پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

هر کارگر در مناطق آزاد کارت شایستگی حرفه‌ای دریافت می‌کند/ نیاز به شکل‌گیری گفتمان اجتماعی مهارت در کشور داریم

معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: طرح نظام جامع آموزش تشکیل پرونده اشتغال و مهارت برای تمام نیروهای فعال در مناطق آزاد را الزامی می‌کند که طی آن ارزیابی از توانمندی‌شان صورت می‌گیرد و پیشنهاد آموزش و مهارت به آنان داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا رستمی (معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی) در نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان فنی و حرفه‌ای و سازمان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار داشت: استقلال و آزادی دو بال اصلی این انقلاب هستند. اگر قرار باشد یکی از ابعاد رسیدن به آزادی و استقلال را باور کنیم، خودباوری و خود اتکایی هر فرد در جامعه است که از طریق افزایش قابلیت‌ها و مهارت به دست می‌آید.

وی افزود: ما توسعه اجتماعی را از طریق توانمندسازی جامعه پیگیری خواهیم کرد. در گذشته، توجه بیش از حد در توسعه، به دانشگاه‌ها معطوف شد و بسیاری از نوجوانان و جوانان توسط به سمت دانشگاه ها سرازیر شدند. با تمرکز بر دانشِ صرف و مدرک و عنوان فارغ‌التحصیل دانشگاهی را یدک کشیدند. دانش بدون مهارت نمی‌تواند نیارهای جامعه را برطرف کند.

وی با اشاره به اینکه در این خصوص نیازمند تغییر پارادایم هستیم، گفت: نیاز به شکل‌گیری گفتمان اجتماعی مهارت در کشور داریم. در مناطق آزاد با چهار گروه مواجه هستیم که نیازمند توسعه مهارت هستند. جامعه محلی گروه بزرگی است. فقط در منطقه آزاد اروند حدود پانصد هزار نفر در جامعه محلی حضور دارند. گروه دوم مجموعه فعالان حاضر در منطقه آزاد هستند که پیش از آن به صورت سنتی در آنجا فعال بوده‌اند. گروه سوم سرمایه‌گذاران داخلی و گروه چهارم جامعه بین‌المللی است.

وی افزود: با ارتباط گسترده باید امکان صادرات به کشورهای همسایه را تقویت کنیم و حتی خدمات مهارتی را از مناطق آزاد صادر کنیم. نظام استقرار اموزش‌های مهارتی از نظر ما باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد. با مشارکت مناطق آزاد و جهاد دانشگاهی این موضوع را آغاز کردیم.

وی با اشاره به اینکه نظام جامع آموزشی و همکاری با کشور منطقه و در گام بعدی با کشورهای دارای مناطق آزاد باید انجام بگیرد، تصریح کرد: یکی از سیاست‌های حوزه فرهنگی و گردشگری در مناطق آزاد، توسعه رویدادهای تخصصی در این مناطق با رویکرد ملی و بین‌المللی بوده است.

وی افزود: در این راستا ما برای مدارس بین‌المللی مهارت در حوزه  تلاش می‌کنیم  که اولین آن را در حوزه هنری در منطقه آزاد اروند انجام داده‌ایم. هدف ما پیاده کردن الگوهای نوین به سرزمین اصلی نیز هست. آنچه اهمیت دارد این است که گفتمان مهارتی را در کشور بتوانیم توسعه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: طرح نظام جامع آموزش تشکیل پرونده اشتغال و مهارت برای تمام نیروهای فعال در مناطق آزاد را الزامی می‌کند که طی آن ارزیابی از توانمندی‌شان صورت می‌گیرد و پیشنهاد آموزش و مهارت به آنان داده می‌شود. به این ترتیب ارتباط بین کارجویان و کارفرمایان با توجه به شایستگی‌های فرد صورت می‌گیرد. به این ترتیب آموزش‌ها متناسب با نیازها خواهد بود. هر فرد در مناطق آزاد دارای کارت شایستگی حرفه‌ای خواهد شد.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین