پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

کتیبه ۲۷۰۰ ساله اورارتویی قلعه بسطام به میراث فرهنگی ماکو اهدا شد

 يك كتيبه ميخي متعلق به دژ بسطام مربوط به ۲۷۰۰ سال پیش و دوره اورارتويي  از سوي يك شهروند نیک اندیش و خیًر ماكويي به ميراث فرهنگي اين شهرستان اهدا شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان منطقه آزاد ماکو،  اين اثر تاریخی فرهنگي با توجه به ابعاد آن، دومين كتيبه قلعه بسطام به شمار مي رود که توسط آقای حسین احمدزاده در حین عملیات عمرانی شرکت آب منطقه ای در محدوده حوزه قلعه شهرتاریخی بسطام چایپاره کشف و به وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اهدا شد.
حسین احمدزاده کاشف این اثر تاریخی در گفت و گو با پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو  با اشاره به اینکه اين كتيبه از ارزش زيادي در مطالعات باستان شناختي برخوردار است افزود: متن نگاشت ميخي آن هم اكنون در پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي در دست ترجمه بوده و به زودي اطلاعات علمي اين كتيبه در دسترس علاقه مندان قرار مي گيرد.
وی گفت: قلعه بسطام دومين سكونتگاه بزرگ تمدن اوراتويي است كه در فاصله 10 كيلومتري غرب شهر قره ضياالدين، مركز شهرستان چايپاره و جنوب منطقه آزاد ماکو قرار دارد.
 احمدزاده اضافه کرد: این اثر در حین خاک برداری از محوطه سد آق چای کشف شده که به نظر میرسد در طول تاریخ در اثر سیلاب به این منطقه هدایت شده بود.
وی گفت: حفاظت از آثار تاريخي به عنوان سندهايي ماندگار براي داشتن تصويري شفاف از زندگي گذشتگان بسيار با اهميت است و همانگونه که ما شهروندان در حفاظت و اهدای آن به میراث فرهنگی وظیفه خود را انجام می دهیم انتظار می رود مسئولین و متولیات تاریخ و فرهنگ نیز بیش از پیش در این خصوص اهتمام بورزند.
این خیًر نیک اندیش افزود: همانگونه که مردم باید از اهمیت حفاظت و حراست از آثار تاریخی به عنوان سند هویت تاریخی خود آشنا شوند مدیران میراث فرهنگی و گردشگری نیز در احیا، حفظ و معرفی آثار به جهانیان باید بیشتر تلاش کنند.
پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین