پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

دیدگاه ها، برنامه و رویکرد منطقه آزاد ماکو تشریح شد

*** لجستیک، معدن، گردشگری، تولید و کشاورزی پنج محور توسعه منطقه آزاد ماکو

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: این سازمان در پنج محور لجستیک، معدن، گردشگری، تولید و حوزه کشاورزی طرح های توسعه ای ارائه کرده است.


دکتر غلامرضا سلیمانی روز سه شنبه در نخستین نشست خبری با جمعی از خبرنگاران و فعالین شبکه های اجتماعی منطقه آزاد ماکو گفت: با شرایط رکود اقتصادی منطقه و کاهش درآمدهای حاصل از عوارض گمرکی، چاره ای جز هم افزایی و حرکت بر اساس دانش توسعه ای نداریم لذا اندیشکده توسعه منطقه ای با ایجاد یک برنامه هدفمند نقشه راه فعالیت را ترسیم می کند.
وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به رشد اقتصادی و حداقل‌ های توسعه یافتگی، پژوهش و تحقیق سنگ بنای اولیه به شمار می رود افزود: اندیشه و پژوهش مثمر ثمر خواهد بود به شرط آنکه شرایط بومی منطقه درنظر گرفته شده و در راستای حل مشکلات ، برنامه سازی اقتصادی وتجاری در نهایت تولید ثروت با رعایت اصول وحفظ حداکثری منابع صورت پذیرد.
سلیمانی از طرح مطالعه دهکده‌ لجستیک در منطقه آزاد ماکو خبر داد و افزود: دهکده لجستیکی یک ناحیه تعریف شده است که در آن تمامی فعالیت‌های مربوط به حمل ‌و نقل، انبارداری، لجستیک و توزیع کالاها، هم در سطح ملی و هم در سطح بین‌المللی توسط اپراتورهای مختلف انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه با ایجاد دهکده لجستیک ضمن فراهم آوردن زیرساختی مناسب برای ترانزیت، زمینه توسعه صادرات غیرنفتی استان فراهم می شود، ادامه داد: با توسعه لجستیک روند ترانزیت و ترخیص به 10 برابر افزایش می یابد و طبیعتا در رونق منطقه بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
مدیرعامل سازمان در ادامه گردشگری را یکی دیگر از محورهای توسعه منطقه عنوان کرد و افزود: ماکو با قابلیت های بی نظیر طبیعی و تاریخی ناشناخته مانده است و می توان با ظرفیت سازی و معرفی این جاذبه ها و حتی روش های نوین جذب توریست که در قالب طرحی در حال آماده سازی است، برندسازی کرد .
وی با اذعان بر اینکه امروزه مردم مطالبات اقتصادی، اشتغال زایی و بابردن رفاه عمومی را ازاین سازمان دارند، اظهارداشت: مصوبه برداشت 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به منظور ایجاد اشتغال در مناطق مرزی، عشایری و روستایی به شدت پیگیری می شود.
سلیمانی ظرفیت معادن منطقه آزاد ماکو را بی بدیل عنوان کرد و گفت: ظرفیت های بخش معدن منطقه آزاد ماکو می تواند به عنوان برند در کشور مطرح شود چرا که به لحاظ ذخایر معدنی بسیار غنی هستیم.
وی در ادامه با ابراز تاسف از برخی تولیدی های منطقه و استفاده از برندهای خارجی اظهارداشت: متاسفانه بررسی های به عمل آمده حاکی است بیشتر تولیدات داخلی با برند و مارک خارجی عرضه می شود که از این پس برخورد جدی و قاطع با این مساله خواهد شد.
وی با بیان اینکه تولیدات پوشاک و سنگ های تزئینی را قطعا در این منطقه نهادینه می کنم افزود: منطقه آزاد ماکو دارای ذخیره سنگ تزئینی و نما از انواع مرمر، گرانیت، تراورتن و. . . است.
وی افزود: سازمان منطقه آزاد ماکو به منظور تحقق بخشیدن به برنامه‌های پیش‌بینی شده در این بخش نسبت به تعریف راهبرد لازم اقدام کرده، هرچند اولویت برای سرمایه‌گذاری در این بخش، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین است.

وی همچنین استفاده از فرصت های کشاورزی و استفاده از دانش روز را آخرین محور توسعه منطقه برشمرد و گفت: در این زمینه نیز تحقیقاتی شده و امیدواریم تولیدات این منطقه را برند سازی کرده و با اصلاح نژاد و گونه های دامی و کشاورزی به عناون پایلوت در کشور مطرح شویم.

*** خروج آمریکا از برجام فرصتی برای نوآوری در تجارت خارجی است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: خروج آمریکا از برجام این فرصت را برای ایران ایجاد کرد تا با نوآوری و خلاقیت در عرصه های تجارت جهانی در گذر از این بحران موفق باشیم

  غلامرضا سلیمانی روز سه شنبه در نخستین کنفرانس خبری در منطقه آزاد ماکوافزود: برای کشورهای دوست اول منافع خودشان مطرح است و نباید منتظر باشیم کشور دیگری برای ما کار خیری انجام دهد
وی افزود: به دنبال خروج آمریکا از برجام شرکت های اروپایی دفاترشان را در کشور جمع آوری می کنند ولی ما می توانیم در مناطق آزاد به عنوان ریه تنفسی کشور، با ارائه طرحی کارشناسانه، این شرکت ها بدون مهرپاسپورت و فقط بصورت رجستری در سامانه یکپارچه وارد کشور شوند تا مشکل تحریم آن ها نیز توسط آمریکا حل شود.

وی با اشاره به اینکه برجام نشان دهنده این بود که نظام جمهوری اسلامی نظام گفتمان است افزود: نقض برجام توسط آمریکا شاید در کوتاه مدت به نفع آنان باشد ولی در بلند مدت همه دنیا می فهمند که یک تصمیم غیرعاقلانه بود.

سلیمانی با اشاره به اینکه ما شرایط سخت تری را پشت سر گذاشته ایم اظهار داشت: مسئولین و مردم ایران یادگرفته اند که در شرایط سخت قدر همدیگر را بیشتر بدانند وبا اتحاد و همدلی فتنه ها را خنثی کنند و تهدید فعلی نیز همان تاثیر را در روی ملت و دولت داشت.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از توسعه لجستیک و ایجاد دهکده لجستیکی در منطقه آزاد ماکو در آینده نزدیک خبر داد و افزود: منطقه آزاد ماکو با موقعیت استراتژیک و ژئوپلتیک که دارد روزانه سه هزار تن بار ترانزیت می شود که با تامین زیرساخت و با تسهیل حمل و نقل می توان به روزانه 30 هزار تن افزایش داد.

وی تصریح کرد: در صورت افزایش ترخیص باردر گمرک بازرگان وبالارفتن ترانزیت، می توان امیدوار بود شرکت های خصوصی برای احداث بزرگراه تبریز- بازرگان اعلام آمادگی کنند.

سلیمانی  با تاکید بر زمینه سازی برای مشارکت نخبگان ماکو در برنامه ریزی برای توسعه این منطقه گفت: اندیشکده توسعه منطقه ای ماکو از امروز شروع به کار کرده و با حضور اساتید دانشگاه صنعتی شریف با نخبگان و اساتید محلی هم اندیشی و بسته توسعه ای تهیه و درآن مسیر حرکت خواهد شد.

*** بالا بردن سواد رسانه ای مردم زمینه ساز پرهیز از حواشی می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه میزان آگاهی مردم بالا رفته و مطالب را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند گفت: بالا بردن سواد رسانه ای مردم توسط خبرنگاران و رسانه های جمعی زمینه ساز پرهیز از حواشی و سیاست زدگی می شود.


غلامرضا سلیمانی روز سه شنبه در اولین نشست خبری با خبرنگاران منطقه آزاد ماکو افزود: درک ناصحیح یک موضوع خاص ، سبب سوء تفاهم برای برخی از مخاطبان از آن موضوع می شود و باعث چالش می شود که به نفع منطقه نیست.
وی با اذعان بر اینکه برای توسعه همه جانبه منطقه آزاد ماکو، باید سطح سواد رسانه ای مردم را افزایش داد خاطر نشان کرد: داشتن سواد و دانش در هر حرفه و رشته اي، مهارت انسان را در مواجهه با مسايل و مشكلات افزايش مي دهد و در اين ميان سواد رسانه اي نقش انكارناپذيري در تشخيص افراد نسبت به مطالب مفيد و غير مفيد و همچنين درست و غلط بودن محتواي رسانه ها دارد.
سلیمانی با اشاره به اینکه در انتصاب وی به عنوان مدیرعامل سازمان هیچگونه لابی و بده بستانی صورت نگرفته گفت: بنده در عضو گروه یا حزب خاصی هستم و انجام خدمتم در این منطقه به واسطه تکلیفی است که دولت برگردن ما نهاد و فقط برای کار آمده ام نه می خواهم استاندار بشوم و نه نماینده.
وی پرهیز از ایجاد جو دوقطبی در منطقه را خواستار شد و اظهار داشت: من از نقد منصفانه و بیان حقایق بصورت شفاف استقبال می کنم و آمده ام کار حرفه ای انجام دهم و امیدوارم رسانه ها نیز با رفتار حرفه ای در این مسیر همراهی کنند.
وی در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران در خصوص انتصاب مدیر حقوقی سازمان که فرزند یکی از حامیان جریانات سیاسی منطقه است گفت: خداوند بزرگ را شاهد می گیرم در انتصاب مدیرحقوقی هیچ عامل خارجی دخیل نبوده و با تحقیقات و مشاوره خودم از اساتید برجسته کشور، جوانی با استعداد، نخبه و بادرایت را در این سمت منصوب کردم.
وی با انتقاد از حاشیه سازی برای سازمان در خصوص انتصابات گفت: اگه سازمان را درگیر مسائل سیاسی و حزبی کنید قطعا در مسیر توسعه دچار مشکل خواهیم شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو توسعه نرم افزاری را رویکرد مدیریت فعلی سازمان عنوان کرد وگفت: تا کنون در بخش سخت افزاری اقداماتی شده است ولی از نظر علمی توسعه زمانی اتفاق می افتد که مبتنی بر دانش و مطالعه باشد وگرنه اجرای پروژه های عمرانی بدون پشتوانه علمی کار سختی نیست.
و جلب اعتماد اجتماعی به مسئولین را ضروری خواند و گفت: اگر مردم به مسئولینشان اعتماد نداشته باشند نمی توان کاری پیش برد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: بنده درحالی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو شدم که این سازمان بیش از 30 میلیاردتومان بدهی دارد و نزدیک 200 میلیارد تومان بابت قرارداد پروژه ها باید هزینه شود .
غلامرضا سلیمانی روز سه شنبه در دیدار به اصحاب رسانه و خبرنگاران با اشاره به اینکه تمامی پروژه های عمرانی به اتمام می رسند افزود: درآمد سازمان نسبت به سال گذشته کاهش بسیار چشمگیری داشته و با این شرایط برای درآمدزایی باید تدبیر کرد.
وی استفاده از اعتبارات دولتی برای برخی پروژه های عمرانی را خواستار شد و افزود: برخی پروژه های عمرانی باید از محل اعتبارات دولتی تامین شوند و دستگاه های اجرایی به وظایف خود عمل کنند.
سلیمانی با اشاره به اینکه شهرداری موظف به اجرای پروژهای توسعه شهری است درخصوص پروژه تعریض خیابان امام ماکو گفت: قطعا این پروژه اجرا می شود ولی برای اجرای آن 90 میلیارد تومان اعتبار لازم است در حالیکه با این میزان اعتبار می توان برای 2000 نفر اشتغال ایجاد کرد. کدام به نظر شما مهمتر است؟ بنده پیشنهاد می کنم تعریض خیابان امام از محل اعتبارات دولتی و درآمدهای شهرداری انجام شود سازمان هم مساعدت می کند و باید درآمد سازمان صرف مسائل بسیار ضروری از جمله اشتغال و رفع مشکل معیشتی شود.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون 50 درصد از کارخانه های منطقه تعطیل یا نیمه فعالند، ادامه داد: فعال سازی این کارخانه ها بسیار مهم است. متاسفانه اولویتبندی در اجرای پروژه ها در این کشور رعایت نمی شود. تمام دغدغه امروز من ایجاد بنگاه های اقتصادی زود بازده، و فعال سازی صنایع خرد غیرفعال منطقه است.

 

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین