پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

ارزش صادرات کالا از گمرک پلدشت ۳۰ درصد افزایش یافت

سرپرست گمرک صنم‌بلاغی پلدشت گفت: ارزش صادرات کالا از این گمرک نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته که ادامه این روند تا پایان سال در دستور کار قرار دارد.

وحید حسن زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: امسال از طریق این مرز ۱۷ میلیون دلار کالا صادر شده که چهار میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر است.

وی افزود: عمده محصولات صادراتی و ترانزیتی از گمرک پلدشت شامل محصولات کشاورزی و لبنی، پتروشیمی، پلاستیکی، آهن آلات و مس، پنبه، کاشی و سرامیک و لوازم ساختمانی است.

وی اضافه کرد: در این مدت پنج هزار تن کالا از طریق این مرز به کشورهای جمهوری آذربایجان، گرجستان، ترکیه و برخی کشورهای اروپایی صادر شده است.

سرپرست گمرک صنم بلاغی پلدشت با تاکید بر اینکه فعالیت این گمرک از اول بهمن امسال از ۱۲ ساعت به ۱۶ ساعت در شبانه روز افزایش پیدا می کند، اظهار کرد: این گمرک از لحاظ صادرات کالا در میان گمرکات استان پس از بازرگان رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

حسن زاده با بیان اینکه گمرک پلدشت دومین گلوگاه مرزی با جمهوری آذربایجان است، بیان کرد: سال گذشته با راه اندازی تمام رویه های تجاری گمرک این میزان مبادلات به ۵۰ میلیون دلار افزایش داشته است.

وی تاکید کرد: با تداوم این روند پیش بینی می شود تا صادرات کالا از گمرک «صنم بلاغی» پلدشت تا پایان سال جاری به بیش از ۸۰ میلیون دلار برسد.

آذربایجان غربی با ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق و به دلیل دارا بودن پنج پایانه و ۹ گمرک مرزی ظرفیت قابل توجهی برای دسترسی به بازارهای جهانی و توسعه اقتصادی دارد؛ در این میان پایانه و گمرک پلدشت با وجود ظرفیت های صادراتی، ترانزیتی و گردشگرپذیری، نمود عینی بهره مندی از یک ظرفیت محلی برای ارزآوری پایدار در این استان مرزی است.

پلدشت در ۴۷ کیلومتری غرب ماکو و شمالی ترین نقطه آذربایجان غربی واقع است و در سال ۱۳۸۸ از ماکو جدا شد و به جمع ۱۷ شهرستان این استان پیوست؛ پایانه و گمرک مرزی پلدشت نیز در این شهرستان و در کنار رود مرزی ارس قرار گرفته و یکی از دروازه های ترانزیت کالا از ایران به اروپاست.

مسیر گمرک و پایانه مرزی پلدشت به مقصد کشورهای ارمنستان، جمهوری آذربایجان و قفقاز بسیار هموار بوده و وجود این مسیر مناسب، رونق مبادلات اقتصادی ایران با شمال آسیا و اروپا را موجب شده است.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین