پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

◀️ منطقه آزاد ماکو بسترساز راهبرد عملیاتی پیوند اقتصاد ملی با اقتصاد کشورهای همسایه

محمدرضا عبدالرحیمی روز جمعه در جلسه ای که همزمان با بازدید سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان از منطقه آزاد ماکو برگزار شد، گفت:‌ بازدید میدانی سفیر جدید کشورمان در آذربایجان از ظرفیت های مناطق آزاد انزلی،‌ ارس و ماکو که به نوعی در همسایگی با کشور محل ماموریت جدید ایشان قراردارند بیانگر درایت و فرهیختگی ناشی از سالها تجربه دیپلماسی و تدبیرگری سخنگوی وزارت امور خارجه و سفیر منتخب کشورمان می باشد کما اینکه ایشان در راستای مصالح و منافع ملی کشور در عرصه های بین المللی نیز در کسوت سخنگویی طی این سالها ایفای نقش کرده اند.

وی ضمن تبریک روز خبرنگار به فعالان عرصه رسانه به عنوان رکن چهارم مردم سالاری افزود: سفیر جدید ایران در آذربایجان نیز خودشان در عرصه خبر و اطلاع رسانی فعالیت داشته و به واسطه مسئولیت سخنگویی وزارت امور خارجه، همکاری تنگاتنگ با خبرنگاران عزیز داشت که جا دارد این روز را هم به فعالین عرصه خبر تبریک عرض نمایم و امید آن دارد که آگاهی بخشی توام با امانت داری، صداقت و حقیقت گویی هم در عرصه های بین المللی و هم در عرصه های ملی منجر به انسجام ملی و تامین حداکثری منافع ملی کشور در تمام عرصه ها گردد.

عبدالرحیمی با تاکید بر گسترش تعاملات تجاری ایران و آذربایجان به واسطه قرار گیری مناطق آزاد در جغرافیای متصل به این کشور اظهار داشت: علیرغم هم پیوندی فرهنگی و جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان حجم تبادلات تجاری بین دو کشور از حدود ۱۴ میلیارد دلار واردات جمهوری آذربایجان بسیار کمتر از حد انتظار است و امیدواریم با حضور آقای موسوی در ماموریت جدید شاهد افزایش تعاملات اقتصادی دو کشور در همه بخشهای صنعت، کشاورزی و خدمات باشیم.

وی با تبیین اهداف کلان مناطق آزاد در کمک به تقویت اقتصاد ملی و پیوند آن با اقتصادهای منطقه ای و بین المللی اظهار داشت: فهم و تعریف مشترک مدیران دولتی و نخبگان فکری جامعه در سیاستگذاری های توسعه ای مناطق آزاد در کنار دیگر ضروریات و بایدها از الزامات توفیق مناطق آزاد است که سفیر جدید کشورمان در باکو از این ممیزه ضروری در نگاه به مناطق آزاد برخوردار می باشد و از این جهت منطقه آزاد ماکو آماده نقش‌آفرینی در توسعه روابط کشورمان با کشورهای همسایه بویژه جمهوری آذربایجان و البته جمهوری ترکیه می باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در ادامه به تبیین ظرفیت های سرمایه گذاری و فرصت های کسب و کار منطقه آزاد ماکو پرداخت و اظهار داشت: لجستیک و حمل ونقل، کشاورزی دامپروری و شیلات،‌ معدن و صنایع معدنی، و صنایع مزیت گیرنده از جغرافیا و موقعیت منطقه و گردشگری طبیعت از جمله محورهای توسعه منطقه می باشد که برای بهره گیری از آنها آماده پذیرش سرمایه گذاران داخلی و خارجی بویژه از کشورهای همسایه هستیم.

وی افزود:‌ مطالعات طراحی مسیر اتصال ریلی تبریز به کارس ترکیه از مسیر منطقه آزاد ماکو در مراحل پایانی قرار دارد که می توان از آن به عنوان شاهراه جدید مزیت دار ارتباطی چین و هند با اروپا نام برد.

عبدالرحیمی با بیان اینکه هم اکنون ۲۰ هزار نفر در بخش کشاورزی و دامپروری منطقه آزاد ماکو مشغول به کارند افزود: مدرنیزاسیون و صنعتی سازی این کسب وکارها و ایجاد کشت و صنعت های بزرگ با حضور سرمایه گذاران عمده در دستور کار جدی سازمان منطقه قرار دارد. همچنین در موضوع شیلات به واسطه قرارگیری بخش عمده ای از رودخانه ارس در منطقه آزاد ماکو هم اکنون سالانه بیش از ۵۳۰۰ تن محصولات شیلاتی یعنی یک هفتم تولیدات دریای خزردر این منطقه بهره برداری می شود و قطعا این ظرفیت برای افزایش بسیار بالاتر بوده و نیاز به سرمایه گذاری های جدید در این بخش نیز هستیم.

وی با بیان اینکه سازمان منطقه آزاد ماکو تاکنون بیش از ۷هزار میلیارد ریال در راستای ایجاد، تکمیل و توسعه امور زیربنایی و زیرساختی و خدمات عمومی از محل درآمد خود هزینه کرده است تصریح کرد: زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری خارجی در منطقه آزاد ماکو به سرعت در حال تکمیل هست و این منطقه در صورت گشایش ها در تعاملات بین المللی کشور می تواند با حضور سرمایه گذاران خارجی، نقش مهمی در تقویت اقتصاد ملی ایفا نماید.
رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو حجم تجارت خارجی ایران با آذربایجان را اندک دانست و اظهار داشت: در ۵ ماهه نخست سال گذشته بالغ بر ۲۴ میلیون دلار صادرات از مرز پلدشت به نخجوان را شاهد بودیم که امسال این رقم به ۹ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است.
وی افزود: سال گذشته بالغ بر۵۰ میلیون دلار صادرات از مرز پلدشت به نخجوان صورت گرفته و این درحالی است که از مرز بازرگان بالغ بر۶ میلیارد دلار صادرات (با احتساب دو میلیارد دلار صادرات گاز) به ترکیه و نزدیک به ۲۶ میلیارد دلار ترانزیت خارجی صورت گرفته است.
عبدالرحیمی در پایان ابراز امیدواری کرد: سازمان منطقه آزاد ماکو در تعامل نزدیک و اثربخش با سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو و آنکارا در راستای راهبرد برون گرایی و تعامل موثرکشور با اقتصاد جهانی بتواند نقش خود را در پیوند اقتصاد ملی با کشورهای همسایه به خوبی ایفا کند.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین