پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

دستور العمل شماره گذاری،‌نقل و انتقال مالکیت و تعویض پلاک وسائط نقلیه مناطق آزاد تجاری – صنعتی ابلاغ شد

در راستای اجرای ماده ۱۰ آیین نامه راهنمایی و رانندگی  و جلسات هماهنگی مشترک با مناطق آزاد تجاری صنعتی ایران، دستور العمل شماره گذاری،‌نقل و انتقال مالکیت و تعویض پلاک وسائط نقلیه مناطق آزاد تجاری – صنعتی که به امضای مشترک دبیرخانه شورای عالی مناطق ازاد و ويزه اقتصادی و رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا رسیده است جهت اجرا ابلاغ شد.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو،‌در اجرای ماده ۱۰ آیین نامه راهنمایی رانندگی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و تکمیل طرح جامع تعویض پلاک وسائط نقلیه، تحول در نظام شماره‌گذاری تمرکز به یکپارچه سازی اطلاعات انواع وسایل نقلیه، دستورالعمل شماره گذاری تعویض پلاک و نقل و انتقال وسایل نقلیه مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور ابلاغ شد.

این دستورالعمل با هدف شماره گذاری وسایل نقلیه مناطق آزاد تجاری – صنعتی بر اساس آیین نامه راهنمایی و رانندگی مناطق مذکور و ایجاد هماهنگی بانظام شماره گذاری واحد در کشور و به منظور جمع آوری،‌ پردازش و تولید بانک اطلاعات هویتی مالکین و مشخصات فنی وسایل نقلیه و افزایش شاخص های ایمنی و امنیت سامانه های حمل و نقل همچنین ارتقا و توسعه خدمات شماره گذاری در مناطق آزاد و ایجاد مکانیزم کنترل و نظارت دقیق بر نقل و انتقال خودرو اجرا می شود.

در این طرح کد پلاک اختصاصی منطقه آزاد ماکو  ۴۴ برای خودروهای شخصی و به رنگ سفید، . کد ۴۵ برای خودروهای عمومی و به رنگ زرد و کد ۴۶ برای خودروهای دولتی و به رنگ قرمز می باشد.

همچنین کد ۹۱ برای خودروهای اتباع خارجی در منطقه آزاد ماکو در نظر گرفته شده است.

شایان ذکر است: شماره گذاری وسایل نقلیه مناطق آزاد به صورت فرد محور بود و پلاک به مالک وسیله نقلیه اختصاص و کلیه مسئولیت های ناشی از استفاده غیرمجاز از آن نیز بر عهده وی است.

ورود خودروی سواری مستعمل و یا نو که از زمان ساخت آن بیش از یکسال گذشته باشد ممنوع است. همچنین ورود کامیون و اتوبوس و شاسی های متحرک نو که از سال ساخت آن ها کمتر از دوسال سپری شده باشد مجاز است.

طبق این دستور العمل ورود ماشین آلات راهسازی و معدنی نو یا کارکرده به منطقه آزاد ماکو که از سال ساخت آن کمتر از ۵ سال سپری شده باشد مجاز است.

همچنین ارائه خدمات شماره‌گذاری خودروهای سواری بالای ۲۵۰۰ سی‌سی مناطق آزاد تجاری – صنعتی که طبق قوانین و مقررات مربوطه وارد منطقه شده اند بلامانع است.

متقاضیان باید برای شماره گذاری، اصل اسناد هویتی مالک وسیله نقلیه شامل شناسنامه و کارت ملی و برای اتباع خارجی گذرنامه و پروانه اقامت و معتبر، اسناد گمرکی یا گواهی تولیدی را ارائه نمایند. همچنین نامه رسمی سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی مبنی بر معرفی مالک و خودرو مورد نظر برای انجام شماره گذاری و گواهی پرداخت عوارض متعلقه برای انجام شماره گذاری (در صورت ارتباط سامانه تایید سازمان منطقه آزاد که به صورت سیستمی انجام می گیرد) همچنین پرداخت فیش تعرفه بهای پلاک،‌فیش تعرفه هوشمندسازی کارت، بیمه شخص ثالث و مدارک احراز سکونت ضروری است.

هرگونه نقل و انتقال پلاک منطقه آزاد به پلاک ملی و بالعکس ممنوع است.

جابجایی و انتقال خودروهای دارای پلاک منطقه آزاد از یکی از مناطق آزاد به سایر مناطق بر اساس سیاست‌های شورای عالی مناطق آزاد با موافقت سازمان های مبدا و مقصد طی مراحل شماره گذاری بر اساس این دستورالعمل بلا مانع می باشد.

 

 

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین