پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

فصل جدید روابط تجاری ایران و ترکیه از طریق مناطق آزاد ماکو و مرسین در پیش است

در دیدار مدیران عامل مناطق آزاد ماکو و مرسین و معاون استاندار مرسین؛ توافقات اولیه برای توسعه روابط تجاری ایران و ترکیه از طریق مناطق آزاد ماکو و مرسین صورت گرفت.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو، همزمان با سفر غلامرضا سلیمانی به عنوان نماینده تام الاختیار دولت در منطقه آزاد ماکو به بندر مرسین ترکیه توافقات اولیه برای توسعه روابط تجاری و فرهنگی انجام شد.

مدیرعامل سازمان منطقه ازاد ماکو با اشاره به مرز مشترک 200 کیلومتری با ترکیه گفت: ایران و ترکیه دارای مشترکات فرهنگی، آداب و رسوم دینی و علائق یکسان هستند و با دارا بودن مرزهای امن می توانند همکاری های بسیار عمیق تر در حوزه های مختلف تجاری، سیاسی و فرهنگی داشته باشند.

وی هدف سفرخود به ترکیه را ایجاد رابطه بلند مدت تجاری، اقتصادی وفرهنگی عنوان کرد و افزود: ایران بخصوص مناطق آزاد مزیت های بی نظیری از جمله ارزان بودن قیمت گاز و برق نسبت به ترکیه که حدود یک چهارم قیمت ترکیه است، همچنین انتقال گاز ایران به اروپا از طریق منطقه آزاد ماکو،  ثبت بیش از 300 اثر تاریخی از مسلمانان مسیحیان و ارمنیان و.. در این منطقه می تواند مقصد خوبی برای گردشگران ترکیه ای و خانه ای امن برای سرمایه گذاران آن کشور باشد.

*** نرخ تولید در منطقه آزاد ماکو 60 درصد نسبت به ترکیه  ارزان تر است

سلیمانی ماکو  را به عنوان بندر خشک و مکمل بندر مرسین که می تواند نقش کریدور داشته باشد مطرح کرد و افزود: فاصله ماکو تا مرسین 1100 کیلومتر است که می توان با ارتباط راه آهن و کارگوی فرودگاهی به عنوان هاب توزیع  فن آوری و تکنولوژی عمل کند و طبق نظرات کارشناسان تولیدات ترکیه در منطقه آزاد ماکو حداقل 60 درصد ارزانتر است.

وی به علاقمندی مردم ایران به استفاده از محصولات کشور ترکیه نیز اشاره کرد و افزود: ترکیه اولین شریک تجاری ایران و بندر مرسین اولین شریک تجاری منطقه آزاد ماکو است.

وی نقش منطقه آزاد ماکو در تحقق هدف 30 میلیارد دلاری پیش بینی شده برای تجارت با ترکیه را  حیاتی خواند و گفت: انتظار داریم 80 درصد حجم مبادلات 30 میلیارد دلاری از ماکو محقق شود.

سلیمانی گفت: ما به دنبال توافق همکاری طولانی مدت و پایدار هستیم و این توافقات مختص به زمان تحریم ها نیست.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو حجم مبادلات تجاری ایران با جهان را در سال 2016 ،  155 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: طبق هدفگزاری انجام شده، 10 درصد این مبادلات یعنی 15 میلیون دلار می تواند بین مرسین و ماکو انجام شود.

 

*** تخفیف ویژه برای واردات محصولات تولید شده در منطقه آزاد ماکو به سرزمین اصلی  

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از تخفیف 70 درصدی محصولات تولیدی شرکت های خارجی در منطقه آزاد ماکو برای ورود به سرزمین اصلی خبر داد و گفت: مالکیت صددرصدی در منطقه می تواند خارجی باشد.

وی از ماکو- ترابزون – مرسین به عنوان سه کریدور پخش و ترانزیت برای جهان یاد کرد و افزود: یکی از طرح هایی که سازمان منطقه آزاد ماکو دنبال می کند ایجاد شهرک مشترک سرمایه گذاری با ترکیه است چرا که زیرساخت ها برای احداث این شهرک آماده شده است.

 

*** بندر مرسین کریدوری برای صادرات محصولات پتروشیمی و صنایع نفتی ایران

غلامرضا سلیمانی گفت: سالانه 20 میلیارد دلار مایحتاج اولیه مثل گندم جو نهاده های دامی و… وارد کشور می شود و در این شرایط جدید مرسین می تواند بهترین محل برای تامین آن باشد.

وی همچنین حجم صادرات محصولات پتروشیمی و صنایع نفتی ایران را 15 میلیارد دلار در سال عنوان کرد و افزود: بندر مرسین پایگاهی امن برای صادرات محصولات ایران می تواند باشد.

سلیمانی گردشگری را از دیگر زمینه های همکاری های مشترک میان دو منطقه آزاد  برشمرد و گفت: یکی از موضوعات مهمی که می تواند ارتباطات فیمابین را افزایش دهد، توسعه گردشگری بویژه گردشگری سلامت است که باید از این ظرفیت در جهت رفاه مردم دو طرف استفاده کنیم.

مدیرعامل منطقه آزاد مرسین:

همکاری مشترک با منطقه آزاد ماکو سرآغاز فعالیت های جدید تجاری مابین ایران و ترکیه است.

ادوار موم  Edvar Mum  مدیرعامل منطقه آزاد مرسین: نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از امتیازات و پتانسیل های منطقه آزاد ماکو ضمن استقبال از پشنهادات همکاری منطقه آزاد ماکو گفت: با انعقاد تفاهم نامه های همکاری دوجانبه، منطقه آزاد ماکو به عنوان خانه و سرزمین دوم ما خواهد بود و مرسین را نیز به عنوان محلی برای تجارت و فعالیت اقتصادی، خانه خود بدانید.

 

 

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین