پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

بازگشایی مرز بازرگان؛ فرصتی دوباره برای رونق تجارت خارجی ایران

مرز بازرگان در استان آذربایجان غربی عنوان مهمترین مرز زمینی کشور را در سال های طولانی گذشته به خود اختصاص داده که پس از وقفه‌ای سه و نیم ماهه به علت شیوع بیماری کرونا فعالیت دوباره یافته است.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو  بازگشایی این مرز زمینه افزایش تجارت مرزی ایران با ترکیه و البته کشورهای اروپایی فراهم  می کند؛ امری که می تواند فرصتی دیگر برای رونق تجارت خارجی و افزایش صادرات غیرنفتی کشور باشد.

اوایل اسفند سال گذشته بود که مسئولان مرزی کشور ایران و ترکیه، مرزهای خود را در راستای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا بستند که این امر شامل همه مرزهای سه گانه ایران با این کشور شامل بازرگان ماکو، سرو ارومیه و رازی خوی شده بود.

در این بین، مرز بازرگان از اهمیت بسیار بالایی برای کشور و آذربایجان غربی برخوردار است و بسته شدن آن، مانع تجارت صدها میلیون دلاری بین ۲ طرف ایران و ترکیه شد که در راستای حل این مشکل، تلاش ها برای بازگشایی هرچه سریع تر این مرز مهم با سرعت بیشتری انجام شد.

پس از توافق ۲ طرف ایران و ترکیه، مرز بازرگان در سریع ترین زمان ممکن و با فروکش کردن نسبی موج شیوع بیماری کرونا در این ۲ کشور در نیمه خرداد بازگشایی شد که انعکاس خبری قابل توجهی نیز در رسانه های مختلف منطقه ای و حتی جهانی داشت که همین امر نشان دهنده جایگاه بازرگان در تجارت بین المللی دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو که مرز بازرگان در این منطقه فعال است، در خصوص جایگاه آن در تجارت بین المللی کشورمان گفت: سالانه از طریق مرز بازرگان بیش از ۲۶ میلیارد دلار ترانزیت خارجی صورت می‌گیرد و بازگشایی مجدد این مرز برای اقتصاد ملی و بین‌المللی و جامعه محلی امری ضروری بوده است.

محمدرضا عبدالرحیمی افزود: بعد از پیگیری‌های مکرر از مراجع ملی و دستور رییس جمهوری و همچنین تماس تلفنی روسای جمهوری ایران و ترکیه، مرز بازرگان اواخر هفته گذشته بازگشایی شد که این امر اثر بسزایی در توسعه مبادلات بین المللی کشور دارد.

عبدالرحیمی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های جغرافیایی و اقتصادی منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور، استقرار مرز بازرگان است که اثرگذاری بسیار زیادی در تجارت و تردد مسافر دارد.

وی بیان کرد: مردم و جامعه محلی که در خدمت اقتصاد ملی به تسهیل‌گری تجارت در این منطقه نیز مشغول هستند، قطعا از این بازگشایی نفع خواهند برد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو اضافه کرد: باید با تمام توان و تسهیل گری و تسریع در امر پردازش بار و مسافر، بیش از ۱۰۰ روز عقب افتادگی را در حوزه تجارت بین المللی جبران کنیم.

عبدالرحیمی تاکید کرد: پیش از شیوع بیماری کرونا، روزانه از این مرز افزون بر یک‌هزار کامیون تردد داشت و امیدواریم با تسهیل و تسریع در فرایندها و ایفای نقش موثر همه دستگاه‌ها به‌ویژه گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان پایانه ها بتوانیم این رقم را  به یک‌هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار کامیون در روز افزایش بدهیم.

*فعالیت 24 ساعته مرز بازرگان

مدیر گمرک بازرگان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: با توجه به پیگیری‌های مکرر رییس جمهوری و رییس کل گمرک ایران، خوشبختانه شاهد بازگشایی مجدد مرز بازرگان هستیم و این مرز طبق روال قبلی به‌صورت ۲۴ساعته فعالیت خود را ادامه خواهد داد.

صادق نامدار ادامه داد: در بازدید میدانی که مدیرکل گمرک گوربولاغ ترکیه از گمرک بازرگان داشت، مقرر شد تا با رعایت پروتکل های بهداشتی کامیون ها بدون محدودیت، وارد و خارج شوند.

نامدار افزود: همچنین همه ۱۳ رویه تجاری گمرک از امروز در خدمت تجار و بازرگانان است.

وی بیان کرد: طبق مذاکرات انجام شده با مدیرکل گمرک گوربولاغ ترکیه، مشکل ورود و خروج مسافر نیز در سریع ترین زمان ممکن رفع خواهد شد تا زمینه حل مشکلات شهروندان ۲ طرف مرز فراهم شود.

*تجارت دوباره کشور با بازگشایی بزرگترین مرز زمینی

نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: بزرگترین مرز زمینی کشور متاسفانه به دلیل شیوع ویروس به حالت تعطیل در آمده بود که بازگشایی آن، اثر بسزایی در رشد تجارت منطقه، استان و کشور خواهد داشت.

محمد علی‌پور افزود: این مرز به عنوان کریدور ترانزیتی ایران به آسیا و اروپاست و نقش مهمی در انتقال کالاها ایفا می کند.

علی پور ادامه داد: فشارهای زیادی از همه جهت برای بازگشایی مرز بازرگان وجود داشت و طی روزهای اخیر، تماس تلفنی دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران با رییس جمهوری ترکیه نتیجه داد و این مرز بازگشایی شد که باید از این تلاش بی وقفه قدردانی کرد.

بزرگترین مرز زمینی کشور بعد از سه ماه و نیم تعطیلی با حضور مدیران‌کل گمرکات بازرگان و گوربولاغ ترکیه، نماینده مردم ماکو در خانه ملت، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را آغاز کرد.

گمرک بازرگان و شهرستان ماکو در مجاورت مرز ایران با کشورهای ترکیه و جمهوری‌آذربایجان قرار دارد؛ مرزهای جمهوری اسلامی در این منطقه و با این کشورها به ترتیب ۱۳۰ و ۱۴۰ کیلومتر است.

این گمرک در سال ۱۳۰۵ شمسی تاسیس شد و تنها مرز بین‌المللی بین ۲ کشور ایران و ترکیه به شمار می‌رود که به صورت ۲۴ ساعته در حال فعالیت است.

ایران سه مرز رسمی با ترکیه دارد که همه آنها شامل بازرگان ماکو، سرو ارومیه و رازی خوی در آذربایجان غربی قرار دارد؛ سرو نیز پس از شیوع بیماری کرونا به طور کامل بسته شده ولی تردد محدود ریلی از مرز رازی در این مدت بین ۲ کشور ایران و ترکیه صورت گرفته است.

**گزارش از: حمید قاسمی

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین