پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

منطقه آزاد مشترک ایران و ترکیه زمینه ساز تسهیل و گسترش مبادلات تجاری می شود

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه منطقه آزاد ماکو ظرفیت های بسیار خوبی برای سرمایه گذاری دارد: ایجاد مناطق آزاد مشترک بین ایران و ترکیه زمینه ساز تسهیل و گسترش مبادلات تجاری بین دو کشور می شود.
به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو به نقل از ایسنا، نشست مشترک استانداران و مدیران استان های آذربایجان غربی و ارزروم ترکیه امروز در محل استانداری برگزار شد و محمد مهدی شهریاری در این جلسه بابیان اینکه امیدواریم برگزاری چنین جلسات مشترکی باعث افزایش روابط بین دو استان شود گفت:وجود مناطق آزاد تجاری مشترک می تواند ارتباطات بین دو کشور و دو استان را بیشتر کند که متاسفانه تاکنون در این مورد اقدام رضایت بخشی انجام نگرفته است.
شهریاری گفت: منطقه آزاد ماکو که بزرگترین منطقه آزاد دنیا به شمار می رود، ظرفیت های بسیار خوبی برای سرمایه گذاری دارد و علاقمندیم سرمایه گذاران ترکیه ای نیز در این منطقه فعالیت داشته باشند.
وی با بیان اینکه بخش عمده روابط دو کشور خارج از اراده سیاسی دولت هاست و ریشه در تاریخ و همسایگی دو کشور دارد، افزود: ایران و ترکیه به رغم نظام های سیاسی متفاوت، همواره در طول تاریخ روابط بسیار عمیقی باهم داشته اند و روابط دو کشور همواره در بهترین شرایط قرار داشته است.
شهریاری ادامه داد: همکاری دو کشور در شرایط سخت سیاسی قابل ستایش است؛ برای مثال در کودتای اخیر کشور ترکیه، دولت و ملت ایران از دولت و ملت ترکیه حمایت کردند و متقابلا در شرایط مختلف، دولت و ملت ترکیه در کنار دولت و ملت ایران بوده است.
مقام عالی استان در ادامه با تشریح زمینه های همکاری بین دو طرف گفت: زمینه های بسیاری برای تداوم همکاری های مشترک وجود دارد از جمله در مساله مبارزه با تروریسم که جامعه جهانی را تهدید می کند، دو طرف می توانند همکاری های بسیار خوبی را داشته باشند.
شهریاری تصریح کرد: باید از ظرفیت های فرهنگی دو استان آذربایجان غربی و ارزروم ترکیه برای رسیدن به درک مشترک از موضوعات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی استفاده کنیم.
استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: استان آذربایجان غربی 560 کیلومتر مرز مشترک با ترکیه دارد که این مرزها باید مرز دوستی، تعامل و همکاری های مشترک باشد.
وی به هدفگذاری دو کشور ایران و ترکیه برای رسیدن به حجم مبادلات اقتصادی 30 میلیارد دلاری هم اشاره کرد و گفت: برای تحقق این هدف باید بسیار تلاش کنیم؛ از جمله راهکارهای تحقق این هدف افزایش ارتباطات بویژه در میان استان های مرزی دو کشور است.
شهریاری، گردشگری را از دیگر زمینه های همکاری های مشترک میان دو استان برشمرد و گفت: یکی از موضوعات مهمی که می تواند ارتباطات فیمابین را افزایش دهد، توسعه گردشگری بویژه گردشگری سلامت است که باید از این ظرفیت در جهت رفاه مردم دو طرف استفاده کنیم.
همکاری های مشترک در زمینه های آب و انرژی از دیگر موارد پیشنهادی استاندار آذربایجان غربی در این نشست بود.
وی در این رابطه اظهار کرد: با توجه به شرایط جغرافیایی، برخی روستاهای مرزی دو کشور از نظر مسافت به کشور مقابل نزدیک تر هستند که می توان از ظرفیت و توانایی دو طرف برای کمک به تامین آب و انرژی این روستاها استفاده کرد.
استاندار آذربایجان غربی در ادامه همکاری های مشترک علمی و دانشگاهی را مورد تاکید قرار داد و گفت: از دیگر ظرفیت هایی که می تواند برای دو طرف مفید و موثر باشد، همکاری های علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی است؛ گسترش روابط در این بخش می تواند باعث ارتقای سطح روابط در سایر حوزه ها شود.
شهریاری در بخش دیگری از سخنان خود برخی از ظرفیت ها و قابلیت های استان در حوزه های مختلف را تشریح کرد.
استاندار ارزروم نیز در این نشست گفت: ایران و ترکیه دوستان تاریخی و همسایگان دیرینه ای هستند که لازم است در این مقطع تمام تلاش خود برای ارتقای سطح روابط میان دو کشور بکار گیریم.
سیف الدین عزیز اوغلو همچنین از جمهوری اسلامی ایران و مردم این کشور بخاطر حمایت از دولت و ملت ترکیه در قضیه کودتای اخیر ترکیه قدردانی کرد.
وی موضوع همکاری های مشترک در مبارزه با تروریسم را نیز بسیار اساسی دانست.
استاندار ارزروم همچنین افزایش ترددها را توسعه روابط دو طرف موثر دانست و گفت: با دایر شدن پرواز ارومیه- ارزروم و ارتقا و تعریض جاده های ارتباطی، تردد مردم راحت تر صورت می گیرد که این امر در گسترش روابط در سایر بخش ها نیز موثر خواهد بود.
وی، ورزش های زمستانی، راهسازی و دامداری و دامپروری را از دیگر ظرفیت های ارزروم عنوان و برای توسعه همکاری های مشترک در این زمینه ها با استان آذربایجان غربی اعلام آمادگی نمود.
در این نشست مدیران دو استان، ضمن برشمردن قابلیت ها و ظرفیت های استانی، راهکارهای گسترش روابط فیمابین را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین