پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

آیین سنتی “اود چرشنبه سی” در منطقه آزاد ماکو برگزار شد

در راستای شناسایی، احیا و معرفی آیین و رسومات سنتی استقبال از نوروز در منطقه آزاد ماکو، آیین سنتی اود چرشنبه سی در دومین چهارشنبه اسفند ماه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو،‌ باتلاش جوانان دوستدار میراث فرهنگی و بومگردی قالابوم ماکو برای نخستین بار جوانان دوستدار میراث فرهنگی و بومگردی قالابوم ماکو با همراهی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان، دبیرخانه ستاد خدمات سفر منطقه آزاد و همکاری فرمانداری و بخشداری مرکزی شوط، اهالی و شورای اسلامی و دهیاری روستای گردشگری خوک، فرهنگ و ارشاد اسلامی شوط و همچنین مشارکت انجمن های درختکاران جوان ماکو، انجمن شعر و ادب یلدا، بانوان و آقایان هنرمند منطقه اقدام به برپایی و گرامیداشت مراسمی فرهنگی موسوم به اود چرشنبه سی در جوار درختان کهنسال توت روستای خوک برگزار کردند.

یکی از ظرفیت های گسترش و جذب گردشگری منطقه بی شک تلاش در شناسایی، احیا و حفظ و معرفی آداب و سنن قدیمی ابا و اجدادی می باشد که ریشه در باورهای اعتقادی و یگانه پرستی مردم آذربایجان با تاریخی هزاران ساله دارد.

برگزاری این آیین سنتی که ریشه ای هزاران ساله در فرهنگ آذربایجان دارد در احیای اداب و سنن کهن منطقه موثر می باشد که سالها به فراموشی سپرده شده بود و امروز با تلاش بی وقفه جوانان علاقمند منطقه مجددا احیا می شود.

علی خورابلو رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان های ماکو، شوط و پلدشت در این آیین با اشاره به ثبت جهانی نوروز بعنوان میراث ناملموس چندین کشور با راهبری جمهوری اسلامی ایران گفت: احیای مراسمات آیینی به منظور آشنایی مردم با فرهنگ و اندوخته های قدیمی خود که جزو هویت ملی شان است، می تواند ظرفیت گردشگری منطقه را به مراتب بالا ببرد.

اسماعیل محمدزاده یکی از نخبگان فرهنگی اهل روستا و استاد دانشگاه نیز  بعنوان نماینده اهالی با تقدیر از بانیان برنامه و همچنین اداره میراث فرهنگی به بیان گوشه ای از فلسفه چهارشنبه های اسفندماه پرداخته و خاطراتی از آن دوران نقل کرد.

مهدی عبداله زاده مدیر گردشگری منطقه آزاد ماکو و دبیرستاد خدمات سفر نیز از دست اندرکاران مراسم تشکر و برنامه های سنتی را عاملی در راستای توسعه گردشگری دانست.

همچنین فرزین حسین پور از اعضای فعال گروه قالابوم به نمایندگی اعضا با اشاره به اهداف گروه در احیای آیین و سنتهای کهن منطقه از حضور پرشور مردم تقدیر و موفقیت برنامه را مدیون حمایت های برخی دستگاه ها و نیز اعضای گروه دانست.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو،‌ شعرخوانی هنرمندان و شعرا، موسیقی سنتی ساز آشیقی و سورنا، آتش افروزی مربوط به مراسم اود چرشنبه سی با اجرای اعضای ملبس به لباس های زیبای آذربایجانی گروه قالابوم و بایاتی خوانی یکی از بانوان هنرمند منطقه از برنامه های جنبی در جهت ایجاد شور و نشاط اجتماعی در مراسم یاد شده بود.

آیین اودچرشنبه سی با پذیرایی شام میهمانان با غذاهای سنتی توسط اهالی و پذیرایی مدیر اقامتگاه بومگردی بوم لک لک ها در کنار مجموعه قاجاری چنگیزخان بیات روستای خوک به پایان رسید.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین