مدیر توسعه گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: استانداردسازی کیفیت خدمات تاسیسات گردشگری به استناد ماده ۱۹ آیین نامه چگونگی اداره اماکن عمومی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و به منظور ارتقای کمی و کیفی خدمات و ترغیب و تشویق سرمایه گذاران و بهره برداران تاسیسات گردشگری منطقه آزاد ماکو در ارائه خدمات و سرویس با کیفیت برتر شروع شده است.
به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو عبداله زاده در حاشیه بازدید میدانی مدیر و ارزیاب عامل تطبیق و استانداردسازی از مراکز اقامتی منطقه آزاد ماکو، افزود: مراکز اقامتی سطح منطقه براساس استانداردهای مشخص در حوزه های مختلف فنی، خدماتی، ایمنی، بهداشت و … از سوی عامل تطبیق و استانداردسازی و تحت نظارت سازمان منطقه آزاد ماکو ارزیابی می شوند و براساس ارزیابی های انجام شده درجه بندی خواهند شد.
شایان ذکر است: استاندارد سازی برای کالا یا محصول از قرنها پیش مرسوم بود، اما در قرن بیست و یکم به خصوص در دهه اخیر با توجه به حجم گسترده نیاز و استفاده مردم به خدمات همچون تاکسی ، نظافت ساختمان، تعمیر اتومبیل، شرکتهای توریستی، مراکز دانشگاهی، سیستم قضایی، وکلا، رسانهها، پزشکان، نهادهای نظارتی (سازمان نظام پزشکی و نظام مهندسی) اهمیت استاندارد سازی بیشتر آشکار میشود.
بر اساس الزامات بند یک سند ایزو 9001 (ISO ۹۰۰۱:۲۰۱۵) دامنه کاربرد همه سازمانها بدون توجه به نوع و اندازه محصول و خدماتی که ارایه میکنند، کاربرد دارد. در ایران بسیاری از مردم فکر میکنند کالا یا محصول باید استاندارد باشد و تصور اینکه خدمات نیز باید استاندارد سازی شوند برایشان سخت است.