پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

صدور بیش از 1200 مجوز فعالیت اقتصادی برای فعالیت های بازرگانی در منطقه آزاد ماکو

مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد ماکو  از صدور بیش از 1200 مجوز فعالیت اقتصادی برای فعالیت های بازرگانی در منطقه آزاد ماکو خبرداد و گفت: این مدیریت بعنوان یکی از شاخصه های اصلی توسعه منطقه آزاد ماکو  با هدف گسترش امور بازرگانی از طریق سیاست گذاری های تسهیل گر و بهبود فرآیندها از ابتدای سال 98  بیش از پیش فعال تر و روان تر شده است.

علی قنبری روز شنبه در گفت و گو با پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو افزود: مدیریت بازرگانی فعالیت های خود را در دو بخش بازرگانی داخلی و خارجی دنبال کرده که اهم اقدامات آن به شرح ذیل است: در حوزه بازرگانی داخلی و در راستا ی توسعه فضای کسب و کار، آیین نامه ماده 88 قانون نظام صنفی (نحوه تشکیل و فعالیت تشکل های صنفی در مناطق آزاد) را اجرا کرده است.

وی ادامه داد: در این راه با وجود مشکلات و ناهماهنگی ­ها، دسترسی­ های لازم در سامانه ایرانیان اصناف ایجاد و کمیسیون نظارت بر سازمان های صنفی هر سه شهرستان مستقر در محدوده این منطقه تشکیل و تصمیم گیری های مهمی در این کمیسیون ها گرفته شد. همچنین از زمان اجرای این آیین نامه پروانه های کسب الکترونیکی ایثارگری توسط سازمان صادر می­گردد. در حال حاضر سه اتاق اصناف که هر کدام دارای 9 اتحادیه صنفی می باشند در حوزه تشکیل و نظارت بر فعالیت واحدهای صنفی مشغول به فعالیت می باشند.

قنبری با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه ها در منطقه ساماندهی نشده بود افزود: لذا آیین نامه نحوه برگزاری نمایشگاه در سطح منطه تدوین و تقویم نمایشگاهی نیز برابر سیاست ها جاری پیش بینی گردید. به منظور تصمیم گیری در خصوص اجرای تقویم و درخواست های برگزاری نمایشگاه، کمیته نمایشگاهی تشکیل و با خرد جمعی در این باره تصمیمات لازم اتخاذ گردید.

مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد ماکو ادامه داد: از دیگر اقدامات مهم در حوزه بازرگانی داخلی می توان به مواردی همچون انجام کلیه وظایف تعیین شده در کمیته نوروز 98 به عنوان رییس کمیته تنظیم بازار و نظارت، برگزاری جلسات متعدد برای ساماندهی توزیع گاز مایع، بروز رسانی و تسهیل فرآیندهای بازرگانی داخلی، انجام کلیه مقدمات و هماهنگی های برگزاری انتخابات هیات مدیره و بازرسان اتحادیه های صنفی اشاره نمود. البته اقدامات متعدد دیگری نیز در این راستا صورت گرفته است در گزارشات دیگر به جزئیات آنها اشاره خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پیگیری و رفع مشکلات مالیاتی و ارزی فعالان اقتصادی مستقر در محدوده این منطقه از دیگر اقدامات تسهیل گر این مدیریت بوده است گفت: جهت بهره مندی فعالان اقتصادی منطقه از مزایای قانونی مناطق آزاد، از ابتدای سال 98 بیش از 1200 مجوز فعالیت اقتصادی برای فعالیت های تجاری، خدماتی، بانکداری، صنعتی، فنی و مهندسی و … صادر و تمدید شده است که این مجوزها مبنای هر نوع فعالیت در منطقه می باشد.

قنبری اظهار داشت:‌ اما در حوزه بازرگانی خارجی اقدامات مهمی در مدیریت بازرگانی صورت گرفته است. از جمله می توان به تدوین مشوق های صادراتی اشاره نمود که این تصمیم به منظور حمایت از واحد های تولیدی و تجاری فعال منطقه جهت بازاریابی بین المللی محصولات تولیدی منطقه و حتی کشور بوده است. حمایت در زمینه های مختلف مثل پرداخت کمک هزینه برای حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی، هزینه های بازاریابی، تبلیغات در بسترهای بین المللی و … می باشد که در تلاش هستیم تا این حمایت ها بیشتر از گذشته بوده و موجب حضور فعالان اقتصادی در بازارهای جهانی شود.

وی گفت: نخستین میز ملی لجستیک ایران در تاریخ های 17 و 18 تیر ماه به میزبانی سازمان منطقه آزاد ماکو و با مشارکت وزارت راه و شهرسازی، شرکت راه آهن، سامانه کشوری کسب و کار، انجمن پایانه داران بنادر ایران، انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، انجمن لجستیک ایران، انجمن شرکت های صنعت پخش، موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، دبیرخانه جایزه ملی لجستیک و زنجیره تامین با حضور بیش از 100 نفر شرکت کننده در منطقه آزاد ماکو برگزار در این همایش نقش و جایگاه منطقه آزاد ماکو در نظام لجستیک کشور و منطقه بررسی و فرصت ها و مزیت های آن مورد بررسی قرار گرفت. ماکو با توجه به موقعیت جغرافیایی اش می تواند سهم خوبی از جریانات تجاری منطقه را کسب کند. در میز لجستیک ایران چگونگی نقش آفرینی ماکو در محورغرب- شرق و جاده ابریشم جهان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مدیربازرگانی سازمان منطقه آزاد ماکو ادامه داد:‌در سال ۹۸ مسئولیت کمیسیون های مشترک اقتصادی به مدیریت بازرگانی واگذار شد و این مدیریت با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی صاحب نظر در این حوزه و بررسی جوانب همکاری های دو جانبه و چند جانبه پیشنهادات بسیار خوبی را ارئه کرد تا موجبات گسترش بازار و امکان نفوذ در آنها  از طریق این توافقات فراهم گردد که از جمله آنها میتوان به پیشنهاد ایجاد بازار اختصاصی در ارمنستان برای محصولات تولیدی منطقه، چگونگی فروش نفت خام به منظور دور زدن تحریم­ها، جذب صنایع بسته­بندی و همکاری با انجمن صنایع بسته­بندی کشور ترکیه، توسعه همکاری با سازمان اکو و اتحادیه اوراسیا و ایجاد کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان اشاره کرد.

وی از دیگر اقدامات مهم در بخش بازرگانی بین الملل که توسط مدیریت بازرگانی انجام شده است را برگزاری همایش توسعه صادرات، مکاتبه با رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای هدف، شناسایی و ارزیابی بازارهای هدف صادراتی و ارائه آن به فعالان اقتصادی بر شمرد و ادامه داد:  حضور در همایش اتحادیه اوراسیا، بروز رسانی و تسهیل فرآیندهای بازرگانی بین المللی، بررسی و تدوین پروپوزال برگزاری همایش هوشمندسازی حمل و نقل با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران، برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم جهت توسعه صادرات فرش دستباف منطقه آزاد ماکو  از دیگر اقدامات این مدیریت است.

قنبری همچنین از صدور و تمدید بیش از 80 کارت بازرگانی در سال ۹۸ خبر داد و گفت : این کارت ها باهمکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه صادر شده است تا فعالان اقتصادی بتوانند در کل مناطق آزاد و سایر گمرکات کشور به امر صادرات و واردات فعالیت داشته باشند.

مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد ماکو در پایان اذعان داشت: پس از الزام ثبت سفارش برای کالاهای وارده و صادره مناطق آزاد، بررسی پیش فاکتورها در سامانه سیفام بر عهده مدیریت بازرگانی بوده است که نهایت تلاش برای تسریع در فرآیند و دقت در ثبت سفارش ها سر لوحه کار این مدیریت قرار گرفته است. در این راستا تعداد بیش از 500 پرونده بررسی و فرآیندهای مربوطه انجام شده است. درخواست های شیما از طریق سامانه مذکور نیز مورد بررسی و اعلام نظر قرار گرفته است.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین