مدیر مدرسه کارآفرین اندیشکده توسعه منطقه آزاد ماکو گفت: معلمهای منتخب منطقهی آزاد ماکو که در دورههای مدرسه کارآفرین حضور دارند، در قالب 9 گروه، ضمن آموزش نگرش طراحانه، .تعدادی از مسائل و چالشهای اولویتدار کلاسها و مدارس منطقه را شناسایی کرده و با این رویکرد و مکملهای آن، در حال تلاش و همکاری برای یافتن و اجرای راهحلهای نوآورانهی بومی برای مواجهه این چالشها هستند.
به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو، رضا طبیب زاده افزود: مطالعهی خصوصیات و رفتارهای افراد موفق نشان میدهد که “مهارت حل مسئله”، یکی از اصلیترین مهارتهایی است که در موفقیت افراد در ابعاد مختلف زندگیشان (فردی، خانوادگی، اجتماعی و حرفهای) تاثیر بهسزایی دارد.
وی ادامه داد: معلمهای ما، در طول فعالیتشان با مسائل و چالشهای آموزشی – تربیتیِ اساسی مواجه میشوند که باید بتوانند راهحلهایی نوآورانه و اثربخش برای آنها پیدا کنند تا دانشآموزانشان از آموزش و پرورش مطلوبتری برخوردار گردند. از همین جهت، مهارت حل مسئله، یکی از اصلیترین و پایهای ترین مهارتها برای معلمها محسوب میشود که اگر در آن ارتقاء یابند، میتوان انتظار داشت که آموزش و پرورش دستخوش تحولات مثبت گردد.
طبیب زاده با اشاره به اینکه یکی از اصلیترین اهداف طرحهایی نظیر درسپژوهی و اقدامپژوهی که در آموزش و پرورش اجرا میشود، تقویت همین مهارت در معلمهاست افزود: نگرش (تفکر) طراحانه، یکی از رویکردهای کارآمد و اثربخش برای حل مسئله است که توسط مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی برتر دنیا (نظیر هاروارد، استنفورد و ….) و سازمانها و کسبوکارهای نوآور و برجستهی دنیا (IDEO, Google, Apple و ….) مورد استفاده قرار میگیرد.
وی بیان داشت: تجربههای بینالمللی بسیاری وجود دارد که تقویت نگرش طراحانه و این نوع تفکر در معلمها و دستاندرکاران حوزهی آموزش و پرورش، به تحولاتی مثبت و ارزشمندی در آموزش و پرورش در سطوح مختلف (کلاس، مدرسه، منطقه و …) منتهی شده است.
خاطر نشان می شود: توضیحات تکمیلی در مورد نگرش طراحانه و گزارشهایی از موضوعات و دستاوردهای معلمهای منطقه در مواجهه با چالشها و مسائل، در همین پایگاه خبری منتشر میشود.