پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

حل معضل صفهای طولانی کامیون در بزرگترین مرز زمینی کشور

یکی از معضلات مهم و اساسی مرز بازرگان به عنوان بزرگترین مرز زمینی کشور، نبود تیرپارک به عنوان محل پارک کامیون‌ها و اسکان رانندگان از اقصی نقاط جهان بوده که این مشکل به همت سازمان منطقه آزاد ماکو و با همکاری بخش خصوصی حل و گام مهمی در راستای رفع آن برداشته شده است.

یکی از مشکلاتی که امروزه رانندگان ماشین های سنگین در مرز بازرگان با آن دچار هستند، نبود یک تیرپارک مناسب برای توقف در زمان افزایش تردد کامیون‌ها و ایجاد صف طولانی در این مرز است.

این صف در برخی موارد به کیلومترها افزایش می‌یابد که زمینه ایجاد مشکل را برای رانندگان، اقلام واقع در تریلی‌ها و همچنین عابران از این مسیر را فراهم می‌کند.

این صفهای طولانی باعث اخلال در ترافیک جاده ای منتهی به شهر بازرگان و جامعه محلی نیز شده و مشکلاتی از جمله تصادف و مسائل دیگر را برای رانندگان رقم زده است.

ایجاد و احداث یک تیر پارک در بزرگترین منطقه آزاد و مرز زمینی در دروازه ورودی کشور ترکیه و اروپا، نیاز اساسی و خواسته به جا و از زیر ساخت‌های مهم لجستیکی بوده و این امر سبب شده که بخش خصوصی با مشارکت سازمان منطقه آزاد ماکو طرحی برای پارک تریلرها ارائه کند که احداث آن طی روزهای آتی به اتمام می‌رسد.

***فعالیت ۲ هزار کامیون‌دار در منطقه آزاد ماکو

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به قرار گرفتن بزرگترین منطقه آزاد کشور در دروازه ورودی اروپا و کشور ترکیه که از لحاظ تردد مسافر، تجارت بازرگانی و ترانزیت خارجی و بین المللی از جمله مرزهای رده نخست کشور محسوب می شود،  ایجاد زیرساخت هایی برای توسعه فعالیت های مبادله خارجی از ضرورت های منطقه به شمار می رود.

محمدرضا عبدالرحیمی ادامه داد: هم اینک ۲ هزار کامیون‌دار و ۲۱ شرکت حمل و نقل بین المللی در منطقه آزاد ماکو فعالیت می‌کنند که طبق آمار، ۳۵ درصد حمل و نقل بین المللی کشور توسط این شرکت‌ها صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در زیرساخت‌های مربوط به لجستیک و حمل و نقل بین المللی در محدوده منطقه آزاد ماکو دستور کار جدی در این سازمان است، اضافه کرد: استانداردسازی و توسعه راه‌ها و جاده های واقع در محدوده منطقه،  از عمده فعالیت‌های منطقه آزاد ماکو بوده که در این راستا ۵۰ کیلومتر از مسیر سنتی ترانزیت منطقه در حال تبدیل شدن به بزرگراه است که در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو اضافه کرد:  زیرساخت‌های دیگر لجستیکی از قبیل احداث تیر پارک‌ها و مجموعه ‌های لجستیکی شامل انبار که از طریق سازمان و با مشارکت بخش خصوصی از گذشته شروع شده، در حال انجام است که نمونه بازر آن مجموعه لجستیکی “آنا وطن” بوده که در حال آماده‌سازی است و طی روزهای آینده شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

عبدالرحیمی تصریح کرد: با افتتاح مجموعه “آنا وطن” ظرفیت قابل توجه پارک تریلی‌های ترانزیتی را شاهد خواهیم بود که این مجموعه ظرفیت پذیرش شبانه روزی بیش از ۵۰۰ کامیون را دارد و باعث می‌شود تا صف کامیون ‌ها را دیگر شاهد نباشیم.

وی همچنین ایجاد دهکده بین‌المللی لجستیک در منطقه را ضروری برشمرد و گفت: این دهکده می تواند در نقش آفرینی انتقال تجارت بین المللی و لجستیک بین المللی سهم کشورمان را افزایش دهد.

***تسهیل ورود رانندگان به گمرک بازرگان با احداث تیرپارک

معاون لجسیتک و حمل ونقل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز در این خصوص گفت: این پایانه در گام اول طرح ساماندهی مجموعه پایانه مرزی کشور بوده و با تسهیل تردد در مرز، بهبود ترافیک را به همراه دارد.

مهدی صفری مقدم ادامه داد: هدف از ایجاد این تیرپارک حذف صف‌های طولانی در جاده‌های منتهی به گمرک بازرگان است تا رانندگان بتوانند با رفاه و امنیت بیشتر به گمرک بازرگان وارد و از کشور خارج شوند.

وی اضافه کرد: با اتمام و بهره برداری از این تیرپارک، ایمنی جاده‌ها بالا رفته و هیچ گونه ترافیک جاده ای هم نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد: با راه اندازی این تیرپارک جدید، زمینه ارتقای بیش از پیش تجارت مرزی در بازرگان و افزایش درآمدهای کشور را شاهد خواهیم بود که در توسعه صادرات غیرنفتی بسیار موثر است.

***۵۵۰ کامیون ظرفیت تیرپارک جدید بازرگان

مدیرعامل شرکت آنا وطن منطقه آزاد ماکو نیز شروع احداث این مجموعه را در سال ۱۳۹۵ ذکر کردو گفت: این مجموعه تا اواخر تیرماه برای بهره برداری اولیه آماده می‌شود.

علی مهدی‌زاده اضافه کرد: برای احداث این مجموعه از ابتدا تاکنون ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی اشتغال‌زایی مستقیم این مجموعه را ۳۰ نفر عنوان کرد و افزود: با راه اندازی رستوران و بوفه، این تعداد به ۵۰ نفر خواهد رسید.

وی بیان کرد: در این مجموعه همزمان ۵۵۰ کامیون می تواند از خدمات آن بهره مند شود که صف کامیون ها را در مرز که در برخی موارد به کیلومترها می‌رسد، صفر خواهد کرد.

مساحت منطقه آزاد ماکو حدود پنج هزار کیلومتر مربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، حدود ۲۰۰ هزار نفر است که با این آمار، این منطقه عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور را به خود اختصاص داده و در بسیاری محافل مرتبط به عنوان “شانگهای ایران” شناخته می‌شود که باید برای رسیدن به اهداف این حوزه، شاهد تلاش بیشتر مسووولان باشیم.

ماکو یکی از شهرهای شمالی آذربایجان‌غربی است که در مجاورت کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان قرار دارد و به ترتیب دارای ۱۳۰ و ۱۴۰ کیلومتر مرز مشترک با این کشورهاست.

گزارش : حمید قاسمی

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین