پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

بهره برداری از ۵ پروژه و آغاز عملیات اجرایی ۸ طرح صنعتی، علمی، خدماتی و گردشگری منطقه آزاد ماکو

‎همزمان با سفر رئیس جمهور به استان آذربایجان غربی، افتتاح پنج پروژه علمی ـ خدماتی برای بهره برداری، دو پروژه کشت و صنعت در پلدشت و شش طرح صنعتی ـ خدماتی و گردشگری به عنوان آغاز عملیات اجرایی در منطقه آزاد ماکو انجام شد.

در سفر دکتر روحانی به استان آذربایجان غربی، مرکز نوآوری رشد و شتاب دهی هوشمند، فاز اول سیمان مهر ماکو، دفتر پلیس مهاجرت و اتباع خارجی، کلینیک دندانپزشکی و دیجیتال دکتر شیرپور و مهمانسرای منطقه آزاد ماکو به بهره برداری رسید.
‎مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ارتباط ویدئو کنفرانسی که با حضور دکتر روحانی برگزار شد با اشاره به طرح های منطقه آزاد ماکو گفت: منطقه آزاد ماکو بزرگترین منطقه آزاد کشور و به لحاظ جغرافیایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این منطقه در عین حال جوان ترین منطقه آزاد کشور نیز محسوب می شود و از موقعیت مطلوبی به لحاظ توسعه زیرساخت ها و همچنین استقرار صنایع برخوردار است و هر روز نیز بر حضور تولید کنندگان و سرمایه گذاران افزوده می شود.
‎مشاور رئیس جمهور با اشاره به اینکه مرکز رشد و فناوری منطقه آزاد ماکو یکی از مراکزی است که امروز با دستور رئیس جمهور افتتاح می شود گفت: از ابتدای سال 1395 حمایت از جوانان کار آفرین و نوآور در دستور کار مناطق آزاد کشور قرار گرفته است که در سه سال گذشته بیش از 260 واحد نوپای نوآور و حدود 7 واحد تولیدی فناور در مناطق آزاد هفتگانه کشور مستقر و مشغول به فعالیت هستند.
‎بانک اظهار داشت: به منظور توسعه حمایت ها در پائیز سال 1397 دستورالعمل ایجاد مراکز نوآوری و فناوری مناطق آزاد ابلاغ شد که پیرو آن و با گذشت کمتر از یکسال افتتاح مرکز نوآوری و فناوری منطقه آزاد ماکو  امروز به دست حضرتعالی انجام می پذیرد.
‎وی افزود: این مرکز با حدود یک هزار متر مربع زیر بنا و بصورت تجهیز شده، میزبان استارت آپ ها خواهد بود. در این مرکز تمامی فرآیندهای چرخه ی دانش به ارزش (اعم از جلسات انگیزشی، ایده پردازی، تولید طرح، تولید نمونه محصول، تولید محصول، تجاری سازی محصول، توسعه محصول و فرآیندهای خروج) با محوریت ارائه خدمات توسط بخش خصوصی توانمند به عنوان شتابدهنده پوشش داده خواهد شد.
‎دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: امروز در منطقه آزاد ماکو افتتاح یک طرح شامل 5 پروژه با سرمایه گذاری 178میلیارد تومان و آغاز عملیات اجرایی2 طرح که شامل 2 مجموعه کشت و صنعت و 6 طرح صنعتی، خدماتی،گردشگری با سرمایه گذاری 1579 میلیارد تومان انجام خواهد شد.
‎وی ادامه داد: امروز مرکز نوآوری رشد و شتاب دهی هوشمند، فاز اول سیمان مهر ماکو، دفتر پلیس مهاجرت و اتباع خارجی، کلینیک دندانپزشکی و دیجیتال دکتر شیرپور و مهمانسرای منطقه آزاد ماکو با حجم اشتغال 128 نفر توسط بخش خصوصی افتتاح شد.
‎بانک افزود: آغاز عملیات اجرایی شامل 2 طرح 8 پروژه ای که در طرح اول: شرکت کشت و صنعت کیمیا فجر پلدشت که شامل ایجاد گلخانه سبزی و صیفی، ایجاد مجتمع دامپروری دام و سبک 50 هزار رأسی، کشت علوفه به مساحت یکهزار هکتار به منظور دامداری، تاسیس کارخانه 300 تنی محصولات لبنی و در طرح دوم: شرکت توسعه دامپروری و کشاورزی امداد شامل ایجاد مجتمع دامپروی با ظرفیت 10 هزار رأس دام سنگین و سبک، احداث کشتارگاه صنعتی و بسته بندی 3 هزار تنی گوشت و کشت گیاهان دارویی است. این دو طرح در مجموع برای 3 هزار نفر اشتغال ایجاد می کند.
‎مشاور رئیس جمهور با اشاره به آغاز عملیات اجرایی 6 پروژه صنعتی خدماتی و گردشگری در شوط و پلدشت در منطقه آزاد ماکو گفت: این پروژه ها شامل نیروگاه خورشیدی، پردیس سینمایی امید، پیست اسکی و تله کابین، سایت بازیافت زباله، تولید کربنات کلسیم و سایت کارتینگ با پیش بینی اشتغال 315 نفر است.
‎گفتنی است؛ همزمان با میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع)، ۲۲ طرح و پروژه اقتصادی و زیربنایی در استان آذربایجان غربی با دستور رئیس جمهور افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد.
‎حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر سه‌شنبه در جلسه شورای اداری استان آذربایجان غربی از طریق ویدئو کنفرانس دستور افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۲۲ پروژه‌ زیربنایی و اقتصادی را در این استان با اعتباری بالغ بر ۳۵۰۰ میلیارد تومان، صادر کرد.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین