پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

نخستین همایش سواد رسانه ای منطقه آزاد ماکو برگزار شد

نخستین همایش سواد رسانه ای منطقه آزاد ماکو با حضور مسئولین، مدیران و فعالان رسانه ای منطقه به همت روابط عمومی سازمان منطقه آزاد ماکو و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو، معصومه نصیری قائم مقام انجمن سواد رسانه‌ای ایران در این همایش گفت:‌ در سواد رسانه ای باید به پنج سئوال شامل فرستنده چه کسی است؟، مخاطب چه برداشت هایی می تواند داشته باشد؟، نیت و هدف پیام چیست؟، تکنیک و ابزار  برای جلب توجه چیست؟ و در نهایت محتوای پیام مورد تحلیل قرار می گیرد.

وی سواد رسانه‌ای را پر اهمیت ترین نیاز یک جامعه دانست و افزود: وقتی در عصر رسانه زندگی می‌کنیم اگر از مهارت‌های اجتماعی و رسانه ای اطلاعی نداشته باشیم، مشکلاتی را شاهد خواهیم بود که می‌تواند تبعات خاص خود را برای تک تک اعضای جامعه داشته باشد.
این استاد دانشگاه با تاکید بر ضرورت تربیت شهروندان هوشمند و صاحب تفکر در برابر هجمه بی‌امان رسانه‌ای تصریح کرد: امروز رسانه های جهان در دستان افراد حرفه ای هستند که آشنایی کامل به فرهنگ، مزاج و علاقمندی های ایرانی ها دارند.
به گفته وی این شناخت آنان می‌تواند در صورت عدم سواد رسانه ای در جامعه مساله‌ساز شود و می توانند جامعه را مدیریت کنند.
قائم مقام انجمن سواد رسانه‌ای ایران ادامه داد: همانطور که برای رانندگی باید مهارت آن را داشت و بعد رانندگی کرد، در زمینه رسانه نیز باید مهارت استفاده از ابزار را داشت وگرنه احتمالا هر نوع تصادف مسیر پرپیچ و خم رسانه‌ای وجود دارد.
خانم نصیری با اشاره به اینکه باید برای فراگیری نهضت سواد رسانه ای در کشور به عزم و خواست ملی در لایه‌های مختلف جامعه نیاز است اظهار داشت: فقط مردم نیاز به سواد مواجهه با رسانه را ندارند بلکه نیاز به داشتن سواد رسانه‌ای در مسئولان نیز به شدت احساس می‌شود چرا که برای مدیریت در عصر رسانه باید ویژگی‌های این عصر را هم دانست و با روش سنتی در دنیای شیشه‌ای مدیریت نکرد.

قائم مقام انجمن سواد رسانه ای ایران زاویه دید نسبت به رسانه ها را به سه بخش خوش بین، بدبین و واقع بین تقسیم کرد و گفت: با شناخت مخاطب می توانیم محتواهای مناسب برای مقابله با حملات رسانه ای دشمنان تولید کنیم.

*** مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی: ارتقای سطح سواد رسانه ای جامعه سیاستگذاری شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در نخستین همایش سواد رسانه ای منطقه آزاد ماکو گفت: ارتقای سطح سواد رسانه ای باید در سیاستگذاری‌ها به عنوان مقوله‌ای جدی مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در این همایش با اشاره به اهمیت فراگیری نهضت سواد رسانه‌ای و آگاه سازی شهروندان در عصر رسانه گفت: مسولین با همکاری روابط عمومی ها بیش از پیش در ارتقای سطح سواد رسانه ای جامعه باید تلاش کنند.

حجت الاسلام ناصر خدایاری ارتقاء قدرت تشخیص و تحلیل مردم به خصوص در مقابل تبلیغات رسانه های بیگانه را ضروری خواند و افزود:‌ قشر جوان امروز مخاطبان رسانه های جهان از طریق شبکه های اجتماعی هستند و درصورتیکه آگاهی و قدرت تحلیل وجود نداشته باشند در مورد پیام تفکر نمی کنند و هر خبر مغرضانه و غلطی را باور می کنند.
وی بیان کرد: نبود محتوای مناسب در اخبار، کلی گویی و ناقص بودن اطلاعات اخبار منتشر شده در رسانه و شبکه های اجتماعی از جمله نشانه های اخبار و مطالب بدون اعتبار هستند که احتمال شایعه یا دروغ بودن آن را افزایش می دهد.
خدایاری ارائه محتوا توسط رسانه ها را خوراکی برای جامعه دانست و گفت: مردم همانطور که نباید هر غذایی را مصرف کنند در خصوص اطلاعات و محتوا نیز نباید هر محتوایی به خورد جامعه داد و سواد رسانه‌ای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با اذعان براینکه در عصر انفجار اطلاعات و گسترش فضای مجازی در زندگی، بیش از هر زمان دیگری نیاز به داشتن سواد رسانه ای احساس می شود و اگر از درک این سواد رسانه ای غافل شویم در مقابله با جنگ رسانه ای دشمنان به مشکل برخواهیم خورد.

شایان ذکر است این همایش به همت روابط عمومی سازمان منطقه آزاد ماکو و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی برگزار شد.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین