پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

تجهیز ۱۰۰۰ هکتار از اراضی منطقه مرزی ماکو به سامانه نوین آبیاری

مدیر جهاد کشاورزی ماکو گفت: با همکاری دولت و کشاورزان ۱۰۰۰ هکتار از اراضی منطقه مرزی بورآلان ماکو به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو به نقل از تسنیم، قاسم تارویردی زاده  با تشریح عملکرد مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان و برنامه‌های پیش رو برای انجام در دهه فجر اظهار داشت:  در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قنات و استخر عیسی خان لای روبی، مرمت و بازسازی شد و با هدف افزایش ظرفیت این قنات دو رشته چاه جدید نیز حفر شد.

وی افزود: برای لای روبی، مرمت و بازسازی این قنات که آب آن تقریباً خشک شده بود با مشارکت مردم و اعتبارت جهاد کشاورزی هزینه شد و با احیای آن بیش از 4 لیتر در ثانیه  آب استحصال می‌شود.

تاروردیزاده گفت: امسال با بهره‌برداری از 8 طرح سیستم آبیاری تحت‌فشار با اعتباری بالغ بر یک هزار و 771 میلیون ریال که در سطح 75 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان عملیاتی شده ضمن اشتغال‌زایی شده برای  53 خانوار نیز امکان بهره‌مندی از عواید اجرای این طرح‌ها مهیا شده است.

تاروردیزاده هدف از اجرای پروژه تجهیز 1000 هکتار از اراضی منطقه مرزی بورآلان به سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار خبر داد و گفت: هدف ز اجرای این طرح ارتقاء وضعیت اقتصادی و معیشتی عشایر منطقه، کنترل و کاهش مصرف آب کشاورزی از طریق ارتقاء راندمان آبیاری و جلوگیری از مهاجرت و ایجاد اشتغال در منطقه است.

وی تصریح کرد: در اجرای این طرح کار مطالعه جمع‌آوری آمار و اطلاعات مربوط به منابع آب، خاک، گیاه، هواشناسی، ارزیابی کارشناسی نسبت به اجرای سیستم‌های آبیاری بارانی، برآورد میزان تبخیر و تعرق و تعیین میزان نیاز آبی گیاهان و الگوی کشت مناسب، تعیین آرایش شبکه، انتخاب آبپاش مناسب، طراحی لوله‌های فرعی و اصلی، محاسبه فشار و آبدهی مورد نیاز شبکه و انتخاب پمپ نیرو محرکه نیز مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

تاروردیزاده افزود: ایستگاه پمپاژ این شبکه در سنوات گذشته توسط اداره منابع طبیعی احداث‌شده و ساختمان و تجهیزات آن کامل و پمپ‌های آن نیز نصب شده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ماکو از اجرای سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار در 3000 هکتار از اراضی این شهرستان خبر داد و گفت: عملیات اجرای این پروژه از اول سال 95 شروع‌شده و هم‌اکنون پروژه از 80 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

تاروردیزاده افزود: استفاده مطلوب و بهینه از آب، رعایت الگوی کشت و کشت به صورت مکانیزه، ایجاد سطح زیر کشت یکنواخت از اهداف عمده این پروژه است که نهایتاً منجر به افزایش عملکرد در واحد سطح خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای اجرای این پروژه بیش از 510 میلیارد ریال از محل اعتبارات ساماندهی رودخانه‌های مرزی هزینه شده و به‌صورت صد درصد رایگان برای مردم اجرا می‌شود و با به بهره‌برداری رسیدن این پروژه زمینه اشتغال بیش از 1200 نفر به‌صورت پایدار ثبت خواهد شد.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین