پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

مطالعات طراحی مسیر ریلی تبریز – کارس بزودی به اتمام می رسد

معاون لجستیک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: مطالعات فاز اول طراحی مسیر اتصال ریلی تبریز به کارس (قارص) کشور ترکیه در مراحل پایانی قرار داشته و فاز نخست این مطالعات حاوی طراحی کریدور مسیر ریلی تا آخر شهریور ماه سال جاری به اتمام رسیده و جهت تصویب به مراجع ذیصلاح و طرف ترک ارایه می شود.

مهدی صفری مقدم در گفت و گو با پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو با اشاره به تفاهم نامه منعقده بین دو کشور ایران و ترکیه در خصوص اتصال ریلی تبریز – کارس افزود: بر مبنای مطالعاتی که راه آهن کشور ترکیه در خصوص طراحی مسیر ریلی انجام داده است، دو نقطه اتصال را پیشنهاد داده اند که یکی چشمه ثریا و دیگری محدوده مرز سه جانبه ایران، ترکیه و نخجوان است که این موضوع هم اکنون در حال بررسی توسط منطقه آزاد ماکو و شرکت راه آهن ج.ا.ا. می باشد.

وی با بیان اینکه بعد از انجام مطالعات بین چندین کریدور ریلی از تبریز به چشمه ثریا نهایتا دو کریدور به عنوان گزینه های نهایی انتخاب مسیر مورد تایید قرار گرفته است ادامه داد: بر اساس این مطالعات نخستین گزینه، کریدور تبریز-صوفیان- مرند- مراکان-مرگنلر – یولاگلدی و چشمه ثریا بوده و دومین گزینه کریدور تبریز- صوفیان – تسوج- شکریازی- خوی – مراکان – مرگنلر- چشمه ثریا می باشد که مراحل بررسی های نهایی و انتخاب گزینه برتر از میان این دو کریدور در دست انجام است و طی یکی دوماه آینده یکی از این مسیرها انتخاب و جهت تصویب به مراجع ذیربط ارایه خواهد شد.

صفری مقدم از بازدید تیمی متشکل از اداره کل راه آهن آذربایجان،‌ دفترفنی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی شرکت راه آهن، مهندسین مشاور ذیربط و معاونت لجستیک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو از جزئیات مسیر این ۲ کریدور طی روزهای گذشته خبر داد و اظهار داشت: این مسیر ریلی از دهکده لجستیک واقع در محدوده فرودگاه ماکو عبور می‌کند که در آینده نقش محوری در توسعه اقتصادی منطقه آزاد ماکو و تبدیل آن به هاب لحستیک ملی و بین المللی ایفا خواهد کرد.

معاون لجستیک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو خاطر نشان ساخت: بر اساس توافقات انجام شده با طرف ترک، مسیر ریلی تبریز-کارس بطول تقریبی 300 کیلومتر در خاک ایران و 200 کلیومتر در خاک ترکیه بصورت برقی در دوخط با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت طراحی خواهد شدو علاوه بر توسعه تجارت و تبادلات ریلی بار و مسافر بین ایران و ترکیه تسهیل ترانزیت ریلی بار از چین به اروپا و بالعکس و ارتقاء سهم دو کشور از تبادلات تجاری بار شرق -غرب یکی از اهداف کلیدی از ایجاد این مسیر ریلی است که برای اجرای آن ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین