پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

چتر حمایتی سازمان منطقه آزاد ماکو بر سر سرمایه گذاران حوزه شیلات و آبزی پروری

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: با همکاری اداره شیلات آذربایجان غربی، بسترهای سرمایه گذاری در حوزه شیلات و آبزی پروری منطقه آزاد ماکو با وجود رودخانه و دریاچه سد ارس در این منطقه فراهم می شود و سازمان منطقه آزاد ماکو از طرح های سرمایه گذاری در این بخش حمایت می کند.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو، محمدباقر قریشی قریشی، رئیس اداره شیلات آذربایجان غربی با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در خصوص افزایش همکاری ها و توسعه زیرساخت های شیلات و تولید آبزیان در منطقه آزاد ماکو دیدار و گفت و گو کرد.

محمدرضا عبدالرحیمی در این دیدار با اشاره به ظرفیت های بی‌نظیر منطقه، به ویژه رود ارس در زمینه پرورش آبزیان، تولید و صید ماهیان گرمابی و شاه‌میگو بعنوان محصول منحصربه‌فرد منطقه گفت: سازمان منطقه آزاد ماکو، در توسعه زیربنایی و روبنایی حوزه شیلات طی برنامه ای اثربخش، نهایت مشارکت را خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه ۲۸۰ تن درسال شاه میگو از منطقه آزاد ماکو صادر می شد افزود: طبق مطالعات انجام شده در این منطقه امکان پرورش و صید سالانه ۱۵ هزار تن انواع ماهی وجود دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه صید و تولیدات ماهی این منطقه یک هفتم دریای خزر است تصریح کرد:‌در راستای پرورش ماهی های خاویار اقدامات خوبی در این منطقه انجام شده بطوریکه ۴۰۰ خانوار صیاد یعنی ۵۰ درصد صیادان استان در در منطقه آزاد ماکو فعالیت دارند.

وی گفت: از ۶۰۰۰ تن صید استان بصورت رسمی ۳۷۰۰ تن توسط صیادان منطقه صید می شود که انشاله با برنامه ریزی انجام شده این میزان بطور قابل توجهی افزایش یابد.

عبدالرحیمی حوزه شیلات را جزو کسب وکارهای محوری منطقه برشمرد و گفت: رویکرد سازمان منطقه آزاد ماکو استفاده از تمام ظرفیت های رودخانه ارس از جمله پرورش آبزیان ورونق گردشگری با استفاده از زیبایی های طبیعی است.

رئیس اداره شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی نیز در دیدار با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو  گفت: این استان سالانه با صید بیش از ۶ هزار و ۱۰۰ تُن انواع ماهی از سدها و منابع آبی، رتبه نخست را در بین استان‌های غیرساحلی کشور در صید آبزیان به خود اختصاص داده است.

محمدباقر قریشی  گفت: صید ماهی در آذربایجان‌غربی در فصل صید ( شهریور ماه هر سال تا اوایل فروردین سال بعد) در منابع آبی طبیعی شامل رودخانه‌ها، آبگیرها، آب‌بند و تالاب‌ها و در منابع آبی نیمه‌طبیعی شامل دریاچه‌های پشت سدها صورت می‌گیرد.

وی در خصوص منابع طبیعی صید ماهی در آذربایجان‌غربی افزود: رودخانه‌های زاب، گادر، مهاباد، زرینه، سیمینه، نازلو، شهرچای، ارس و «باران‌دوز چای» مهمترین رودخانه‌های استان هستند که با نظارت محیط زیست در آنها صید ماهی صورت می‌گیرد.

شایان ذکر است در آذربایجان‌غربی ۲۶۰ مزرعه پرورش ماهی سردآبی و ۸۰ مزرعه پرورش ماهیان گرمابی فعال است که سالانه ۱۵ هزار تُن ماهی از این مزارع تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی می‌شود.

 در آذربایجان‌غربی انوع آبزیان از جمله شاه‌میگو و آرتمیا و ماهیان گرمابی شامل انواع ماهی کپور، فیتوفاک، بیگ‌هد و آمور و ماهیان بومی از جمله زردماهی صید می‌شود.

میانگین مصرف سرانه آبزیان در کشور ۱۰ کیلوگرم بوده و این مقدار در آذربایجان‌غربی کمتر از هفت کیلوگرم برای هر نفر است که با افزایش میزان تولید و گسترش صنعت آبزی‌پروری می‌توان امید داشت که میزان مصرف ماهی در این استان نیز به میانگین کشوری نزدیک‌تر شود.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین