پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

استخراج سالانه 60 هزارتن منیزیت در معادن منطقه آزاد ماکو

مدیر تسهیل تولید صنایع و معادن سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: معادن منیزیم این منطقه سالانه قابلیت استخراج 60 هزار تن از این ماده استراتژیک را دارد.
آرش یوسف‌زاده در حاشیه بازدید از این معدن در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: در حال حاضر چهار محدوده اکتشافی و بهره برداری منیزیت در منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو وجود دارد که پروانه بهره برداری در 2 محدوده آن صادر شده است و امید می رود با انجام عملیات اکتشافی در محدوده های دیگر شاهد به بهره برداری رسیدن آنها در آینده نزدیک باشیم.

وی افزود: ذخایر 2 محدوده معدن منیزیت منطقه آزاد ماکو بیش از سه میلیون تن بوده و منیزیت استخراج شده در این معادن از عیار متوسط 78 درصدی برخوردار است.
وی با اشاره‌ به اینکه عمده مصرف این ماده معدنی در داخل کشور در صنایع نسوز و دیرگداز است اضافه می کند منیزیم به ‌دلیل سبکی و استحکام بالا مورد توجه صنایع آلیاژهای سبک به ویژه آلومینیم و صنعت خودروسازی است.

مدیر تسهیل تولید صنایع و معادن سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو به ظرفیت‌های سرمایه گذاری در حوزه معدن اشاره کرد و ادامه داد: جلوگیری از خام فروشی و احداث واحدهای فراوری مواد معدنی منطقه جهت تولید ارزش و اشتغالزایی از سیاستهای سازمان منطقه آزاد ماکو بوده و این منطقه دارای پتانسیلهای قابل توجه در این حوزه می باشد که در این خصوص می توان سرمایه گذاری در زمینه احداث واحد فراوری منیزیم (تولید اکسید و شمش منیزیم)، احداث واحدهای فراوری مرتبط با سنگ‌های تزئینی و ساختمانی و آهکی مانند سنگبری مدرن و پیشرفته، ایجاد واحد تولید سنگ مصنوعی، ایجاد واحد تولید آهک هیدراته و پودر میکرونیزه کربنات کلسیم، ایجاد واحد تولید کاغذ سنگی، احداث واحد فراوری بازالت (تولید الیاف و پشم سنگ) و احداث واحد فراوری سیلیس را نام برد.

منطقه آزاد ماکو به لحاظ محدوده جغرافیایی شامل شهرستان‌های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در منتهی‌الیه شمال غرب کشور واقع است.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومتر مربع و جمعیت آن براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395، حدود 200 هزار نفر است.
منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور دارای 140 کیلومتر مرز مشترک با نخجوان و 130 کیلومتر مرز مشترک با ترکیه است.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین