در گذرگاه دو مسیر اصلی دریایی و 15 کیلومتر از اتحادیه اروپا، آن را قادر خواهد ساخت که به بازار صدها میلیون مصرف کننده از طریق مناطق آزاد تجاری و صنعتی تبدیل شود که توسط اپراتورهای خصوصی شناخته شده اداره خواهند شد. این شرکت همچنین بخشی از بازار در حال رشد حمل و نقل کانتینری را به دست خواهد آورد و تبدیل به مرکز پیشرو برای انتقال غلات خواهد شد امکانی  که اکنون در منطقه شمال غربی آفریقا وجود ندارد.

این پروژه توسط  TMSA، که یک شرکت خصوصی با اختیارات عمومی است، تحت توافقنامه ای با دولت و در ارتباط با وزارتخانه های مختلف،  اجرا، هماهنگ و مدیریت خواهد شد.

مجتمع بندر از لحاظ ایجاد مشاغل، ارزش افزوده و سرمایه گذاری خارجی اثر اقتصادی مهمی خواهد داشت. علاوه بر تأثیرات اقتصادی حاصل از فعالیت این بندر، ساخت و ساز آن، به ویژه از طریق سرمایه گذاری خارجی اثرات مهمی خواهد داشت.

یک پیش نویس قرارداد قرضه 180 میلیون دلاری برای تأمین بودجه گسترش فعالیت بندر Tanger-Med در اکتبر 2008 در جهت ساخت یک بندر عمیق دریایی دوم، به نام “Tangier Med II” به منظور پاسخگویی به تقاضای رو به رشد حمل و نقل کانتینری در سطح بین المللی، منعقد شد.

امکانات جدید بندر، که قرار است در نیمه دوم سال 2012 به اجرا درآید، شامل دو ترمینال جدید کانتینری با طول کل 2800 متر و ظرفیت اسمی 5 میلیون کانتینر میباشد. تأیید رسمی نهایی برای “Tangier Med II” در تاریخ 7 ژانویه  و2009 محقق شد،  و ساخت و ساز واقعی در تاریخ 17 ژوئن 2009 آغاز شد.

در نوامبر 2010، بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB) وام 200 میلیون یورویی برای گسترش بندر را امضا کرد. انتظار می رود که این بندر تا سال 2015 به ظرفیت کامل برسد و 8 میلیون کانتینر، 7 میلیون مسافر، 700،000 کامیون، 2 میلیون وسیله نقلیه و 10 میلیون تن محصولات نفتی را جا بجا کند. در سال 2018، انتظار می رود که این بندر  شلوغ ترین بندر در دریای مدیترانه باشد.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین