پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

کاهش معافیت مالیاتی مناطق آزاد برای شرایط رونق است نه رکود/ نباید نگرانی سرمایه‌ گذاران را افزایش داد

معاون برنامه‌ریزی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد گفت: در برخی از مناطق آزاد در سایر کشورها معافیت‌های مالیاتی دایمی و در برخی از کشورها هم معافیت‌های مالیاتی 50 ساله وجود دارد. حال اینکه در ایران معافیت مالیاتی در مناطق آزاد 20 سال است که پیشنهاد کاهش 50 درصد آن را داده‌اند.

جعفر آهنگران در گفت‌وگو با ایلنا درباره پیشنهاد کاهش معافیت‌های مالیاتی مناطق آزاد در لایحه بودجه سال آینده اظهار داشت: در تعاریف بین‌المللی مناطق آزاد، اولین مزیت این محدوده‌های جغرافیایی برای جذب سرمایه‌ها بحث معافیت‌های مالیاتی است.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد سایر کشورها برای جذب سرمایه‌گذار خارجی از طریق افزایش معافیت مالیاتی از هم سبقت می‌گیرند اما در کشورمان پیشنهاد کاهش معافیت‌های مالیاتی داده شده است، گفت: در برخی از مناطق آزاد در سایر کشورها معافیت‌های مالیاتی دایمی و در برخی از کشورها هم معافیت‌های مالیاتی 50 ساله وجود دارد. حال اینکه در ایران معافیت مالیاتی در مناطق آزاد 20 سال است که پیشنهاد کاهش 50 درصد آن را داده‌اند.

معاون برنامه ریزی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ادامه داد: با توجه به شرایط تحریم‌های تحمیلی بر علیه کشورمان، موقعیت مناسبی برای طرح این مسائل نیست و در این شرایط صلاح نیست که با طرح این موضوعات در بین سرمایه‌گذاران موجود نگرانی ایجاد کنیم.

 آهنگران افزود: این مسائل و مباحث باید در دوره رونق اقتصادی مطرح شود و در آن زمان معافیت‌های مالیاتی را می‌توان به سمت فعالیت‌هایی که با اقتصاد ملی مطابقت بیشتری دارند هدایت کرد.

وی در پاسخ به این سوال که کاهش 50 درصدی معافیت‌های مالیاتی در مناطق آزاد چقدر می‌تواند برای دولت درآمدزایی داشته باشد، اظهار داشت: درسال 92 بررسی‌هایی برای تبدیل منطقه ویژه عسلویه به منطقه آزاد انجام شد و برخی‌ها مدعی شدند با این اقدام از ظرفیت‌های مالیاتی استان بوشهر کم می‌شود. اما محاسبات ما نشان می‌داد رونقی که در اثر تبدیل این منطقه به منطقه آزاد ایجاد می‌شد چندین برابر بیشتر از درآمد مالیاتی بود و نه تنها آن درآمدهای حاصل از مالیات را جبران می‌کرد بلکه درآمدهای این استان بسیار افزایش می‌یافت و به اقتصاد ملی و منطقه‌ای هم کمک می‌کرد.

معاون برنامه‌ریزی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد با تاکید بر اینکه وقتی مناطق آزاد خارجی معافیت‌های مالیاتی 50 درصدی وضع می‌کنند از جذب سرمایه‌گذار و سرمایه مطمئن هستند، گفت: دو عامل نرخ انرژی و معافیت‌های مالیاتی در قیمت تمام شده تولید بسیار موثر هستند و می‌توانند نقش زیادی در سود و زیان شرکت‌ها داشته باشند.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین