پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

گنجينه ذخاير منيزيت ماکو در انتظار سرمايه گذاران

“علی فتحعلی نژاد” جانباز 70 درصد دفاع مقدس كه یک پای خود را در دوران جنگ و پای دیگرش را در بعد از جنگ و در پاکسازی میادین مین بجا مانده از دوران دفاع مقدس در استان آذربایجان غربی از دست داده، امروز توانست با عزم راسخ و اراده ای استوار در عرصه های تولید و سازندگی با استخراج منیزیت در یکی از بزرگترین معادن منیزیم کشور در منطقه آزاد ماکو کارآفرینی نماید.

در این خصوص خبرنگار ما با این سرمایه گذار بخش معدن به گفت و گو نشست که در ذیل می خوانید.

 

*** ذخاير ماده معدنی استراتژیک منيزیم منطقه آزاد ماکو در انتظار سرمايه گذاران

“علی فتحعلی نژاد” در خصوص معادن منیزیم کشور و منطقه آزاد ماکو سخن می گوید و می افزاید: ذخاير منيزيت منطقه آزاد ماکو با عیار متوسط 78 درصد استخراج می شود و بنده مکتشف نمونه سال بودم و نخستین کسی هستم که گواهی استخراج منیزیم در استان را اخذ کرده ام.
وی می گوید: ذخایر معدنی این منطقه در مقایسه با معادن منیزیم از کرمان و بیرجند و زاهدان سهل الاستخراج بوده و بسیاری از فعالین این حوزه، رسوبی بودن معادن منیزیم در منطقه آزاد ماکو را ثروتی خدادادی برای کشور می دانند.
وي با بيان اينكه منيزيت در تهيه اكسيد و فلز منيزيم مصرف مي شود می افزاید: اكسيد منيزيم در ساخت آجر نسوز براي پوشش داخلي كوره هاي الكتريكي با تحمل دما سه هزار درجه، تهيه فرآورده هاي شيميايي، كود شيميايي و ابريشم مصنوعي به عنوان عايق الكتريكي و نيز در صنايع كاغذ سازي مصرف دارد.
فتحعلی نژاد با اشاره به اینکه این خاک های سفید که استخراج شده از خواص درمانی نیز برخوردار است اظهار می کند: منیزیت به عنوان مهمترین عنصر در صنایع دفاعی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

*** با فرآوری منیزیم در داخل دیگر نیاز به واردات آن نخواهیم داشت

وی با اشاره به اینکه واردات محصولات فراوری شده از چین و کشورهای دیگر به صلاح اقتصاد کشور نیست و با سرمایه گذاری در این حوزه می توان نیازهای کشور به این عنصر مهم را تامین کرد معتقد است: بنابر مطالعات کارشناسان، این نوع منیزیت فرآوری خاصی را می طلبد و سرمایه گذاری در این صنعت، علاوه بر اشتغالزایی بیش از ۵۰۰ نفر، بسیار باصرفه و با بازگشت سرمایه در مدت زمان اندک را شاهد خواهند بود.
فتحعلی نژاد با اشاره به سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد ریالی در این معدن خواستار حمایت بیش از پیش دولت و مسئولین از تولید کنندگان و فعالین اقتصادی بوده چرا که پایه های اقتصاد کشور بر دوش این قشر است.

این جانباز دفاع مقدس و جهادگر عرصه تولید به مصوبه مجلس شورای اسلامی اشاره می کند و می گوید: منیزیم به عنوان یک ماده استراتژیک با گرایش صادرات تصویب شده و جدیدا دستورالعملی مبنی بر ممنوعیت صادرات مواد خوام معدنی صادر شده و این لزوم فرآوری سازی این ماده معدنی را دو چندان می کند.
وی می گوید: مواد استحصالی از این معدن به کارخانجات تولید کود شیمیایی، کنجاله های غذایی، صنایع نسوز، شوینده ها و تولید رنگ ارسال می شود.

 

 

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین