پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

خوشامدگویی مناطق آزاد به سرمایه‌گذاران

در بیست و سومین هفته افتتاح طرح‌های ملی و توسعه ای، ۵۸ طرح مهم درمناطق آزاد و ویژه اقتصادی به بهره‌برداری رسید. این طرح های ملی با مجموع سرمایه‌گذاری ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، ۴۳۴ میلیون یورو و ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار افتتاح شد.

حسن روحانی در مراسم بهره برداری رسمی از این طرح‌های ملی، صادرات ۱۳۴ میلیارد دلاری از مناطق آزاد و ویژه کشور طی سال های فعالیت دولت تدبیر و امید را بیانگر آغاز تحرکی جدید در این مناطق برشمرد و از استانداران و مدیران مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خواست همه تلاش خود را برای تسهیل سرمایه‌گذاری در این مناطق بکار بگیرند.

رئیس جمهوری افزود: الحمدلله امروز در بیست و سومین هفته شاهد افتتاح در مجموع حدود ۱۵هزارمیلیارد تومان هستیم که این به معنای زنده بودن و تحرک کشور و طی مسیر سرافرازی و رشد و توسعه از یک سو و از سوی دیگر، به معنای شکست امریکا است.

رئیس جمهوری گفت: ایران اسلامی با داشتن منابع بسیار عظیم، آب و هوای متنوع و شرایط سهل برای سرمایه‌گذاری، برای سرمایه‌گذاران مکانی ارزشمند و جذاب است و همه استانداران و مدیران مناطق آزاد و ویژه این آمادگی را دارند که سرمایه‌های داخلی و خارجی را جذب کنند.

روحانی با اشاره به بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی به سران قوا برای تقویت تولید در کشور و رفع موانع گفت: باید همه امکانات لازم را در اختیار سرمایه گذار بگذاریم و موانع تولید را در سال جهش تولید برداریم.

رئیس جمهوری تأکید کرد: مناطق آزاد ما در سراسر کشور و همچنین مناطق ویژه ما از آغاز دولت تدبیر و امید در سال ۹۲ چهره دیگری به خودش گرفته است.

وی افزود: این مناطق در شرایط تحریم اقتصادی می‌توانند نقش بسیار خوبی را برای حل مشکلات ایفا کنند و در زمینه بانکداری، بیمه و در زمینه انبارداری، امروز شاهد این بودیم که در منطقه قشم یک منطقه مهم صادرات فرآورده نفتی افتتاح شد و این برای پهلوگیری کشتی‌ها در این منطقه بسیار مهم است برای اینکه بتوانند سوخت خودشان را بگیرند و همچنین برای صادرات فرآورده‌های نفتی و همچنین شاهد این بودیم که در این مناطق آزاد، گلخانه‌های بسیار ارزشمند و مهمی را در دست ساخت و افتتاح داریم.

روحانی اظهار کرد: درمیان طرح‌ها شاهد یک گلخانه ۸۰ هکتاری در منطقه آزاد ارس با سیستم هیدروپونیک بودیم که یکی از بزرگترین طرح‌های گلخانه‌ای در منطقه خاورمیانه است و طرح‌های گلخانه‌ای می‌تواند هم اشتغال خوبی برای ما و هم برای صادرات نقش بسیار داشته باشد و این گلخانه، گلخانه‌ای است که اکثر محصولات آن صادراتی خواهد بود.

وی ادامه داد: بنابراین امروز مناطق آزاد ما تحرک جدیدی به خود گرفته، در گذشته مناطق آزاد صرفاً به عنوان گردش‌ محور و یا تجارت‌محور دیده می‌شد اما امروز این همه کارخانه‌ افتتاح می‌شود و در یکی از مناطق آزاد اعلام شد که ۳۲۰ مرکز صنعتی تا حالا افتتاح شده است و همچنین ادامه دارد بنابراین مراکز تولیدکننده هستند و کارها و تولیدات این مراکز تولیدکننده می‌تواند به خارج و داخل صادر شود.

رئیس جمهوری یادآور شد: در مناطق آزاد و ویژه از سال ۹۲ تا ۹۸ یعنی در طول ۶ سال ۱۳۴ میلیارد دلار از کل این مناطق صادرات به خارج و صادرات به داخل بوده است البته مجموعاً در داخل خیلی زیاد نیست و حدود ۳۰ میلیارد است و بیشتر اینها به خارج صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با شرایطی که مناطق آزاد دارد که از برخی از مقررات معاف هستند، مناطق بسیار ارزشمندی برای سرمایه‌گذاران است و به همه آنهایی که می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند تأکید می‌کنم، مناطق آزاد در ۷ منطقه و مناطق ویژه اقتصادی به آنها خوش‌آمد می‌گوید و آنها می‌توانند با شرایط سهل‌تری سرمایه‌گذاری کنند.

روحانی همچنین گفت: گاهی‌ بعضی از سرمایه‌گذارها نسبت به زمین و تسهیلات دیگر، گله‌مندند که ما باید همه امکانات لازم را در اختیار سرمایه‌گذار بگذاریم. موانع تولید را برداریم مخصوصاً امسال که سال جهش تولید است و مقام معظم رهبری مجدداً در هفته دولت تأکید کردند که سه قوه باید برای رفع موانع تولید دقت کنند و تسهیلات لازم را فراهم کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط خاص و ویژه کنونی در عرصه جهانی و جهان اسلام اشاره کرد و افزود: از یک طرف صهیونیست‌ها در منطقه مشغول توطئه هستند و متأسفانه برخی کشورهای مسلمان و عرب منطقه که باید نسبت به مسأله فلسطین حساسیت داشته باشند، اغفال می‌کنند و اذناب‌شان هم همزمان مسیر توطئه و اهانت به پیامبر اسلام را در برخی مجلات، بازآفرینی می‌کنند که همه اینها بدان معنا است که در یک شرایط حساسی در دنیا هستیم و باید از ایران، منافع اسلام و ارزش‌هایمان به خوبی دفاع کنیم.

 جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با محوریت بخش خصوصی

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: براساس سیاست‌های توسعه‌ای مناطق آزاد، از دی ماه سال ۹۸ تا پایان دولت تدبیر و امید ۵۹۸ طرح عمرانی و سرمایه‌گذاری به ارزش ۵۵ هزار میلیارد تومان معادل (سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو) و اشتغالزایی ۱۰۲ هزار نفر به بهره برداری رسیده و مابقی تا پایان دولت بهره برداری می‌شود.

مرتضی بانک در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهوری افزود: این طرح‌ها با حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، تکمیل زیرساخت‌ها با هدف توسعه تولید و تجارت، توسعه صادرات در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، به بهره برداری رسیده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: منطقه ویژه اقتصادی پیام با وسعت سه هزارو ۶۰۰ هکتار با بهره‌مندی از زیرساخت‌های مناسب تولید و لجستیک موفق به رشد پنج برابری اشتغال و ۲۰ برابری جذب سرمایه‌گذار در این دولت شده است.

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین