به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو، محمدرضا عبدالرحیمی شامگاه یکشنبه در جلسه شورای ترافیک منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه این منطقه در حوزه ترانزیت، عبور و مرور و ترافیک متفاوت با نقاط دیگر و الگو می شود افزود: تصویر حمل و نقل منطقه آزاد ماکو تا گیت ورودی باید متفاوت، بهتر و الگویی برای سرزمین اصلی باشد.
وی با اذعان بر اینکه منطقه آزاد ماکو هنوز به معنای واقعی تبدیل به منطقه آزاد نشده است ادامه داد: به دلیل وسعت بسیار بالای منطقه به عنوان وسیعترین منطقه آزاد کشور، فقدان مطالعات جامع و کامل در بدو تاسیس منطقه و فراهم نکردن برنامه های اجرایی لازم برای توفیق منطقه در حد مطلوب انجام نشده لذا تمام مردم منطقه از موهبات منطقه آزاد برخوردار نیستند.
رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو برخورداری از زیرساخت های فیزیکی بویژه زیرساخت های حمل و نقل امور زیربنایی آب و برق و گاز و ارتباطات را از جمله ضروریت های موفقیت مناطق آزاد برشمرد و تصریح کرد: متاسفانه عفلت تاریخی جمهوری اسلامی در احداث جاده تبریز – بازرگان که در چند دهه اخیر نیز به آن توجه نشده مشکلاتی را در حوزه حمل ونقل ایجاد کرده بطوریکه بنابه اذعان همگان این جاده های ترانزیتی تبریز- بازرگان در شان جمهوری اسلامی ایران نیست .
این مقام مسئول افزود: علیرغم محدودیت های تجاری درشرایط تحریم با این حجم از تراکم ترانزیت مواجهیم و در وضعیت جریان عادی تجارت بین الملل این جاده ها پاسخگوی تقاضای حمل و نقل نخواهد بود.
عبدالرحیمی تصریح کرد: دولت اجازه دسترسی به منابعی را درجهت عمران و آبادنی به منطقه آزاد داده که خوشبختانه زیرساخت های حمل و نقل هوایی با احداث فرودگاه ماکو ایجاد شده و در زمینه احداث زیرساخت های حمل و نقل جاده ای نیز پروژه هایی در دست اجرا دارد.
وی با تاکید بر اینکه بیش از ۹۰ در صدر حمل ونقل منطقه از طریق جاده ها انجام می شود افزود: در آینده باتوجه به محدودیت های حمل و نقل دریایی استفاده از این جاده ها بیش از پیش خواهد شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ما از صرف بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت های جاده ای در منطقه آزاد ماکو خبر داد و اضافه کرد: از سال ۹۴ قرارداد احداث، تعریض و بهسازی جاده های منطقه منعقد شده و موضوع احداث آزاد راه و چهاربانده نمودن جاده ها در دستور کار سازمان منطقه آزاد قرار دارد.
وی ادامه داد: وضعیت جاده ها باید با رویکرد ایمنی کامل و استاندارد اصلاح شود تا بستر تخلفات رانندگی نیز فراهم نشود .
عبدالرحیمی با تاکید بر پیاده سازی شاخصه های ایمنی حمل و نقل در جاده های منطقه اذعان داشت: باید راه حل های بهینه (Optimal solution) را در ایمن سازی جاده ها انتخاب کنیم و برنامه ریزی های کوتاه مدت و میان مدت نسبت به ارتقای شاخص های حمل و نقل گام برداریم.
نماینده عالی دولت در منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه باید بهترین پلیس راهور را در منطقه داشته باشیم تصریح کرد: رعایت نظم، مقررات و قانون گرایی در رانندگی از جمله پارک خودروها نیازمند فرهنگسازی و تلاش بیشتر پلیس با اعمال قانون است و این تصویر کاملا متفاوت و بهتر می تواند به خارج از منطقه آزاد نشان دهد.
عیدالرحیمی اشتباهات کوچک را مقدمه ای برای اشتباهات و حوادث بزرگتر دانست و افزود: اعمال قانون و برخورد با متخلفان بخصوص در رانندگی مطالبه مردم منطقه است و باید در عین فرهنگسازی با تقویت پلیس از حضور بازدارنده آن استفاده کرد.
جلسه شورای ترافیک منطقه آزاد ماکو با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با موضوعات بررسی طرح های آرام سازی محور ماکو – مرگنلر، اجرایی کردن تصویب نامه جرایم تخلفات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در منطقه ، بررسی وضعیت سرعتگیرهای تعبیه شده در معابر درون شهری و برون شهری محدوده منطقه، بررسی ایمن سازی تقاطع کشمش تپه ، وضعیت راههای روستایی و وضعیت نگهداری راه های موجود ، بررسی ایمن سازی جاده مرگنلر – پلدشت جهت ادامه عملیات اجرایی برگزار شد.