محمد علیپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر ضرورت ارتباط ۲ طرفه با مسوولان ترکیهای در احداث این خط ریلی، اظهار داشت: اهمیت این خط ریلی به اندازهای است که با وجود مشکلات پیش رو، می تواند زمینه ساز توسعه مراودات منطقهای باشد.
علی پور اضافه کرد: هزینههای ترانزیت با استفاده از خط ریلی در مقایسه با ترانزیت جادهای و هوایی بسیار پایین است که نقطه عطفی در این راستا محسوب میشود.
وی با اعلام حمایت از تمامی طرحهای اقتصادی دولت منجر به جهش تولید و شکوفایی اقتصادی بیان کرد: یقین داریم که تاثیر مثبت اقتصادی این خط ریلی در سطح ملی نمود پیدا میکند.
نماینده مردم ماکو، شوط، پلدشت و چالدران در مجلس شورای اسلامی، آغاز مراحل اجرایی این طرح را منوط به تصویب شورای امنیت ملی دانست و اضافه کرد: تمامی طرحهای مناطق صفر مرزی باید به تصویب این شورا برسد.
علیپور، ایران را شاهراه اقتصادی جهان عنوان کرد و گفت: امروز مسیر ترانزیتی به اندازهای اهمیت دارد که کشورهای مختلف بر سر همین موضوع دچار یک رقابت تنگاتنگ شدهاند.
وی ادامه داد: ایران در گذرگاهی از آسیا به اروپا واقع شده که رقبای اقتصادی یا باید هزینههای بالایی پرداخت کرده و ترانزیت خود را با دور زدن ایران از دیگر کشورها انجام دهند و یا با احترام به جایگاه ایران نگاهی توام با تعامل و دوستی در روابط اقتصادی داشته باشند.
نماینده مردم ماکو، شوط، پلدشت و چالدران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت نامناسب اقتصادی حاکم بر کشور و کمبود اعتبارات طرحها دولتی، بیان کرد: اهمیت این خط ریلی به اندازهای است که به طور یقین بخش خصوصی باید وارد میدان شود.
علیپور تحریم را گذرگاهی موقت دانست و افزود: قوای سه گانه تمامی تلاش خود را برای همکاری و عمل به وظایف قانونی در راستای توسعه اقتصادی کشور به کار میگیرد.
ایجاد یک خط ترانزیت ریلی بین دو کشور ایران و ترکیه نیز به عنوان دو قطب مهم در بحث تجارت منطقه ای و جهانی، می تواند اقتصاد آسیا و اروپا را شکوفا کند.
منطقه آزاد ماکو بزرگترین منطقه آزاد کشور در شمال استان آذربایجان غربی واقع شده است.
ایران سه مرز رسمی با ترکیه دارد که همه آنها شامل بازرگان ماکو، سرو ارومیه و رازی خوی در آذربایجان غربی قرار دارد.