پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

تبیین کسب و کارهای محوری منطقه آزاد ماکو در همایش همکاری های اقتصادی اوراسیا

لجستیک، کشاورزی، معدن، صنعت و گردشگری منطقه آزاد ماکو بعنوان کسب و کارهای محوری در همایش مناطق آزاد و توسعه همکاری های اقتصادی با کشورهای اوراسیا معرفی شدند.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو روز شنبه در این همایش گفت: موفقیت تولید کنندگان در تولید محصولات برخوردار از تعرفه های ترجیحی بین کشورمان و اعضای اتحادیه اوراسیا، با استفاده از مزیتهای قانونی و جغرافیایی منطقه آزاد ماکو را با تسهیل گری یکپارچه و بیشتر، بسیار فراتر از انتظار خواهد بود.

محمدرضا عبدالرحیمی در ابتدای صحبت های خود ضمن تبریک ایام الله دهه فجر گفت: توجه خودم و کارگزاران دولت و حکومت را به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی جلب می کنم که مستمرا باید دقت کنیم انقلاب برای چه اهدافی شکل گرفته و کسانیکه خون و جان و عزیزترین دارایی شان را برای انقلاب هدیه کرده اند، برای چه بوده است و  امیدواریم با اقدامات درست اعتماد مردم به حکومت و حاکمیت همچون دهه های اول انقلاب انشاله مستمرا ارتقا پیدا کتد.

محمدرضا عبدالرحیمی در همایش مناطق آزاد، ویژه و توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه افزود: این همایش نقطه شروعی برای کارهای وسیع تر فرا منطقه ای و همینطور سیاستگذاری مشترک بین سازمان های مناطق آزاد و دبیرخانه شورای در تعامل مشترک و دوسویه با بخش فعالان اقتصادی می باشد و تمام اقدامات این سازمان های مناطق آزاد برای تقویت بخش خصوصی باشد.

وی  با اشاره به اینکه منطقه آزاد ماکو  با ۴۲۰ هزار هکتار،  وسیع‌ترین منطقه آزاد کشور است اظهارداشت:   منطقه آزاد ماکو، ۵۰ برابر منطقه آزاد انزلی است. ۴۴ برابر منطقه آزاد کیش است. ۳۰ برابر  منطقه آزاد چابهار است. ۱۲ برابر منطقه آزاد اروند است، ۱۴ برابر منطقه آزاد قشم و ۸ برابر منطقه آزاد ارس است.
عبدالرحیمی افزود: ۲۶۲روستا که در هر کدام از این‌ها زندگی مردم جاری است، منبع کار و خدمت  و کمک به میهمانان و فعالان اقتصادی می باشدو در این منطقه ۳ فرمانداری فعال است.

وی با اشاره به اینکه ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در محدوده این جغرافیا زندگی می‌کنند تصریح کرد: ۱۰۰ هزار نفر در شهرها و ۱۰۰ هزار نفر در روستاها و ۵۰ هزارنفر در منطقه آزاد ماکو در حال آماده سازی برای ورود به بازار کار هستند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو یکی از مولفه های تصمیم گیری بخش خصوصی را برای تولید، دسترسی به بازار نیروی کار، مواد اولیه و دسترسی به بازار عرضه محصولات دانست و تصریح کرد: ۱۲۰ کیلومتر از جاده سنتی پاکستان – بازرگان در محدوده منطقه آزاد ماکو است که با سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد در حال تبدیل به بزرگراه است.

وی با اشاره به وجود فرودگاه مرزهوایی و امکان برقراری پروازهای بین المللی هم در حوزه مسافری هم کارگو در منطقه آزاد ماکو افزود: نیروگاه برق ۸۰ مگاواتی که قابل افزایش به ۵۰۰ مگاوات چینی ها در منطقه فعال است

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: یک دامپروری ۱۰ هزار راس دامی با سرمایه‌گذاری ۱۱۸ میلیارد تومانی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) در منطقه آزاد ماکو در حال احداث است.

«محمدرضا عبدالرحیمی» امروز(شنبه) در همایش مناطق آزاد، ویژه و توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه افزود: این منطقه ۱۳۰ کیلیومتر مرز با ترکیه، ۱۴۰ کیلومتر مرز با آذربایجان دارد که روزانه ۱۲۰۰ تریلیر داخلی و بین‌الملی از مرزهای فعال این منطقه عبور می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه روزانه هزار تا ۱۲۰۰ تریلر از منطقه آزاد ماکو  تردد می کنند افزود: ۳۱ شرکت حمل و نقل بین‌المللی در منطقه آزاد ثبت شده و ۶ شرکت بزرگ لجستیکی و ۱۰۰ نمایندگی شرکت های بین المللی فعال داخلی و خارجی در این محدوده قرار دارند. این‌ها باعث شده که یکی از مهم‌ترین کسب‌کارهای این منطقه حمل‌ونقل و لجستیک باشد. در مدیریت جدید سازمان بنای‌ بر این است که بنیادهای جدید مبتنی بر کار کارشناسی و علمی برای استفاده حداکثری از لجستیک اتفاق افتد. به همین مناسبت معاونت تجارت بین الملل به معاونت لجستیک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو تغییر نام کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: منطقه آزاد ماکو و جغراقیای آذربایجان، اقتضای سنتی آن به دلیل حاصلخیزی زمین ها و آب و هوای خوب، باعث شده کسب وکار سنتی را به کشاورزی اختصاص داده و نگاه منطقه ایجاد ارزش افزوده از  زمین به عنوان مهمترین سرمایه و دارایی منطقه آزاد است. لذا در تلاشیم اراضی موجود را با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی و نیرو با آماده سازی شبکه های اصلی آبیاری برای کشور و منطقه بهره برداری بهینه را از این ظرفیت بکنیم.

وی گفت: ۶ سد بعد انقلاب در منطقه احداث شده که آخرین آن سد کرم آباد است و  ۲۳۰۰ میلیارد تومان وزارت نیرو از منابع صندوق توسعه ملی هزینه کرده است و در حال آماده سازی پمپاژ آب های مربوط به حق آبه جمهوری اسلامی است و ۴۰ هزار اراضی دولتی و خصوصی را تحت پوشش قرار می دهد.

عبدالرحیمی با برشمردن مزیت‌های مختلف منطقه آزاد ماکو در بخش‌های متعدد اقتصادی، از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در ماکو خبر داد و گفت: در  بخش دامپروری‌، یک دامپروری بزرگ شرکت شستا با ۱۰ هزار راس دام با ۱۱۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حال احداث است.

وی اضافه کرد: گروه بزرگ سرمایه‌گذاری لبنی صباح نیز مجموعه دامپروری ۵۰ هزار راسی دام سبک را آماده می‌کند.

مدیر عامل منطقه آزاد ماکو گفت: بخش خصوصی فعال حتما هوشمندتر از ما هستند. قیمت تمام شده تولید، در منطقه آزاد به دلیل معافیت‌های مالیاتی و مستثنی بودن ماشین‌آلات از تعرفه‌های گمرکی بسار ارزان‌تر است.

وی افزود: ۳۵ درصد قیمت نهایی محصول به هزینه‌های لجستیک شامل انبارداری، بسته‌بندی و توزیع اختصاص دارد. این ۳۵ درصد سهم بسیار مهمی است که بتواند کالای ما را نسبت به رقبای خارجی و داخلی مزیت‌دار کند.

عبدالرحیمی درباره تسهیل فضای کسب‌وکار برای فعالان اقتصادی گفت: ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که فعالان اقتصادی فقط با یک سازمان، یعنی سازمان منطقه آزاد در ارتباط باشند.  هماهنگی با سازمان‌های دیگر را ما انجام دهیم تا وقت و انرژی آن‌ها در فرآیندهای اداری تلف نشود.

وی در پایان  تمرکز راهبردی به بخش روسیه را باصرفه تر خواند و گفت:  اطمینان و تعهد خود را برای تسهیل گری بیشتر به فعالین اقتصادی می دهم تا همه آنان بدون واسطه و سفارش و..  به سهولت در منطقه فعالیت کنند.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین