پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

منطقه آزاد ماکو، ظرفیت لازم برای تولید و صادرات دام و گوشت را دارد

رئیس سازمان دامپزشگی کشور در دیدار با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به موقعیت استراتژیک و جغرافیایی منطقه آزاد ماکو گفت: این منطقه ظرفیت و پتانسیل لازم برای تولید و صادرات دام و گوشت و فرآورده های دامی را دارد.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو ، علیرضا رفیعی پور با اشاره به اینکه سابقه صنعت دام، طیور و آبزیان به بیش از نیم قرن گذشته بازمی‌گردد، خاطرنشان کرد: با توسعه این صنایع باتوجه به پتانسیل های شهرستان های ماکو، پلدشت و ظرفیت رود مرزی ارس و پایانه های مرزی، می توان اشتغال پایدار ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه تبادلات تجاری در پایانه های مرزی و مناطق آزاد می تواند یکی ازشاخصهای اصلی دربرقراری ارتباط بین کشورهای همسایه ،تثبیت جمعیت این نواحی و استمرار معاش جمعیت مرزنشین باشد ، افزود: ضمن اینکه نقش این مناطق در پیشرفت و توسعه پایدارکشور بی بدیل است.
رفیعی پور با اشاره به اینکه امروزه در بسیاری از حوزه‌های دامی به خودکفایی رسیده‌ایم گفت : یک زمانی واردکننده محصولات لبنی و طیور بودیم، اما اکنون مازاد تولید داریم و باید آن را صادر کنیم و منطقه آزاد ماکو بهترین موقعیت را در این خصوص دارد.

وی با اذعان بر اینکه امروز در تولیدات دامی از  سنتی به صنعتی رسیده‌ایم افزود: خوشبختانه رنسانسی در این حوزه در کشور اتفاق افتاده است و دروازه های ارتباطی ایران با اروپا می تواند نوید بخش توسعه صنعت دام در حوزه تولید و صادرات با استفاده از تکنولوژی پیشرفته کشور همسایه در منطقه باشد .

رفیعی پور همچنین به اهمیت توجه به صنعت دامی اشاره کرد و گفت: 134 هزار میلیارد تومان سرمایه در این حوزه فعال است که کم نیست در حالی که صنعت نفت ما 150 هزار میلیارد تومان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه تجهیز آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی و سردخانه های مجهز را در پایانه گمرک ضروری خواند و گفت: با همکاری سازمان دامپزشکی، جهادکشاورزی و سازمان منطقه آزاد ماکو موانع و مشکلات صنعت دام و فرآورده های دامی مرتفع می شود.

اسماعیل کریم زاده، با اشاره به طرح های آماده بهره برداری  معاونت بهبود دامی  استان گفت: این طرح ها با 14 میلیارد ریال هزینه و اشتغالزایی برای 14 نفر به صورت مستقیم و 39 نفر به صورت غیرمستقیم شامل یک طرح بره پرواری و 2 طرح گوساله پرواری است.

وی از نیاز این استان به گوشت مرغ بین چهار هزار و 200 تا چهار هزار و 800 تن در سال خبر داد و تصریح کرد: در صورت احداث پروژه های دامی و تولید گوشت در منطقه آزاد ماکو می توان آن را جبران کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز از ایجاد شهرک های صنعتی دامپروری در منطقه آزاد ماکو خبر داد و گفت: این منطقه قابلیت ایجاد سه شهرک صنعتی دامپروری را درصورت حمایت سازمان دامپزشکی کشور دارد.

غلامرضا سلیمانی افزود: معافیت مالیاتی ۲۰ساله مناطق آزاد و فرصت های سرمایه گذاری این منطقه در حوزه نهاده های دامی، خوراک دام و طیور، فراورده های خام دامی و سایر فراورده های بیولوژیک شامل دارو و واکسن فراهم می باشد.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو، در این دیدار مقرر گردید همکاری های دو جانبه بین سازمان دامپزشکی کشور و سازمان منطقه آزاد ماکو انجام گیرد و برنامه دیدار با همتای سازمان دامپزشکی کشور ترکیه در منطقه آزاد ماکو در آینده نزدیک پیش بینی شد تا با انعقاد پروتکل های ویژه همسو با سیاستهای سازمان دامپزشکی کشور زمینه فعالیت سرمایه گذاران در صنعت گوشت در منطقه فراهم شود و همچنین تاسیس کشتارگاه صنعتی به عنوان یکی از ضروریات نیاز های منطقه در برنامه کاری مذکور هدف گذاری شد.
منطقه آزاد ماکو با پنج هزار کیلومتر وسعت نیز که در شمال آذربایجان غربی و در مرز ایران با ترکیه و نخجوان قرار دارد، دارای 2 مرز رسمی شامل بازرگان و پلدشت است.
بازرگان مهمترین مرز زمینی کشور است که سالانه صدها هزار تن کالا از طریق این مرز مبادله می شود.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین