پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

|

Search
Close this search box.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزاد ماکو

Search
Close this search box.

مناطق‌ آزاد در مسیر تحول / تلاش برای جلب اعتماد ایرانیان خارج از کشور جهت سرمایه گذاری در مناطق آزاد

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، از ایرانیان خارج از کشور و فعالان اقتصادی دعوت کرد با نگاهی جدید به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد بنگرند.

به گزارش فرینا، سعید محمد در ارتباط زنده تلفنی با برنامه رادیویی «صبح و گفتگو» با اشاره به سیاست های غلط گذشته که مناطق آزاد را به یکی از عوامل مضر برای اقتصاد کشور تبدیل کرده بود، گفت: دقت کافی برای توسعه زیر ساخت ها و تامین مالی در این مناطق صورت نگرفته است.

وی یکی از آسیب های احصا شده در زمان کوتاه مدیریت خود را ناظر بر لزوم محکم بودن قوانین و مقررات در مناطق آزاد دانست و گفت: متاسفانه دستگاه های اجرایی دخالت هایی در امور مناطق آزاد دارند و منجر می شوند قوانین و مقررات در این مناطق به درستی اجرایی نشود؛ این روند موجب آسیب رسیدن به فعالان اقتصادی در مناطق آزاد کشور شده است به همین منظور ما کارهای زیادی برای بازگشت اعتماد فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران در پیش داریم.

** تلاش برای جلب اعتماد ایرانیان خارج از کشور جهت سرمایه گذاری در مناطق آزاد

این مقام عالی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، از تمام فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران و نیز ایرانیان خارج از کشور دعوت کرد تا با نگاه و دیدی جدید به مناطق آزاد بنگرند.

سعید محمد در پاسخ به سوال مجری برنامه که در خصوص تداوم اقداماتِ مدیریتی وی در قرارگاه خاتم الانبیاء پرسید، اظهار کرد: قطعا باید از همه ظرفیت های کشور بهره ببریم تا بتوانیم کارهای بزرگ انجام دهیم. ما دست خود را به سمت همه عزیزان در دستگاه های اجرایی، وزارتخانه ها و سایر قوا دراز می کنیم. در این راستا نگاه ها باید جامع الاطراف باشد تا هموطنان در توسعه و رشد و اعتلای کشور سهیم باشند.

وی ادامه داد: این وظیفه مدیران سازمان های مناطق آزاد کشور است که زمینه را برای حضور ایرانیان خارج از کشور که علاقمند به سرمایه گذاری در این مناطق هستند فراهم کنند. در این راستا با توجه به دیدگاه رئیس محترم جمهور نسبت به این موضوع، موجب تجمیع ظرفیت ها خواهد بود تا پس از اعتماد سازی، مناطق آزاد از سرمایه های مردمی برخوردار گردند.

*اشتغال و بهبود اقتصاد در مناطق آزاد

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، در پاسخ به این سوال که وضعیت استقلال این مناطق چه سمت و سویی خواهد گرفت، گفت: براساس قانون چگونگی ایجاد مناطق آزاد، اختیارات به مناطق آزاد داده شده است ولی با گذشت زمان، قوانینی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده که قبلی ها را نقض کرده است.

از طرفی برخی بخشنامه های وزارتخانه ای در روندِ کاری و تحقق اهداف مناطق آزاد تاثیر سوء دارند و این باعث سرخوردگی سرمایه گذاران می شود. در این راستا قرار بود مناطق آزاد از معاف 20 ساله مالیات بر ارزش افزوده برخوردار باشند؛ ولی قانونی تصویب شد که این مناطق مشمول مالیات بر ارزش افزوه می شوند.

سعید محمد گفت: سرمایه گذارانی که پیش تر سرمایه خود را وارد این عرصه کردند و بر اساس یک بیزینس پلن قدم در این راه گذاشتند، با چنین قوانینی دچار شوک شده و توان ادامه راه را از دست خواهند داد.

چنین مسائلی باید حل و فصل شود و تصور می کنم با وجود وفاق ایجاد شده در اعضای هیات دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه، مناطق آزاد به استقلال قبلی خود باز گردند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به فعالسازی کریدور شمال ـ جنوب اشاره کرد و گفت: دولت فدراسیون روسیه مصوبه ای را در سال 2017 تصویب کردند و طی آن راهبردهای توسعه بنادر در دریای خزر را مصوب کردند و نقش کریدور شمال ـ جنوب را بسیار پررنگ دیدن و سالانه 25 میلیون تن ظرفیت انتقال بار را به منطقه روسیه برنامه ریزی کردند.

این مسیر از ایران میگذرد، از بندر چابهار شروع می شود و از مسیر ریلی چابهار تا رشت امتداد پیدا می کند و از آنجا به مجتمع بندری کاسپین منتقل می شود، طی یک عملیات آبی بار توسط کشتی های رو رو، واگن ها به کشتی دیگری  منتقل و به کشور روسیه ارسال می شوند.

این مقام عالی در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی کشور گفت: ما علاوه بر احداث کریدور شمال ـ جنوب در پی شکل دهی به یکسری خوشه ها برای توسعه صنعتی، کشت، شیلات، بحث سوآپ و گردشگری در کشور هستیم و بنده پیشنهاد تشکیل شورایی با حضور نمایندگانی از وزارتخانه های درگیر را داده ام و ما هم می توانیم دبیری آن را بپذیریم، تا با همکاری هم و در زمان مقرر همه چیز آماده باشد و ما بهره لازم را ببریم.

 

پست الکترونیکی
واتساپ
چاپ
سید ذبیح الله امامزاده
سید ذبیح الله امامزاده
کارشناس خبر و رسانه

آخرین اخبار

اخبار مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عناوین